Stereo naar mono maken?? enkele bedenkingen

musicheaven

Ouwe rot
Indien ik zelf bv mijn drums opneem (zeker de kick, snare etc) zorg ik - zoals de meeste mensen veronderstel ik - dat dit mooi in mono gebeurt. Ook indien ik gewoon met plugins werk. Zorgt voor veel betere mix. andere tracks dan weer in stereo (sommige strijkers of pads bv).

Maar als ik voors sommige mensen remixen doe of moet helpen met tracks, gebeurt het vaak dat die bv de kick als stereo file afgeven. Ik wil die dan naar mono brengen. Ik dacht niet dat er op cubase een mono-switch was? Wat ik doe is dan meestal de panner veranderen in de mixer, (je hebt drie mogelijkheden) en de panner neem die toelaat het stereoveld in te krimpen, en zo nauw als een mono file te maken. Zo neemt die track al niet teveel plaats in het stereoveld op.

Daarvoor probeerde ik soms gewoon een monoplugin (bv van duende) te gebruiken op die stereofile en zo te proberen de stereofile mono te maken, maar dit zorgde (uiteraard) ervoor dat er wat info verloren ging en deed nogal rare zaken met mijn stereobeeld.

==> De beste oplossing die ik tot nu gevonden heb is dus het stereobeeld vd track in kwestie te vernauwen, maar gebruik dus wel allemaal stereoplugins als inserts voor de betreffende track.

==> Ik vroeg me dus af of 1: dit daadwerkelijk hetzelfde is als gewoon mono maken van die stereo file en 2 verspil ik gewoon ook kostbare cpu-power omdat stereoplugins gewoon meer processorkracht vragen.

===> Hoe los ik dit op? bedenkingen? tips?

ps: ik ken wel plugins die van mono een pseudo-stereo maken, maar ik ken (maar die moeten toch bestaan) geen plugs die van stereo een mono maken (en ik heb het dus niet op gewoon een monplugin gebruiken op een stereofile want dat levert gepruts op)

is de informatie ook daadwerkelijk stereo? of is het gewoon een stereobestand met 2x dezelfde informatie erin? dat is een simpele check: draai de polariteit van het ene kanaal om en als het dan stil is als je de stereotrack afspeelt, is het mono. als dat zo is, maak dan een nieuw monokanaal aan en zet daar het linker of rechter bestand op. klaar!

hoi Pmx,

merci voor reactie! Dit lijkt voor een groot deel van de gevallen de oplossing.

Mijn beste oplossing is dan de stereofile binnen te brengen in cubase (bij import options) en dan split channels te nemen (om twee monofiles te krijgen) en dan kan ik doen wat je voorstelde. Werkt perfect! Dus dat probleem is al opgelost

Maar nu heb ik nog twee kleine (want grootste probleem is nu al opgelost) probleempjes:
1 sommige pluginsynths in cubase willen enkel stero uitzenden (tenzij k iets over het hoofd zie) ==> deze kan ik uiteraard eerst opnemen, dan weer importeren en dan de truc die je voorstelde toepassen. Maar zou ik dit niet direct (zonder te bouncen) kunnen oplossen?

2: Indien de tracks daadwerkelijk verschillende informatie bevatten, is de beste oplossing het stereobeeld te vernauwen (door de panning optie in cubase, of plugins die stereo-image beheren)?

--------
Nog additioneel vraagje: naar mijn weten zit er op de stereo-out van cubase standaard geen monoswitch? hoe los ik dit dan op? ik heb wel een exteren metering plugin van brainworx waarop een mono-switch zit, maar tot voor ik deze gevonden had lukte het me niet om een mono te maken van mijn outputs in cubase (om bv te controleren op phase-problemen). Ik dacht dat er bij andere daw's wel een knop was die je gewoon toeliet naar mono te gaan.

1) weet ik niet

2) als iets stereo is zou ik het lekker stereo laten. het probleem van stereokicks zit vooral in het (sub)laag en dat kan je oplossen door een high pass op het het side kanaal te zetten. op die manier wordt het laag mono, en blijft de rest van de informatie mooi stereo.

weet iemand of je in samplitude ook alleen l of rechts gebruikt maar niet door middelvan panning

maar dat hij dus uit L en R komt?

weet iemand of je in samplitude ook alleen l of rechts gebruikt maar niet door middelvan panning

maar dat hij dus uit L en R komt?
ik veronderstel analoog aan wat er bovenin de thread staat? splitten bij invoeren audiofile en dan gewoon een van de twee monofiles kiezen

1 sommige pluginsynths in cubase willen enkel stero uitzenden (tenzij k iets over het hoofd zie) ==> deze kan ik uiteraard eerst opnemen, dan weer importeren en dan de truc die je voorstelde toepassen. Maar zou ik dit niet direct (zonder te bouncen) kunnen oplossen?

MAAK EEN MONO GROEP AAN!

Je kan in Cubase ook gewoon je "stereo" track enkel links (of rechts) pannen en die dan exporteren als een mono wav-file en dan deze weer in cubase in een track zetten. Dan is die mono, en dat is volgens mij de makkelijkste manier.

Gewoon de gratis plug-in Flux Stereotool downloaden...daarin kun je heel makkelijk zien of stereo tracks daadwerkelijk stereo informatie bevatten...plus alles mono maken als je dat wilt...

Brainworx heeft ook BX Solo,een gratis plug-in met mid/side functies,daarin kun je door mid te solo-en horen wat er verloren gaat als je naar mono gaat....

Andere manier is om een mono groep aan te maken...

Back