[Track] Advies gevraagd

Talsma

Ouwe rot
Beste mensen,

Ik ben bezig met de volgende track:

Different views

Het punt is dat ik over het algemeen weinig aandacht besteed aan het 'masteren' van tracks. Het motto is: "Klinkt het goed, dan is het goed". Maar wellicht denken jullie daar anders over.

Nu is mijn vraag aan jullie:

Hoe klinkt het en zou je of zou je bepaalde dingen anders doen m.b.t. de mix, mastering etc?

Ik ben benieuwd naar de reactie, alvast bedankt voor de moeite!

Gr Henk

Ik vind dat je track goed klinkt qua sounds... melodie.. en samenstelling..

Maar puur kijkend naar de mix.. vind ik de drums heel erg in de achtergrond.. en dat is misschien bewust, maar ik vind t wat zonde... ze mogen best gehoord worden.. Ook lijkt er een zware compressie in te zitten.. De lage string/strijker achtige sounds.. lijkt soms heel erg weggedrukt te worden en komt dan ineens weer terug..

Ben er zeker van dat de track beter kan worden als er meer aandacht wordt besteed aan de losse onderdelen.. zodat ze hun eigen plekje in de mix krijgen... Ik vind dat ook lastig, en ben er zelf echt een beginner mee... maar probeer het wel..

Hmm, op mijn doppen vind ik de track nogal wollig klinken. Alles valt tegen elkaar weg en is dichtgesmeerd...

Instrumenten en melodie zijn top, dus ben benieuwd als je een andere mix hebt gemaakt hoe ie dan klinkt!

Bedankt voor de reacties,

Misschien iets te veel compressie gebruikt, maar daar kan wat aan gedaan worden. Het idee er achter is om het zo massief mogelijk te krijgen, maar misschien iets te veel van het goede.

Ik ga er mee aan de gang, en hoop dat jullie het dan nog een keer willen beluisteren.

Nogmaals dank voor de moeite!

mix is niet zo: drums moeten meer naar voren komen. Strings mogen iets zachter. Maar de track is vol met emotie. Ga zo door zou ik zeggen. Door de mix beter te maken kun je het geheel beter aanvullen. Wordt nog wel wat!

even advies van een dummie op het gebied van signaalbehandeling: ga hier over lezen, theorie. Je moet weten hoe het signaal zich gedraagt voordat je dit kunt behandelen.

Wat voor compressie heb je gebruikt en waar allemaal?

Ik zou multiband op de eindmix gebruiken, en een normale compressor op de individuele geluiden, of als je drum loops hebt gebruikt, daar ook multiband op.

Oke,

Ik heb de compressie iets lager gezet en op de eindmix de EQ wat aangepast. Hierdoor klinkt het wel iets helderder.

Different views (take 2)

Het punt is (bekend verschijnsel) dat ik zelf niet zo goed het verschil hoor. Misschien dat ik het nu even laat rusten en er vanavond nog eens naar luister.

@demian:

Ik gebruik alleen individuele compressie op de piano, de rest gaat naar een 'groupchannel' waarop de drums een side-chain compressie uitvoeren. Verder op de masterbus alleen een multiband.

Ik heb m ook eens beluisterd. Niet helemaal mijn stijl, maar je mix is niet zo, heeft denk ik niks met mastering te maken. Wat ik anders zou doen:

- Er zitten een paar geluiden in die verzuipen in de reverb. haal daar de verb eens flink vanaf, dan blijft er ruimte in je mix over
- Kick en bass mogen wat meer naar voren komen
- Sluit de frequentiegebieden van je mix enigsinds op mekaar aan. Heb nu t gevoel dat alles door een frequentiegebied geduwt word.
- Mis heel duidelijk openheid en leven in je mix, probeer daar aan te werken, zie bovenstaande zaken.
- je violen (of strijkers in ieder geval), zijn extreem stereo, en vallen als ik hier de track mono luister, bijna helemaal weg.

Tis niet het masteren maar de mix is niet al te best.
Er moet gewoon hier daar wat gecut worden in de freq zodat het wat meer open klinkt.
Dan het laag ook wat harder waardoor je als nog een ''massiefe'' sound kan krijgen.

Ik wil het wel een keer mixen, zou ik wel leuk vinden.

Bedankt voor de reacties,

Ik ga er vanavond weer eens naar kijken en luisteren en hoop dat jullie het resultaat daarvan nog eens willen beoordelen.

Nogmaals dank voor de feedback!

De mix is idd niet al te best. Daar zou je nog naar kunnen kijken. Ik vind het zelfs na je tweede aanpassing nog steeds erg dof klinken. Als je t nummer zou bekijken in een spectrum meter dan zou je zien dat er eigenlijk vanaf zo'n 700 Hz en omhoog er niks gebeurd in het frequentie gebied. Wat je zou kunnen doen is dit frequentie gebied in de hele mix omhoog gooien, beter is nog om alle kanalen apart te eq-en en alle frequenties van je geluiden te isoleren waar dat nodig is. Frequentiemetertje erbij om te kijken waar welke geluiden zitten en deze dan aanpassen en/of verplaatsen. Visuele ondersteuning kan erg handig zijn, maar goed luisteren is denk ik toch wel belangrijker.

thx voor de reply Notch,

Ik heb de verschillende adviezen mee genomen in de volgende mix:

Different views take 3

Ik heb de reverb op verschillende kanalen uitgeschakeld waardoor het geheel minder "wollig" is.

Verder zijn er wat aanpassingen gemaakt met EQ etc.

De mix is nu (naar mijn mening) helderder en duidelijker. Zeker als ik hem vergelijk met de eerste.

Ik kan helaas je eerdere versies niet terugvinden, dus daar kan ik niet mee vergelijken, maar;
- het geluid als geheel lijkt vrij dun. Je hebt een breed spectrum om mensen mee te plezieren en te prikkelen, dus ik zou zeggen gebruik het ook!
- ik heb het idee dat je bas / bassdrum combinatie een groot deel in beslag neemt en het geheel een beetje in de weg zit / doffer maakt. Heb je een aparte bas of zit er enkel een bas gedeelte 'onder' het gitaar rifje? Hoewel ik het gebruik van de bassdrum begrijp, is deze vrij dof (niet erg) en toch heel aanwezig en niet echt zwaar. Je zou kunnen kijken of je deze er wellicht onder kunt krijgen ipv er doorheen. dat je hem zeg maar alleen nog voelt (door hoogere gedeelte weg te halen), kan ook zijn dat je hiervoor een ander bron geluid moet hebben. Of juist een kortere fellere, maar dat past wellicht niet in je compositie. Gebruik je soms reverb op je bassdrum? dit kan in lagere regionen dingen flink dichtsmeren namelijk. Wellicht even luisteren hoe het geheel is zonder reverb hier, of totaal zonder bassdrum. Dan zie je of dit inderdaad het/een probleemgebied is.

Trouwens; wel leuke compositie! Niet mijn ding, maar kan er wel naar luisteren in tegenstelling tot veel andere muziek :D

Back