Geluidskaart.

HSWill

Ingeburgerd
Ik weet niet zeker of ik hier moet posten ..:o:

Maargoed,

Ik ben nu zo'n Anderhalf jaar bezig met het produceren.
Het begon als een kleine hobby, Maar het kriebelt steeds meer :D
Ik maak van alles van rustige stukjes tot hardstyle en hardcore.

Nu kreeg ik in mijn projecten telkens weer een soort ruis en dat die bij sommige stukken helemaal begon te kraken als een malle.
Ik had wat gegoogled en ik ben wijzer geworden dat ik een betere/externe geluidskaart moet hebben ..

Met geluidskaarten heb ik 0 ervaring en vroeg ik me af of jullie me wat goeds konden adviseren?

Nog wat info:

Interface: FL Studio's 9
Midiboard: E-MU XBoard 49
Speakers: Logitech Z-2300
Computer: Medion.
Budget: 200 - 400 Euro.

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen,
Alvast bedankt!

Will

Ik denk dat in het geval van jouw setup een bedrag tussen de €200 en €400 wel wat overkill is.
Natuurlijk kun je beter een geluidskaart nemen dan de onboard sound van je computer gebruiken maar denk dan aan bijvoorbeeld een 2e hands M-Audio Audiophile 24/96. Die koop je voor 4 a 5 tientjes. Besteed de rest van het geld (€350) aan een paar goeie monitors. Die speakers die je nu hebt zijn leuk om films te kijken en games te spelen maar niet geschikt om je muziek eerlijk te beoordelen.

Daar heb je gelijk in, Monitoren wil ik ook aanschaffen.
Maar daar heb ik wel meer voor over hoor :)

Wat zou je aanraden voor monitoren, Denk aan dat ik een 18 jarige student ben, Heb wel geld maar nooit teveel:P

Hoe weet je zo zeker dat het je geluidskaart is?

Jouw klachten klinken alsof je hardware het soms niet bijhoudt. Dat kan inderdaad aan de geluidskaart liggen (aan de driver en de instellingen dan vooral, de hardware doet er meestal maar bar weinig toe), maar het kan ook heel wat anders zijn, bijvoorbeeld dat je CPU niet snel genoeg is of je niet genoeg geheugen hebt. Wat voor computer (CPU, geheugen) heb je?

Er zijn een hele hoop Medion bakken, dat begon ergens in 2002 al. Wat voor specificaties heeft 'ie?

Wat betreft kraken: tja, dat kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Je kunt de latency wel omhoogzetten, maar dat speelt natuurlijk niet zo lekker.

Daar heb je gelijk in, Monitoren wil ik ook aanschaffen.
Maar daar heb ik wel meer voor over hoor :)

Wat zou je aanraden voor monitoren, Denk aan dat ik een 18 jarige student ben, Heb wel geld maar nooit teveel:P

Ik zou tweedehands Philips MFB 544 speakers op de kop proberen te tikken. Voor zo'n 150 euro heb je prima speakers om de eerste jaren (en misschien wel langer) mee verder te kunnen. Hier op het forum zitten meer fans van de MFB serie van Philips, dus er is het één en ander over te vinden.

Wat betreft geluidskaarten: het hangt er een beetje vanaf wat je er allemaal mee wil gaan doen, maar een instapmodel van bijvoorbeeld Tascam (US 122L mk2 / US 144L mk2) is een goede keuze als eerste geluidskaart, denk ik.

Je computer kan inderdaad ook een oorzaak zijn, dus wat specs daarvan zouden welkom zijn om er iets over te kunnen zeggen.

Als je puur en alleen software gebruikt maakt het niet uit, aangezien de opname direct op cd is.
Die sweex soundcard van onder de tien euro is niet echt aan te raden die ik heb, maar tussen de 10 en 25 euro heb je al een goede kaart dacht ik zo!!! Duurder hoeft het echt niet te wezen, maar zorg wel dat je de allernieuwste koopt die net uit is!!! scheelt dag en nacht.
Het is dus onzin om een heel duur veroudert merk te kopen, waar ze maar 1 exemplaar van hebben verkocht.

Als je een realtime opname maakt, dus met je kaart door je mengpaneel, in je opnameaparatuur.
Dan zou ik die soundcard niet meer gebruiken, en gewoon hardware synthesizers nemen ( klinkt altijd beter dan een soundcard ).

Het verschil in geluidskwaliteit en opties tussen een goedkoop geluidskaartje en een mid/high end kaart is groot hoor. Investeer gewoon in een goede kaart, krijg je geen spijt van.. ;)

Ik gebruik 3 geluidskaarten tegelijk, waarvan mn mid/high end kaart als mixer fungeert tot ik een goede mixer voor een OK prijsje heb gevonden.

Hoe weet je zo zeker dat het je geluidskaart is?

Jouw klachten klinken alsof je hardware het soms niet bijhoudt. Dat kan inderdaad aan de geluidskaart liggen (aan de driver en de instellingen dan vooral, de hardware doet er meestal maar bar weinig toe), maar het kan ook heel wat anders zijn, bijvoorbeeld dat je CPU niet snel genoeg is of je niet genoeg geheugen hebt. Wat voor computer (CPU, geheugen) heb je?

