Overstappen van Mac naar PC?

Ik ben op zich een Apple hater, maar normaal kan elke macbook op z'n minst 1 extern scherm aansturen en alle mensen die ik dat zie doen, kunnen dat zonder problemen.

Qua latency is de beperkende factor niet zozeer het OS, meer de soundcard en bijbehorende drivers. Op zowel macOS als Windows kun je hele lage latencies halen met bijv. RME geluidskaarten.

Waar je op moet letten: tot Windows 10 vond ik het allemaal wel prima, maar met elke update van Windows 11 word ik steeds depressiever over hoe bepaalde zaken, waaronder reclame in de store, wordt opgedrongen. Ook al lijkt het op Windows 10, er zitten gewoon wat nare dingen in 11. Windows 10 zou ik zelf niet voor gaan, die blijft niet heel lang meer in support.

Geen idee hoe het werkt maar ik zie geen verschil tussen SVGA en HMDI via die adaptor het is allemaal super scherp op een 40inch 102cm scherm daarom ben ik ook tevreden.
Omdat ik midi op een nog Windows7 computer gebruik. (komt niet op `t internet) Heb ik die omzetter gebruikt. Daar zit vanwege de leeftijd geen HMDI op. Het is niet alleen dat-het-werkt met die stekkers. Het is volledig Supper Supper Supper scherp zoals men kan verwachten van Windows 10 en 11 en nieuwe 4K monitoren.
.
Dan is er nog de vraag waarom gebruik je zo`n oude computer?
Welnu het enige programma wat die computer te doen heeft is een midi opneem / afdraai programma doen wat nog op een (Sequenser programma) floppy van 1.44 Mb kan.
En zelfs dan is het nog : met-een-kanon-op-een-muis-schieten.
Grote midi files van 40K geven je een half uur lang alle mogelijke deuntjes.
Er kunnen dus met gemak 10.000 liedjes op.
Zoveel dat niemand ze ooit gaat beluisteren.
.
Terwijl de 1.000 megabytes (MB) of 1.000.000 kilobytes (KB).
Het minimale aanbevolen geheugen voor een Windows 7-computer is 1 GB RAM (32-bits)
Even rekenen en denken aan Earth Overshoot Day voordat alles gedachtenloos weg `gelazerd` wordt.

En dan heb ik nog een Apple][ waar ik mee begon.

Laatst gewijzigd:
Met die ouwe `brol` of het nu Apple of Windows is.
(MIDI gegevens)
Zo weinig dat dat gebruikt.
Kan men maar liefst een maand lang continu steeds maar weer nieuwe bijvoorbeeld draaiorgel muziek aanhoren.
Zonder de computer aan te raken.
Moet er niet aan denken. 😵😰🤓

Even rekenen en denken aan Earth Overshoot Day voordat alles gedachtenloos weg `gelazerd` wordt.
Moderne computers en schermen zijn vele, vele malen energiezuiniger in het gebruik dan die oude hokken... Wat betreft VGA naar HDMI, klinkt leuk - maar VGA heeft niet voldoende bandbreedte voor 4k resolutie (laat staan op een fatsoenlijke refreshrate) en daarnaast heb je een extra digitaal/analoog (GPU naar VGA) en extra analoog/digitaal (VGA naar HDMI) conversie slag nodig die altijd voor latency en degradatie van het signaal zorgt Dus het zal altijd minder zijn dan directe HDMI verbinding vanaf de GPU. Al is dit voor het afspelen van MIDI files niet belangrijk verder natuurlijk.

Laatst gewijzigd:
Dus het zal altijd minder zijn dan directe HDMI verbinding vanaf de GPU. Al is dit voor het afspelen van MIDI files niet belangrijk verder natuurlijk.
Zo dacht ik ook dat het wel ergens ten koste van zou gaan. Want het moet uit de lengte of uit de breedte komen. En als er een dunne flessenhals is, krijg daar maar eens dikke yogurt door heen. Daarom vermoed ik dat het ten koste gaat van de `refresh-tijd` Als voorbeeld i.p.v. 70 keer opnieuw verfrist wordt dan is dat dan maar 15 keer. Maar wel een grotere piksel resolutie. Je gelooft het pas als je het ziet.

in een VGA to Hdmi 4k converter zit altijd een (up)scaler in
vga is 640 x 480 dus dat gaat maar weinig beeld geven op een 4K zoals Nap al aangaf

in een VGA to Hdmi 4k converter zit altijd een (up)scaler in
vga is 640 x 480 dus dat gaat maar weinig beeld geven op een 4K zoals Nap al aangaf
Vreemd want bij mij werkt het wel. Het is toch geen toverij ?

Via links onder start > Windows teken > instellingen > systeem > beeldscherm > staat de resolutie op 1920 X 1080 en dat werkt gewoon. En zeker op die platte HMDI schermen.

VGA kabel/spec kan wel hoger dan 640x480, 2560x1440 op 60hz of iets in die hoek is het hoogst haalbare geloof ik. 1920x1080 is natuurlijk maar een kwart van 4k.

VGA kabel/spec kan wel hoger dan 640x480, 2560x1440 op 60hz of iets in die hoek is het hoogst haalbare geloof ik. 1920x1080 is natuurlijk maar een kwart van 4k.
klopt de (VGA)kabel kan een veel hogere resolutie aan dan 640x480

een VGA signaal blijft wel 640x480

Jammer om te horen dat jou Mac niet lekker draait. Ik heb een M1 MacBook Pro van een jaar of 3. Ik heb nog nooit problemen gehad met schermen die uitvallen. Of wat dan ook. Ik heb vrij recent een CalDigit TS4 gekocht, ook dat werkt top. Daar hangt echt van alles aan, zoals een MioXL, een externe SSD, mijn scherm via DisplayPort. De Mac hangt aan 1 USB-C, en hij krijgt zo ook voeding.

Back