sp1200 sequencer

Loop ik net uitgebreid uit te leggen dat de SP uniek klinkt, moet ik weer aan de s700 : (

Daarnaast sequence ik in de SP, die loops gooi ik weer terug naar mn mpc. De MPC is extreem karakterloos, wat bij dit soort grappen prima uitkomt.

De ASQ was als tip tov een mpc60, ze zijn redelijk goedkoop. De 2kxl kan inderdaad maar dan zou ik voor de 1000 gaan met JJ, veruit de betere van de twee en ongeveer even duur.

En een Drumulator enkel voor drums naast een asq10? 8) Nu praat ik mezelf wel tegen qua sample tijd. Maarja..weer die eprom zooi

de opening zegt al genoeg:

Laatst gewijzigd:
En wat denk je van de filtered outs en de SSM 2044 filterchips, die helpen denk ik ook mee om de "huge and raw" sound van de 1200 te fabrieken.....een SP 1200 klinkt bijvoorbeeld krachtiger dan een TR 909 met de samples van een 909 aan boord, dat ding kan echt beuken.....en nog veel meer.

Sp1200 is duurder, maar niets klinkt dan ook als een sp. En ja, dat komt ook door de manier van editten en de sequencer.

Ja dat vroeg ik me dus af, heeft de 12 ook die filters of niet(er is nog zo'n SP1200-topic, tnx Ron-D)

Als je sp1200 niet zelf het werk laat doen en het niet analoog houdt kan ik dat geluid met meerder bakken maken. Dat arrenslee effect is een gewoon lage bitrate in combinatie met aliasing effect. De mirage en andere jaren 80 12 bit sample players doen dat allemaal. Maar dat je van bonk naar klonk gaat kan natuurlijk alleen de sp. Of een emulator 2. Dat is van binnen het dichts wat er in de buurt komt. Al die oude roger sanchez platen zijn met die bak gemaakt. Maar inmiddels niet meer te betalen.

Maar terug naar die Mirage. Die staat al een tijdje op me lijst om een elektronische new wave plaat uit 1982 mee te maken. En dan ook voor drums lijkt ie me fantastisch. Ik heb hem alleen te weinig gebruikt om iets over de strakte qua midi te zeggen. Wat wel relevant is voor een drumbak. Verder zijn de disksamples (bijv. de oh's en ah's) zoooooo dik en zoooo eigen. Dat herken je over 1000-de kilometers. En daar kan geen enkele sample afspeler qua karakter tegenop. Of dat nou een romblok uit een k2000 is of een 80 gieg vstsampleplayer uit de laatste 8 jaar. Zeker niet als je realiseert dat die bak maar 100 euro kost en uit de jaren 80 komt.

Zoals Rude 66 jaren geleden de juno 60 als ondergewaardeerde klassieker kenmerkte wil ik graag de mirage voordragen.

Maar terug naar de sp. Gewoon kopen die bak. Als je echt karakter in geluid kan waarderen doe je hem nooit meer weg. Ik zou hem trouwens niet kopen voor het afspelen van 808 samples. Dan kan je echt beter een 808 kopen. Dat is toch wel de echte electro bak. Een sp koop je om zijn klonk karakter niet om zijn mooi ronde vormen.

Net een remix afgemaakt voor Morphosis, origineel is een 808 met Pro One, even door de SP gehaald et voila. De P1 en de 808 hebben zich jankend achter de plant verstopt, alle speakers naar de Harry Mulisch. En ondanks de vreselijke bak bas nagelscherp qua attack. Fucking magie.

Tip? Niet losse geluiden samplen, maar loops trekken van de 808. Funkt als een malle :)

Wat doen doe dingen tegenwoordig ?
Ze waren altijd erg goedkoop.

Ow en...de SCI Prophet 2002 is ook wel een aanrader voor drums.
Midi mode 4 is erg fijn. Zo krijgt elke drumsample een eigen midikanaal.

geloof onder de 200 nog verkocht mijn voor 170.-ofso
deed r niks mee

:engel:
kzou ookniet een mp60 kopen ,..want sequencen kanje prima met iets andere ...kararkter van de mp60 komter niet uit denkik
koop gewioon een paar rack samplers s550 [met roland filetrs / 12 bit

s950

en bv een prophet 2000 unison en de tune = fet

kost allemaal net iets rondom de 200

sample en filters is zekers lkkr
:z

ik ben al uitermate verliefd op de 1200, heb ook gemerkt dat de mpc60 niet echt mijn ding is maar dat de sequencer wel strak is. Op het moment gaan drums voor, en die 12 bit is zoals geen andere 12 bit laat staan DE SLAG IN JE GEZICHT kicks en snares. Nu ik alles op een rijtje zet is een sequencer voor me niet meteen belangrijk.

