Masteren??

Jur

abstract
Goedenavond mensen,

Hoe doen jullie dit, nemen jullie bijvoorbeeld al je aparte tracks op wav op? en gooien jullie het dan door een programma als wavelab of hoe doen jullie dat?

(er zullen vast wel weer mensen zijn die denken wat een vraag maar ja ik wil wat tips)

Ik gebruik zelf alleen midi, weinig audio

Jur

Als je een nummer opneemt als eindresultaat noem ik dat de mastermix of eindmix. En die mix kun je nog nabewerken zodat hij netjes op CD gebrand kan worden. Dat wordt in de volksmond ook wel masteren genoemd.

Meestal is het ervoor zorgen dat de EQ, dynamiek en fades goed zijn van een goede eindmix.

ok,

maar is het dan zo dat als ik met mijn `eindmix` naar een `mannetje` ga en die dan de boel nog een beetje kan oppompen??? heeft hij dan niet de afzonderlijke tracks nodig???

Jur

ja hij heeft dan zeg maar alles apart nodig. Als je me 1 mp3tje geeft dan kan ik eigenlijk niet bas appart instellen, drums aparte effecten geven enz. gaat niet. dus hij zal idd alle bestandjes zeg maar moeten hebben...

Origineel geplaatst door Jur
ok,

maar is het dan zo dat als ik met mijn `eindmix` naar een `mannetje` ga en die dan de boel nog een beetje kan oppompen??? heeft hij dan niet de afzonderlijke tracks nodig???

Jur

Ja, en ik ben zelfs van mening dat dit tegenwoordig veel te weinig gebeurt bij de gemiddelde compilatie CD of 12" release.

Je kunt wel hele leuke plugins/software gebrukken maar goed masteren is een vak apart!

Hij heeft geen aparte tracks nodig, want het is wel de bedoeling dat je eindmix in balans is. Van deze mix neemt hij dan de verschillende frequentie gebieden onder handen. Hierdoor wordt het eindresultaat helderder, krachtiger en strakker.

Zo zijn mijn platen destijds door Maarten de Boer van The Masters in Zeist onder handen genomen.
http://www.sts-digital.nl/apparatuur.htm

Origineel geplaatst door Slipperman
ja hij heeft dan zeg maar alles apart nodig. Als je me 1 mp3tje geeft dan kan ik eigenlijk niet bas appart instellen, drums aparte effecten geven enz. gaat niet. dus hij zal idd alle bestandjes zeg maar moeten hebben...

Sorry, maar dat is eindmixage en geen mastering.

ok bedankt voor de antwoorden zover, het word me al een stuk duidelijker, kan nu net een beetje goed arrangeren, vind ik en dit is denk ik de volgende stap, misschien word het ooit nog wat,

Jur

Ik denk dat masteren een vak (appart) is dat je zelf ook kan leren, op het internet is best veel te vinden, er zit echter wel vershil in het medium(LP/CD) waarvoor je mastert en je zult denk ik wel een paar monitor speakers nodig hebben als je het goed wilt doen.

Druid

Als je goed genoeg mixt dan hoef je niet te masteren. ;)

Maar feit is wel dat eerst je volledig op de mix moet concentreren zodat hij zo perfect mogelijk wordt. Maar zelf een ruwe master maken kan ook wel eens helpen bij het mixen. En daarmee kun je tevens aangeven aan dat 'mannetje' hoe het moet gaan klinken.
Toevallig ben ik ook zo'n 'mannetje'. :)

ja inderdaad je mix moet op de mengtafel al goed in balans zitten qua volume en eq anders word het masteren tot een goed resultaat steeds moeilijker!

Origineel geplaatst door fuse
Als je goed genoeg mixt dan hoef je niet te masteren. ;)

Maar feit is wel dat eerst je volledig op de mix moet concentreren zodat hij zo perfect mogelijk wordt. Maar zelf een ruwe master maken kan ook wel eens helpen bij het mixen. En daarmee kun je tevens aangeven aan dat 'mannetje' hoe het moet gaan klinken.
Toevallig ben ik ook zo'n 'mannetje'. :)

Bijna elke eindmix profiteert van een goede mastering-engineer met de juiste oren en tools.
Des te beter de eindmix, des te makkelijker voor de mastering-engineer.

Masteren doe je voornamelijk met je oren maar goede masteringhuizen hebben daarbij ook enkele apparaatjes van minimaal 15.000,- per stuk tot hun beschikking om die speciale kwaliteit aan je track te geven.

Als jij ook zo'n 'mannetje' bent Fuse dan mis ik toch echt wat van die apparaatjes in je gearlistje...

gr. Tom8)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Bijna elke eindmix profiteert van een goede mastering-engineer met de juiste oren en tools.
Des te beter de eindmix, des te makkelijker voor de mastering-engineer.

