Gezeur met PC

C-Code

Addicted to Breaks
Ik heb een probleem met hetvolgende:

Ik heb een pc die zichzelf continu opnieuw op blijft starten als ik in cubase laat lopen qua midi en tegelijkertijd opneem in soundforge. Als ik dan tijdens dat proces naar de CPU usage kijk dan schiet ie ineens in pieken uit op het cpu monitoring schermpje.

Mijn systeem:

AMD Athlon 1,3 Ghz
Werkgeheugen: 512 MB
HD: Maxtor 40 GB, 7200 rpm
SCSI kaart: Adaptec scsi connect 2904 (met niet windows compatible drivers)
USB geluidskaart: Edirol
Midi interface: Midiman midisport 4x4 (ook USB)

Ik begin ondertussen aardig hopeloos te worden, en zit na een periode met gezeik eraan te denken om in mei van mn vakantiegeld een dual G4 van apple te gaan kopen.....want ik word helemaal gek van die k*t pc (ik heb hier in huis al een apple G3 staan, die is van mijn vriendin)

Heeft er iemand een oplossing, of weet de oorzaak ?

Re: Gezeur met PC

Origineel geplaatst door C-Code
Heeft er iemand een oplossing, of weet de oorzaak ?

Tja... een Apple kopen is zeker DE oplossing voor een slecht functionerende PC. Maar misschien is je volgende post dan wel dat je continue bommetjes krijgt.

Een goed geconfigureerde PC doet niets onder voor een goed geconfigureerde Mac. Probleem is dat Mac's vaak vergeleken worden met een "Aldi PC". Zit ook niet een klein prijsverschilletje in.

Heb je al geprobeerd om Soundforge te uninstallen en bijvoorbeeld even een demoversie van Wavelab te installeren? Om te kijken of het de software-combinatie is die niet goed samen werkt met de bij jou geïnstalleerde drivers?

Re: Re: Gezeur met PC

Re: Re: Gezeur met PC

Ik heb hetzelfde probleem gehad met wavelab (was wel een gekraakte versie)
Elke keer dat ik de PC opstarte liep hij tijdens het starten vast.
Nadat ik in de veilige modus opgestart was en Wavelab had verwijderd was het probleem opgelost.
Na tientallen pogingen het toen maar opgegeven.
Bij mijn nieuwe PC geen probleem meer gehad met hetzelfde programma.

Groetjes
Kareltje

Pak een niet gebruikt audio spoor.
Zet de output uit ( helemaal naar beneden dus) en neem daar je mix mee op.
Ik doe niet anders.

Die opname kunt later weer in SF of WL laden. (wat jij wilt)

warmte ?

warmte ?

:D

gisteren nog een voeding vervangen
crashde continue bij 78 graden ... :duivels:

maar eh ... wrm naar soundforge opnemen .. cubase kan toch ook gewoon naar 2 sporen opnemen ?

en anders eens cooledit proberen ipv sounforge
welke gratis is

en wat doet die scsi in je bak ?
IDE is snel genoeg

flikker die er eens uit ..
wat is je os ? XP ?
kan die edirol meerdere prog's te gelijk onder steunen ?
staat die edirol asio drivers ook in cubase aan ?

heb nu al zoveel audio en pc problemen gehad .. dees moet ook op te lossen zijn !!

en mac is niet de oplossing hoor .. daar moet je ook je werk methodes aanpassen aan het systeem ..

Origineel geplaatst door fuse
Pak een niet gebruikt audio spoor.
Zet de output uit ( helemaal naar beneden dus) en neem daar je mix mee op.
Ik doe niet anders.

Die opname kunt later weer in SF of WL laden. (wat jij wilt)

klopt, dat werkt perfect! ik doe hetzelfde, wel in logic dan maar komt op hetzelfde neer.
Ik denk dat je probleem ook ligt in het feit dat je drivers het gewoon niet toelaten dat je 2 audio recorders (cubase & soundforge) tegelijk open hebt staan.
Bijkomend voordeel, als je de track hebt opgenomen in cubase en je wilt edits maken of naderhand nog wat bijvoegen open je de midi file met daarin het audiospoor en alles loopt perfect in sync! wat wil je nog meer?/ soundforge is overbodig in jou geval.

