S3000xl via USB

Je kan alleen via scsi die s3000xl aansluiten op je PC (met scsi kaart).

het is een jaren 90 bak.. usb bestond toen (bijna) niet in de hardware sampler wereld..

Het belangrijkste is inderdaad dat software als MESA en Millennium de sampler aansturen op scsi-niveau. SCSI is niet alleen voor disks, maar kan voor allerlei control worden gebruikt.

Een usb-scsi interface zal niet meer doen dan een scsi disk als removable drive laten zien op je PC. MESA en Millennium kunnen daar helemaal niks mee, want die zien geen scsi device.

Dit gaat sowieso niet werken, ook niet als je een andere SCSI-naar-USB converter zou vinden.

USB werkt met "hosts" en "clients". Als het gaat om storage, is de disk de client en het apparaat wat hem gebruikt de server. De S3000XL zou dan dus de host spelen. Probleem is dat je PC ook alleen maar host kan spelen en geen client. Dit gaat dus sowieso niet lukken.

aaah jammer, zou toch mooi zijn.

Ik had dus een scsi PCI slot kaartje maar na mijn PC uit elkaar te hebben gedraaid blijken alle slots al vol te hangen. In één slot zit mijn geluidskaart en het andere PCI slotje kan ik niet bij want daar hangt mijn videokaart (vanaf PCI-express) overheen.

Ik was niet echt van plan een andere videokaart of een extra PC neer te zetten. Ik heb nog wel een oude waar dat allemaal mee gaat maar daar heb ik gewoon geen ruimte voor.

Maar SATA werkt toch ook via scsi intern, zou dat dan wel werken scsi naar een sata aansluiting?

Het lijkt me duidelijk, je S3000xl aansluiten op je huidige PC gaat niet lukken.

2 Opties:

1) Ander moederbord in je PC met meer PCI sloten
2) 2e PC erbij zetten. Met KVM Switch erbij kun je gewoon je huidige toetsenbord / muis blijven gebruiken.

Mmmm. Ho. Wacht. Stop. Er zijn ook USB SCSI Adapters! Ze zijn niet goedkoop, maar zouden net zo goed moeten werken als een SCSI PCI Adapter (misschien ietsje pietsje minder snel).

Zoiets bijvoorbeeld:

http://eshop.macsales.com/item/Rato...medium=shoppingengine&utm_campaign=productads

Daar noemen ze dat ding dan weer USB-to-SCSI-Converter om de verwarring compleet te maken... maar dat ding kan dus hetzelfde als een gewone SCSI PCI Adapter als ik de omschrijving mag geloven.

In mijn vorige comment had ik niet verder gekeken dan mijn neus lang is; dat ging dus alleen over SCSI-to-USB-Storage Converters.

Maar SATA werkt toch ook via scsi intern, zou dat dan wel werken scsi naar een sata aansluiting?

Nope. SATA heeft niks met SCSI te maken.

Oke, erg bedankt voor de hulp. Zo'n usb scsi adapter is wel erg duur inderdaad, eigenlijk de moeite ook niet waard dan. Nu kan ik een plaatsje creeeren voor mijn tweede pc (wat ik dus ECHT NIET van plan ben). Maar toen kwam ik op het snuggere idee (ja jongens hou je vast hij heeft weer een idee), om een de PCI express poort waar mijn videokaart inzit; te verlengen.

Zeg maar een PCIe naar PCIe kabel ofzo zodat mijn videokaart gewoon ergens anders zit/staat/ligt in plaats van dat hij over mijn laatste PCI slot hangt.

Daar noemen ze dat ding dan weer USB-to-SCSI-Converter om de verwarring compleet te maken... maar dat ding kan dus hetzelfde als een gewone SCSI PCI Adapter als ik de omschrijving mag geloven.

Ja, met die scsi-emulation-mode zou je mogelijk een heel eind kunnen komen. Hij kan ook scsi scanners aan, dat is wel vergelijkbaar qua communicatie. Hopelijk kan MESA er ook iets mee. Inderdaad net iets te duur om dat zelf uit te gaan vinden... en er komt sowieso nog een adaptertje bij, want hij is HD50.

Ik ga er tenminste vanuit dat het niet alleen gaat om het aanspreken van de disk, maar ook om de "remote control" die MESA en Millennium kunnen doen (programs editen op de PC).

Los vraagje tussendoor aan Kneelz: draait MESA uberhaupt wel op Windows 7?

Ja inderdaad, remote is wel de bedoeling. MESA heb ik gedownload maar volgens mij werkt het wel gewoon op Windows 7 ja. In ieder geval start het allemaal normaal op alleen komt hij niet verder doordat hij geen scsi ziet.

Klote windows 7, krijg niet eens een floppydrive aan de praat erop. Heb er drie op alle mogelijke manieren op proberen aan te sluiten, niet helpt. Ja hij ziet hem wel, maar dat deed hij ook al toen ik helemaal geen floppydisk had...