Masteren doe je voornamelijk met je oren maar goede masteringhuizen hebben daarbij ook enkele apparaatjes van minimaal 15.000,- per stuk tot hun beschikking om die speciale kwaliteit aan je track te geven.

Als jij ook zo'n 'mannetje' bent Fuse dan mis ik toch echt wat van die apparaatjes in je gearlistje...

gr. Tom8)

tja masteren kan dus alleen (goed) als je apparaatjes hebt van 15000 per stuk:confused:

dasnieuw voor mij

he,

het was niet de bedoeling dat hier een welles nietus spelletje ontstaat, ik wil gewoon weten hoe je het het best kan doen, de apparaatjes van 15000 zijn voor de meeste hier niet te betalen, en als ik een wereldhit maak dan betaalt het platenlabel het wel dus..............

vooral verder gaan met tips graag

fijne dag verder!

Origineel geplaatst door EDP
tja masteren kan dus alleen (goed) als je apparaatjes hebt van 15000 per stuk:confused:

dasnieuw voor mij

Goed lezen is blijkbaar net zo'n kunst als goed masteren...

gr. Tom8o)

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Goed lezen is blijkbaar net zo'n kunst als goed masteren...

helemaal niet; jij zegt dat mastering engineers goede oren hebben en apparaten. omdat fuse geen van die apparaten heeft is ie geen mastering engineer. dat is wat je zegt.
dat dat complete onzin is, is dan weer mijn mening.

Origineel geplaatst door EDP

dasnieuw voor mij

het is ook vaak dat de apparaten bij een master eng custom made zijn..dus ouk daarom die prijs.

en tuurlijk kan je met soft ook masteren,maar uiteindelijk is de master bedoeld ook voor een stukje kwaliteit...waar de masteraar qua apparaten voor betaald en jij om van de kennis en die apparaten gebruik te maken.

er wordt vaak so simpel gedacht over masteren...pak een stukje soft en een preset en klaar is kees:(
persoonlijk zou ik zeggen...master zelf niet maar besteed het uit....zorg gewoon dat je mix goed is..klaar..wat er al gezegd wordt de maatschappij laat het wel masteren.
geef die goede masteraar iets waar hij wat mee kan..en geen kapot gecompressed stukje matariaal.of een track die zo stereoexpanded is doormiddel van soft stereo imaging dat alles uit phase ligt.

er zijn er maar een paar op de wereld die het echt goed kunnen.......en die mensen hebben als eerste een zeer fijn gehoor.

het is en blijft een vak appart.

Origineel geplaatst door cyan_circle
helemaal niet; jij zegt dat mastering engineers goede oren hebben en apparaten. omdat fuse geen van die apparaten heeft is ie geen mastering engineer. dat is wat je zegt.
dat dat complete onzin is, is dan weer mijn mening.

èn dus ook mijn mening:)

kijk tom thomas jij zegt (met een sarcatische ondertoon) dat je iets mist in zijn lijst en suggereert daarmee dat hij niet zo'n mannetje kan zijn. daarbij zeg je omdat hij niet die aparaten in huis heeft dus niet die speciale kwaliteit kan leveren.

conclusie masteren kan best prima zonder aparaten van 15000 euro, er gaan niets voor niets allerlei master bedrijven de laatste tijd over de kop.

en vlak daarbij de mogelijkheden van software niet uit die profiteerd de laatste tijd ook van de steeds sneller wordende configuraties en de steeds beter wordende convolutie technieken.

maar gehoor is gewoon het allerbelangrijkst, en dat moet je gewoon trainen

Ik ben het er mee eens dat niet iedereen zelf kan masteren het blijft een kwaliteit die niet iedereen in huis heeft,
maar om het er nou op te gooien dat je daar "apparaatjes van 15000 voor nodig hebt" is compleet gelul.
Ik heb zelf al vaak het genoegen gehad om van gedachten te wisselen met deze mensen en dat het vaklui zijn staat buiten kijf. Maar nog niet zo lang geleden zag ik iemand masteren met waves maxxbass en zoals velen van jullie wellicht zullen weten is dit link. Het laag dat toegevoegd wordt kan gaan blubberen en dan is je hele eindmix naar de kl.te.
Sinds de introductie van goedkopere mastering machines zijn er een hoop producers die het nu zelf doen, maar een goede set oren aan je hoofd is prioriteit 1.
Verder als je mix niet ok is op diverse vlakken dan zal de masteringgoeroe er ook niet veel meer van kunnen bakken.
Dus je eigen mix tot in de puntjes aanleveren blijft ook belangrijk.
Als laatste neem ook geen masteringman die alleen klassieke muziek mastered en laat hem dan werken aan jou "dansproductie" het resultaat is desastreus, een paar collega's van me hebben dit zeker mee gemaakt.
Conclusie als je het masteren uit handen geef laat het dan door iemand doen die echt goed is.
Favorietje van mezellef is Henry van Dancewave die kan je produktie echt laten knallen.

Back