Welke windows gebruikje, krijg je bij de crash een blauw scherm? Wat staat er op het blauwe scherm, vaak geeft dat meer duidelijkheid over het probleem (geheugen/drivers/etc). Als je niet kan lezen wat er op het schermstaat kun je instellen dat je pc niet meteen reboot... onder systeem, properties, advanced, startup and recovery.(dan automaticaly reboot uit zetten)

Ik heb zelf heel veel gezeur met USB gehad, de drivers zijn vaak erg gevoelig. (dus dat is mijn gok)

Druid

PC & PC = 2 !

PC & PC = 2 !

Er zijn al ettelijke kilometers tekst geschreven over problemen met PC's die als audio-werkstation dienst moeten doen.

Wat erg belangrijk is bij de aanschaf van een PC, is je afvragen wat je wil doen. Hoewel ik geen AMD-fan ben, zal ik niet ontkennen dat AMD in veel gevallen ook bruikbaar is, maar ik verwijs klanten die toch op AMD willen werken gewoon door.

Echter, zodra je een PC wil gebruiken als semi of professioneel audio-werkstation, zijn er toch een aantal aspekten die je in overweging zou moeten nemen.

Ik verkoop en configureer regelmatig PC's als audio-werkstation. Hierbij probeer ik mijn klanten steeds een Intel bord te adviseren, of zeker Intel Chipsets, allleen al omdat ik daar uit ervaring nagenoeg GEEN problemen heb.
Dit zijn de mobo's die ik de laatste 3 maanden heb geconfigureerd met de usual stuff qua soft, en een hele reeks verschillende audio-kaarten en midi devices als MT 4 of AMT 8, SCSI en SATA en waar de gebruikers schijnbaar geen problemen hebben. Allen op basis van XP of 2000 Pro.

Intel Maryville 2 (850 - Rimm)
Asus P4G8X (Granite Bay met Dual DDR)
Gigabyte 8HIXP (850 - Rimm)
Intel Canterwood (875 - Dual DDR)
MSI 865 PE Neo 2 (865 - Dual DDR)

Hoe komt het dan toch, dat ik vaak gebruikersproblemen hoor bij mensen met SIS chipsets, Via of AMD gebruikers ? (zonder te willen beweren dat dit minder goede systemen zijn )
Bij sommige van de modellen die ik bouw kleef ik ostentatief een Apple logo op de case, omdat ze net zo stabiel draaien als een Mac...
Verder tracht ik steeds kwaliteits geheugens (bv Apacer) te gebruiken, die de voorop gestelde FSB clock halen, dus PC 2700 of 3200, en ook qua rand apparaten zoals DVD of CDR tracht ik zo veel mogelijk "Bulk" produkten te mijden. Allemaal dingen die belangrijk zijn en de stabiliteit ten goede komen.
Verder besef ik ook wel dat het dikwijls een budgettaire kwestie is, want de bovenstaande modellen draaien toch allemaal rond de 800 a 1000 euro eer ze volledig operationeel zijn, zonder enige software, audio of midi rand-appartuur dan. Ik ben dan ook overtuigd dat als je toch semi of pro en STABIEL wil werken, een aantal configs absoluut te mijden zijn...tenzij je graag sleutelt tot het werkt. Ook de volgorde waarop je software en drivers installeerd kan van levensbelang zijn.
Tot slot stel ik me steeds vragen bij de tonnen gekraakte software die circuleren en waar ik de goede werking ten aanzien van klanten steeds in vraag stel. Sterker nog, zelfs officiele soft doet het niet steeds 100%

Laatst gewijzigd:
Nou de kogel is door de kerk......LETTERLIJK....of moet ik zeggen....de kogel is door de AMD heen.

Ik ga zondag mijn Apple G4 ophalen.....Ik heb al ervaring met een G3 en was daar erg over te spreken, ik wil NOOIT meer een windows systeem in huis.....