Niks werkt, vraag me af of MESA wel volledig gaat werken en van recycle heb ik ook nog eens de verkeerde versie.
Denk dat ik toch maar wat ruimte vrij moet maken voor een vintage computer, bouw ik daar maar een mooie traditionele floppydisk drive in en uiteraard het scsi kaartje. Lijkt me de beste mogelijkheid, maar dan heb ik nog een vraagje:

welk OS is dan het beste? Windows 95... of?

Voor oude meuk meestal 98SE met alle patches.

Ik heb zelf ook een 98 machine puur voor het branden van eproms en verwerken van floppy-images (ook 5.25"), en nog een aantal dingen die het eigenlijk op XP al niet meer deden.

recycle die ik heb staat in ieder geval op dat het pas vanaf 2000 draait.
oude recycle is zeker niet meer aan te komen bij propellerhead?

Je kan ook via software misschien een goede overdracht maken?
bv. branden van akai disks op je pc in Akai formaat! (dus geen FAT32) voor een CD3000XL
Chickensystems doet dit met gemak.
Binnenkort zal ik m'n 3e Akai CD3000XL hebben en ik denk er heel sterk over na dit aan te schaffen.

kijk even http://www.chickensys.com/chickensys/support/software/translator/akai/

en ook hier: http://www.chickensys.com/products/translator/translator_edition_akai.php

Translator™ Akai Edition is dual-platform, compatible with Windows 2000, XP, Vista, or Windows 7, and is Mac Universal Binary, and can run on OSX 10.3 and higher.

Give it a try!
Exo.

Chickensystems doet dit met gemak

Mwoah... "gemak"... geeft wel aan dat je het nog niet echt gebruikt heb :D

Daar komt opa weer met z'n verhaal over Translator... Ik heb Translator al sinds 2005 en ben er nog steeds niet gelukkig mee. En ze zijn inmiddels 80 (!) releases verder dan toen ik het kocht.

Ik kreeg een paar weken geleden na vijf jaar eindelijk de cd opgestuurd (tot nog toe moest ik het doen met een download terwijl ik wel voor de cd betaald had). Toen die binnenkwam bedacht ik me dat dat een mooie gelegenheid was om mijn collectie samples van mijn S2000 (MESA exports) over te zetten naar mijn "nieuwe" Z4.

Mooi niet. Conversie direct van S2000 naar Z4 ging sowieso niet, kwam gelijk een melding dat dat niet geconverteerd kon worden wegens onbekende elementen in de programs. MESA formaat wordt dus nog steeds niet helemaal ondersteund.

Dus dacht ik slim te zijn en ze gewoon te branden op Akai-formaat cd, want dan was conversie niet nodig en de Z4 leest ook XL-serie CD's. Maar ook dat draaide nergens op uit want hij schreef alleen maar lege samples naar de CD (wel netjes alle headers en de juiste lengte, dus de Z4 leest ze gewoon, maar allemaal nullen als sound data). Uiteindelijk waren daarvan de programs wel bruikbaar en heb ik alle samples met de hand geïmporteerd (gelukkig heeft de Z4 gewoon USB).

Dus ook na zoveel versies zitten er nog steeds hele banale bugs in die het min of meer onbruikbaar maken voor Akai. De focus van Chicken Sys ligt overigens ook op Ensoniq hardware en recent meer de soft samplers. Ik heb zelf het idee dat ze de Akai-formaten nooit echt lekker afgemaakt hebben en er ook niet meer aan werken.

Maar zoals altijd geldt: mijn ervaring hoeft niet de van anderen te zijn, uiteraard... Mogelijk zijn anderen er heel gelukkig mee.
En ik heb in het verleden ook wel een aantal succesvolle conversies gedaan van S5000 naar S2000.

Oja en de Mac installer op de cd crasht op Snow Leopard. Ik was niet echt verbaasd ofzo...

Geklaag over :D

Het is inderdaad altijd nuttig om eens een stem van een gebruiker te horen!:)
Het is mij dus ook te doen om samples die ik van overal haal op m'n computer, te dumpen in m'n CD3000XL ofwel Akai cd's te schrijven op m'n computer die m'n Akai dan kan lezen.
Dat dit programma niet werkt op Snow Leopard verwondert mij ook niet helemaal.
Apple wordt door soft developers wel eens stiefmoederlijk behandeld...
Nu vroeg ik mij hetvolgende af. Als ik de CD lezer in m'n CD3000XL verwissel met een CD reader/writer, zou ik dan gewoon niet kunnen saven via deze CD writer of is dit wishful thinking? 8D
Ik vermoed dat de interne soft daarvoor moet aangepast worden of zou deze een writer gewoon (h)erkennen en er dus op schrijven via de save toets?
Kan ik misschien eens uittesten binnenkort :P.
Grtz en thx!
Exo.

Ja, ik had er verder zelf ook geen ervaring met Ensoniq conversie (ik heb sowieso de "Akai edition"), ik merk alleen dat ze erg actief zijn op Ensoniq gebied (support forums, mailing lists, sample libraries)

Back