Van digitaal naar tape recorden

Ik gebruik zowel een Fostex 8track als simpele reeltoreel van Sony (rommelmarkt om dit proces toe te passen. Doel bij mij is ook compressie. Gaat vooral goed bij die 8track : al je files op die aparte tracks dumpen is enorm lekker :)
Heb ook net een 8-track van Fostex aangeschaft, heerlijk geluid inderdaad! Het is een R8.

Ik gebruik een revox pr99 als tape plug in in logic9. Ff doorlussen. Nothing beats the real analog sound.
Het idee om een digitale nabootsing van tapesturation te gebruiken in de de vorm van een vst is eigenlijk idioot als je er over nadenkt. Waarom met z on omweg? en t klinkt ook totaal anders! heb de convolutie plug ins gecheckt met een pr 99 emulatie en soundtoys tapesaturator maar het is toch iets anders. Ook mooi maar niet analoog.
Scoor een taperecorder en je zult geen spijt krijgen.
Ik maakte vroeger met mn R8 idd altijd mooie warme opnames. Is mij nooit gelukt om met pro tools en een yamaha o2r en een teac da88 die warme sound te krijgen. Maar ja we dachten toen dat digitaal mooier was. Dus weg met die R8. Als domme ganzen trapten we er allemaal in, een paar slimmerikken uit Bristol daargelaten.

cool ! ik heb een model80 de latere versie
heb je bijhorend mengpaneel ook ?
Ah nice, het zijn mooie recorders :okdan:

Heb helaas niet het mengpaneel, wel een Fostex 280 mixer/recorder. Ik gebruik die dus in combinatie met de R8, maar ik moet even uitvogelen wat de beste manier is. Veel Jack > RCA pluggen nodig in ieder geval :P

Heb jij het mengpaneel?

ik ben heeel benieuwd naar de +/- low frequency trick. Mn B77 is erg ruizig de laatste tijd en als ik de track te hard erin jas valt de bass uit elkaar. Het lijkt mij wel dat je een goede EQ moet hebben om +15 netjes te doen.

Nothing beats the real analog sound.
Het idee om een digitale nabootsing van tapesturation te gebruiken in de de vorm van een vst is eigenlijk idioot als je er over nadenkt. Waarom met z on omweg? en t klinkt ook totaal anders! heb de convolutie plug ins gecheckt met een pr 99 emulatie en soundtoys tapesaturator maar het is toch iets anders. Ook mooi maar niet analoog.
Scoor een taperecorder en je zult geen spijt krijgen.

Toch ook wel een omslachtige manier om aan een effect te komen :) Ik ben het wel met je eens hoor, maar band is duur en het verschilt onder andere per type band en type recorder hoeveel saturatie je krijgt, en je kunt het effect niet 'fine tunen'. Ik wil maar zeggen (hoewel niet graag :D), er valt ook wel iets te zeggen voor emulatie...

Ik heb nog maar 'ns een ouder artikel bijgevoegd. Lang niet diepgravend en vast incompleet, maar wie weet staat er iets boeiends in.

Attachments

• reel_recorder.pdf
    1.022,6 KB · Bekeken: 264
Toch ook wel een omslachtige manier om aan een effect te komen :) Ik ben het wel met je eens hoor, maar band is duur en het verschilt onder andere per type band en type recorder hoeveel saturatie je krijgt, en je kunt het effect niet 'fine tunen'. Ik wil maar zeggen (hoewel niet graag :D), er valt ook wel iets te zeggen voor emulatie...

Ik heb nog maar 'ns een ouder artikel bijgevoegd. Lang niet diepgravend en vast incompleet, maar wie weet staat er iets boeiends in.
Leuk artikel, thanks.

Tip: Als je opneemt op tape/cassettebandje zet dan de lage tonen uit en de hoge tonen op max. Hierdoor kan je de tape harder insturen. Als je het geluid weer afspeeld zet je de hoge tonen laag en de lage tonen op max. Dit heet pre en de emphasis en zorgt voor een lagere ruis.

Da's een hele interessante tip :halleluja

Back