Waarschijnlijk is de processor van mijn amd 1,3 ghz overhit geraakt (69 graden), en daardoor is die hele pc zo onstabiel als wat geworden.

Blablabla... er staat hier weeral niets dan bullshit, zoals dat gewoonlijk is bij PC-threads.
Als je enkel kan antwoorden met "AMD is slecht" of "koop een Apple", dan antwoord je beter niet op een thread als deze, want daar heeft de vraagsteller niets aan.

Wat er fout zou kunnen zijn (mogelijkheden) :
a) Softwarematig : Sound Forge of Cubase functioneerd niet correct (misschien door een slechte piraten-versie)
b) Softwarematig : Windows is wat naar de knoppen... beste oplossing : een keertje windows opnieuw installeren
c) Hardwarematig : slechte koeling! Oplossing : extra coolers in je kast inbouwen en in het slechtste geval ook een betere cooler voor je CPU gebruiken...
Installeer de temperatuur-monitoring software van je moederbord eens en kijk hoeveel graden je CPU gemiddeld is.
tussen 45-58 graden is normaal te noemen, erboven kan de problemen veroorzaken zoals herstarten en crashen.
d) Hardwarematig : Resource probleem. Je gebruikt misshien te veel I/O-periferie. Oplossing : Schakel seriële, paralelle en USB-poorten die je niet gebruikt uit in de BIOS-configuratie. Verwijder desnoods PCI-adapters die je niet gebruikt. Gebruik je enkel SCSI? Schakel dan in de BIOS de IDE-poorten uit die je niet gebruikt. Dit kan enorm veel uitmaken bij de stabiliteit van een systeem.
e) Softwarematig : Schakel DPMS-toestanden uit in windows.
f) Herinstalleer ook eens je cubase
g) Record best met cubase zelf en editeer achteraf pas met sound forge

Das toch al een redelijke checklist, niewaar?
Check misschien best eerst de temperatuurs-schommelingen van je CPU, want oververhitting kan soms van die rare reboots veroorzaken.

helemaal mee eens oli 303 maar dat doe je ook maar een paar keer omdat je je computer toch wilt gaan gebruiken om muziek te maken of iets anders
zelf heb ik alleen maar problemen met de pc is het dit niet dan wel weer wat anders je blijft instellen en doen ff wat hardware toevoegen en je pc is weer van de rel voor de eerste 3 weken
kijk en dan geef ik c code wel gelijk dat je dan zegt ik wil een mac

het doel is denk ik toch muziek maken en het zou wel zo fijn zijn als je je computer aanzet dat je zo kan beginnen ipv eerst alle instellingen weer voor de 1000X na lopen

ik word er helemaal gek van van die pc shit en ik heb bewondering voor de mensen die hun pc wel naar hun zin kunnen krijgen en het geduld er voor kunnen opbrengen

als je synth niet goed werkt breng je hem ook weg of je maakt hem omdat je hem optimaal wilt gebruiken en zo is het volgens mij toch ook met je computer het moet gewoon werken pc of mac

bij mij heeft de PC gefaald en ik ben hard aan het sparen voor de mac
en als klap op de vuurpijl stopt mijn nokia monitor er ook mee dus ik heb het nu helemaal gehad met die pc

aub laat je niet overhalen om meteen een mac te kopen als jou ervaring goed is met een pc.......houden zo ook de pc kan zijn voordelen hebben

Spijtig.

Toen ik van Atari naar PC overstapte wist ik aan welke ellende ik begonnen was. Sindsdien alleen maar erger geworden.
Het ligt gewoon aan het nivo van software die te snel is ontwikkeld om goed te kunnen zijn getest.
Hoe vaak komt er iets uit en de volgende dag alweer een patch of weet ik het?
Dat is men normaal gaan vinden onderhand.

Dus is het ook een kunst om je systeem goed werkend te houden. (hoe minder je rotzooit hoe kleiner de kans dat het fout gaat) Mij lukt het dan redelijk moet ik zeggen.

