opnemen hoe doe je dat

SvEnErGy

Ingeburgerd
hi
ik wil in een track vocals gaan gebruiken, hiervoor heb ik een microfoon staan maar nu vraag ik me af wat de beste manier is om het op te nemen enzo.

waar ik tegen aanloop:
geluid niet alitjd even hard
storend geluid (geluidskaart)
heel zacht

vooral het niet altijd even hard stoort mij hierdoor klinkt het altijd bagger, zijn er programmas die het opgenomen geluid gelijk kunnen maken qua volume voor mac?

zijn er programmas die ruis kunnen onderdrukken voor mac?
mic is behringer
mvg sven van de scheur

denk dat het te maken heeft met de afstand tot de mic...ik zie namelijk geen reden waarom een programma willekeurig de boel harder of zachter gaat opnemen...

dus zorg dat ke ten alle tijden dezelfde afstand houdt, en dingen ongeveer evenhard uitspreekt, of laat spreken.

1) goede microfoon, bij voorkeur condensator microfoon.
Zelf heb ik vroeger heel aardige resulaten bereikt met een Rode NT1000 mic.
Deze zijn niet zo heel duur. Op dit moment heb jedie denk ik al voor 250,-
Een dynamische microfoon kan natuurlijk ook (good old shure), maar klinkt minder helder, alhoewel je er ook zeer goede resultaten mee kunt boeken (als ik goed ben geinformeerd gebruikt Bono in veel van zijn opnames een gewone shure)

2) zorg dat zanger/es op dezelfde afstand van de mic blijft. Lijkt me nogal voor de hand liggend. Om direct al te gaan compressen ofzo lijkt me niet heel mooi worden

3) een standaard geluidskaart is hier niet echt goed voor bedoeld. Ik werkte indertijd met een Hoontech geluidskaart (met break out box). In die prijs klasse heb je nu ongetwijfeld goede kaarten die hetzelfde doen (ik was daarvoor toen ongeveer 400,- kwijt)

4) budget mic's zou ik afraden, die geven denk ik veel ruis. En die krijg je denk ik zelfs met een gate niet meer weg

Er zijn er vast hier die je er nog veel meer over kunnen vertellen.

Paul

hi
ik wil in een track vocals gaan gebruiken, hiervoor heb ik een microfoon staan maar nu vraag ik me af wat de beste manier is om het op te nemen enzo.

waar ik tegen aanloop:
geluid niet alitjd even hard: Na opname gaan experimenteren met compressie
storend geluid (geluidskaart): goede interface aanschaffen en berry mic vervangen
heel zacht: goede interface aanschaffen met degelijke micpre's

vooral het niet altijd even hard stoort mij hierdoor klinkt het altijd bagger, zijn er programmas die het opgenomen geluid gelijk kunnen maken qua volume voor mac?

zijn er programmas die ruis kunnen onderdrukken voor mac?
mic is behringer
mvg sven van de scheur

geluid niet alitjd even hard: Na opname gaan experimenteren met compressie
storend geluid (geluidskaart): goede interface aanschaffen en berry mic vervangen
heel zacht: goede interface aanschaffen met degelijke micpre's

2) zorg dat zanger/es op dezelfde afstand van de mic blijft. Lijkt me nogal voor de hand liggend. Om direct al te gaan compressen ofzo lijkt me niet heel mooi worden

4) budget mic's zou ik afraden, die geven denk ik veel ruis. En die krijg je denk ik zelfs met een gate niet meer weg

Er zijn er vast hier die je er nog veel meer over kunnen vertellen.

Paul

Aanvullingen hierop:

2) dit juist niet doen. Als er veel volumeverschil in de zangpartij zit (door de zanger/-es), moet die juist bij hardere passages iets verder bij de mic vandaan bewegen, en bij zachte(re) passages er dichter bij. Anders wordt het verschil juist te groot. Verder moet je voor een mic opname voor het laag dichter bij de microfoon staan, en voor minder laag verder weg. Je kunt hier op internet meer over vinden, op 'proximity effect'. En idd vooraf of achteraf met compressie werken.

4) met een gate kun je geen ruis verwijderen, alleen de 'poort' dichtzetten bij zachte passages zonder input. Als de gate opengaat, geeft hij alles door, inclusief de ruis. Dit los je op middels een denoiser (of vergelijkbaar), hardware of software.

Nog een tip: gebruik zo min mogelijk middelen om het geluid achteraf op te lappen. Wat bagger in de mic gaat, blijft ook altijd bagger. Dus gebruik isolatie, popfilter, goede mic, goede interface, de juiste gain, enzovoorts. Als al deze dingen op z'n best zijn hoef je vrijwel geen EQ/comp/de-esser/denoiser te gebruiken. Gebruik deze tools om de opgenomen audio levendiger te maken, niet om de audio te fixen.

Aanvullingen hierop:

2) dit juist niet doen. Als er veel volumeverschil in de zangpartij zit (door de zanger/-es), moet die juist bij hardere passages iets verder bij de mic vandaan bewegen, en bij zachte(re) passages er dichter bij. Anders wordt het verschil juist te groot. Verder moet je voor een mic opname voor het laag dichter bij de microfoon staan, en voor minder laag verder weg. Je kunt hier op internet meer over vinden, op 'proximity effect'. En idd vooraf of achteraf met compressie werken.

4) met een gate kun je geen ruis verwijderen, alleen de 'poort' dichtzetten bij zachte passages zonder input. Als de gate opengaat, geeft hij alles door, inclusief de ruis. Dit los je op middels een denoiser (of vergelijkbaar), hardware of software.

2) Klopt, was een hele domme opmerking van mij.
Als excuus heb ik dat ik dacht dat de vocalist te pas en te onpas zonder reden heen en weer beweegt., maar dit is een zeer zwak excuus

Paul

2) Klopt, was een hele domme opmerking van mij.
Als excuus heb ik dat ik dacht dat de vocalist te pas en te onpas zonder reden heen en weer beweegt., maar dit is een zeer zwak excuus

Paul

Valt wel mee hoor.
En de door jou genoemde categorie vocalisten zal ook wel bestaan.............
Hoef je je niet voor de verontschuldigen ;)

En als je hier niet soms een domme opmerking meer mag maken..............:D
Dus :okdan:

bedankt voor de tips met een bepert budget ga ik niet heel ver komen maar ik proberen wat ik kan doen, probleem is voornamelijk de geluidskaart...

Back