Dat met CPU heb jij volkomen gelijk in, In FL heb je die cpu meter, Die gaat steeds in het rood en dan kraakt die verschrikkelijk.
Ik ben nu op stage, Zal straks even langs huis rijden en alle info rondom me computer meenemen hierheen en dat even aan jullie doorgeven.

En ik ben inderdaad wel bereid wat geld in monitoren en geluidskaart te steken.
De suggesties die jullie me geven kan ik nu niet zo nachecken.
Tot heden heb ik alles rondom muziek bij de feedback gekocht, Is dat een goede zaak volgens jullie voor de dingen die ik nodig heb?

Bedankt allemaal!

ik zou ook niet meteen denken dat het je geluidskaart is, heb je al bij fruity loops audio settings gekeken en de bufferbalk naar rechts geschoven, dat scheelt ook een hoop met kraken, alleen heb je wel meer latency in je piano roll en van je keyboard.

als het dan nog steeds zo is probeer ASIO drivers te installeren (vraagt hy ook om by de fruity 9 installatie, en anders kan je ze downloaden van www.asio4all.com)

als het dan nog niet weg is en je weet ook zeker dat bepaalde frequenties van verschillende geluide niet met elkaar klooien, dan zou ik er wel een kopen.

ik zou ook niet meteen denken dat het je geluidskaart is, heb je al bij fruity loops audio settings gekeken en de bufferbalk naar rechts geschoven, dat scheelt ook een hoop met kraken, alleen heb je wel meer latency in je piano roll en van je keyboard.

als het dan nog steeds zo is probeer ASIO drivers te installeren (vraagt hy ook om by de fruity 9 installatie, en anders kan je ze downloaden van www.asio4all.com)

als het dan nog niet weg is en je weet ook zeker dat bepaalde frequenties van verschillende geluide niet met elkaar klooien, dan zou ik er wel een kopen.

Ik gebruik ASIO voor beter geluid, Het zou kunnen dat het door bepaalde geluiden komt die met elkaar klooien, Gebeurt altijd als een nieuw geluid bij komt zeg maar.

Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen?

Ik gebruik ASIO voor beter geluid, Het zou kunnen dat het door bepaalde geluiden komt die met elkaar klooien, Gebeurt altijd als een nieuw geluid bij komt zeg maar.

Hoe zou ik dat dan kunnen oplossen?

Het probleem is dat je CPU niet snel genoeg is. Dat kan verergerd worden doordat de drivers van je geluidskaart inefficient zijn, maar of dat echt zo is, is moeilijk met zekerheid te zeggen. Wat ook mee kan spelen, is dat bijvoorbeeld je videokaart roet in het eten gooit of je niet voldoende geheugen hebt.

Mogelijke oplossingen:
  • Zet je latency omhoog. Dan werkt ie efficienter ten koste van de reactiesnelheid. Grizzly legt het hierboven uit.
  • Upgrade je CPU of zelfs de hele computer.
  • Koop een nieuwere/betere geluidskaart. Dit is een gok, want je weet niet zeker of dat het probleem is.
Ik zou eerst even uitzoeken wat je nu voor CPU hebt en hoeveel geheugen erin zit. Dat kun je zien bij de "Eigenschappen" van "Deze Computer". In je Windows verkenner even met de rechter muisknop klikken op de naam van je PC en dan "Eigenschappen" kiezen. Ik heb een voorbeeld van dat schermpje geattached (niet de mijne, maar van Internet); het gaat om de informatie in dat blokje rechtsonderin waar "Computer" staat.

Attachments

• 5043815_0b89fbe99d.jpg
    5043815_0b89fbe99d.jpg
    30,1 KB · Bekeken: 93
Ik vind dit:

Processcor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz 2.20 GHz
Geinstalleerd geheugen (RAM): 3.00 GB

2,2GHz en 3Gb RAM is zeker wel genoeg voor fruity, mijn oude laptop was ook 2,2GHz, nooit geen problemen gehad, probeer eens wat te EQ'en, alleen dan zou ik wel een aparte VST EQ plugin downloaden, die van fruity zelf (parametric eq 2 bijv.) is niet zo goed, als je 2 dezelfde EQ's op 1 geluid zet, haalt de 2e toch nog meer van hetzelfde weg, dus hij is niet zo heel goed.

Ik zelf gebruikte eerst altijd PSP MasterQ, maar dan moet je hem wel downloaden, hij is niet gratis.

Ik vind dit:

Processcor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E4500 @ 2.20GHz 2.20 GHz
Geinstalleerd geheugen (RAM): 3.00 GB

Daar is inderdaad niks mis mee. Misschien dan toch maar een van de hierboven geadviseerde geluidskaarten kopen.

Ik ben zelf ook wat gaan neuzen en rondvragen bij bekenden etc, M-audio Fast Track Ultra krijg ik veel te horen.
Wat vinden jullie daarvan?

Klinkt niet verkeerd!:D

Heb dit topic even zitten volgen en mijn advies is:
Niet over nadenken, gelijk doen!

Zijn prima kaartjes, weinig gezeur mee.

Voor de rest van het geld koop je een set goede monitoren!

Je kunt in de toekomst altijd nog een dikke high end multi in-uit kaart kopen, maar voor nu zou ik dat niet doen.

Back