Sinds een maand of zo ook af en toe een spontane reboot gehad. Is wel lastig ja, maar het is gewoon wachten totdat de nieuwe drivers van die Quattro verschijnen. Want daar ligt dus het euvel. Of ik moet hem gewoon uitlaten.

Tja ik heb de afgelopen maanden alleen maar gezeik met mijn pc gehad, en als klapop de vuurpijl geeft ie het dan ook nog eens definitief op.........

Diverse personen die VEEL van computers afweten zijn komen kijken / helpen of ze het probleem konden vinden / oplossen......maar helaas heeft dat niet meer mogen baten.

Vandaar nu de switch naar APPLE ;)

Allemaal goed en wel, maar ik denk dat de meeste mensen hier hun PC ook nog voor andere dingen dan voor muziek willen gebruiken en dan is een Mac zeer beperkt...
OK voor mensen die een professionele studio hebben en hun brood verdienen met muziek, maar mensen de rest heeft niet direct geld voor meerdere zware PC's.

Die instellingen die ik aanhaalde, zijn ook instellingen die je maar af en toe moet wijzigen. Seriële en parallelle poorten reserveren IRQ's, maar in dit USB-tijdperk gebruikt bijna niemand die poorten nog. Schakel die dan toch gewoon uit! Dat zijn al 3 IRQ's die vrij komen.
Als je dan toch ooit een seriëel apparaatje wil aansluiten is dat 10 seconden werk om dat in de BIOS in te stellen, tenzij je een complete computer-oen bent.

Om terug even on-topic te komen, denk ik dat in dit geval het probleem wel eens aan oververhitting zou kunnen liggen. Gewoon wat extra ventilatoren in je kast in bouwen. Als alles in je PC-kast te dicht op elkaar gepropt zit, koop je misschien best een ruimere kast. Dat heb ik ook gedaan, aangezien ik 5 HD's heb en die ook nogal wat hitte verwekken...

Ik heb me deze case aangeschaft :
http://nl.enlightcorp.com/products/server/detel.php?kind=servercases&serial=23
Erg ruim vanbinnen, handig en op wieltjes... heeft ook standaard alle mogelijke ventalitoren ingebouwd.
Die case maakte zonder zeveren 10 graden celcius verschil op vlak van CPU-temperatuur...

Origineel geplaatst door oli303

Om terug even on-topic te komen, denk ik dat in dit geval het probleem wel eens aan oververhitting zou kunnen liggen. Gewoon wat extra ventilatoren in je kast in bouwen. Als alles in je PC-kast te dicht op elkaar gepropt zit, koop je misschien best een ruimere kast. Dat heb ik ook gedaan, aangezien ik 5 HD's heb en die ook nogal wat hitte verwekken...

Allemaal leuk en aardig, maar vergeet niet dat veel muzikanten liever een stille bak hebben... maar goed, daar zijn al genoeg topics over op dit forum

Ik wil toch ook eventjes benadrukken dat ik nog nooit miserie met m'n PC heb gehad :D . Nu echter na 3 jaar hetzelfde OS, misschien wel 10 of meer verschillende versies van Logic en 100'en plugins geïnstalled en uninstalled te hebben begint hij lastig te doen met afsluiten. Binnenkort alles erafzwieren dus. Ik gebruik die PC wel niet voor internet of andere rommel.

Wel spijtig dat Mac zo duur is ;)

echt een pc moet gewoon goed samen gesteld zijn en de goed geconfigureerd. echt dan krijg je echt geen problemen. het enigste probleem dat ik had was mijn eruitgeklapte cpu. dat bleek te liggen aan een fout tijdens de fabricage. verder geen noemens waardige problemen.

en nog steeds rete snel en stabiel.

Ik gooi het op die SCSI-controller als ik dat zo lees.

Redenatie: Geen windowsdrivers + audioopname (lees veel continu-dataverkeer) -> ergens wel een vollopend buffertje -> blue screen of vastloper.

Al eens met een andere HD (gewoon IDE) geprobeerd????

/edit: toch niet goed gelezen :Z

Back