headphones required!

ze french touch

ik heb ze allebei, maar niks gaat boven de sound ,swing en filters van de sp1200.
ook de workflow is stukken sneller, buiten het zoeken naar een floppy die het nog doet....
emax is toch weer wat anders kwa sound, net als de s950 tot de 60 iets minder rauw.
koop een sp1200 ! , et kost wat , maar je hebt ook meteen de vetste drums ooit.
ze zijn meer snappy dan de 60, en door het pitchen krijg je die vieze bitcrusher achtige sound
(stukken beter dan welke bitcrusher dan ook btw)
ik heb 6 klassiekers staan maar ik ga toch altijd voor de sp zitten.
dus mijn advies is , koop de sp1200 en je wilt nooit meer iets anders !

Getverdemme zeg....jullie moeten ophouden vind ik.
Alles leuk en aardig, maar ik raak helemaal besmet dit virus:p
En dat komt financieel ff slecht uit !

Hier staat ook een leuk stuk over de SP 1200
http://www.hiphopleeft.nl/index.php...de-boombap&catid=42:terugindedagen&Itemid=103

De Heilige Geest

Creativiteit en inventiviteit zijn uiteraard belangrijke ingrediënten in de nieuwe hiphopsaus die in ‘87/’88 wordt bereid, maar er is ook een andere, beter te verklaren factor in het spel: het uitbrengen door E-Mu Systems, Inc. van de E-Mu SP-1200), een drummachine én sampler gecombineerd in één handig apparaat, dat het geluid van hiphop vanaf de release van de SP-1200 in augustus ’87 tot diep in de jaren 90 definitief zou veranderen, beïnvloeden en afbakenen. Puur technisch gezien was er simpelweg veel meer mogelijk (qua geheugen, bit-resolutie, sampling rate, etc.) en dat was ongetwijfeld de grootste vooruitgang. Maar de meest tot de verbeelding sprekende eigenschap van deze – in die tijd – peperdure sampler is het geluid dat eruit kwam eens alle kleine stukjes sample tot een homogene collage waren versmolten door deze “wondermachine”. De liefde voor de specifieke karakteristieke kleur die kenmerkend was voor het geluid dat door de SP-1200 opgewekt werd, ging zelfs zo ver dat sommige producers een sample, waar niets meer aan veranderd diende te worden, toch door de SP-1200 lieten lopen om er dat geliefkoosde timbre alsnog aan toe te voegen. En wat hield die zo bejubelde klankkleur dan precies in? Wel, luister aandachtig naar de beats van Large Professor, DJ Premier, Pete Rock, D.I.T.C., Boot Camp Clik, the Beatnuts... Het hele pantheon van hiphopproducers uit de boombapperiode werkte immers met de SP-1200. Je hoeft enkel maar de intrinsieke kenmerken van de boombapsound te kunnen achterhalen en je krijgt een accurate beschrijving van hoe de SP-1200 specifiek klinkt. Het geluid van de sampler blijkt verrassend genoeg de warmte van vinyl te kunnen behouden; dat is onder andere de reden waarom hiphop van vanaf eind jaren 90 hoofdzakelijk wat gepolijster en minder rauw en krakend klinkt dan de producties door de SP-1200. Die warmte wordt gecombineerd met een vol geluid dat vaak door de producers zelf als “dirty” wordt omschreven: de knapperige harde drumsamples, de prominente donkere gefilterde basslijnen, de gekapte samplesegmenten die allen als puzzelstukjes perfect in elkaar passen en uiteindelijk een atmosferisch geheel vormen dat gecanoniseerd is als “the vintage New York sound” en gestalte heeft gegeven aan een hele muzikale periode binnen het hiphopgenre.

EMU SP 1200 te koop

EMU SP 1200 te koop

Lieve mensen...ik heb een EMU SP 1200 te koop....

Niet de re-issue,maar de origineele blauwe....in prima staat...top prijsje!!

Don"t sleep!!

email: kidsublime@hotmail.com

Hoop van jullie te horen!!

Back