SIDstation gespot

Duur..

Duur..

Is toch wat duur voor een tweedehands SID Station. Niettemin een wereldse bak !

Ik vind het wel een gaaf apparaat, maar het is echt teveel geld voor een bak die iedereen die een beetje handig is zo kan namaken. Ok, het kost misschien wat tijd om in elkaar te knutselen, maar zo zijn ze daar bij Electron ook begonnen (prototype was in een ouwe verhuisdoos gebouwt).

Ik denk dat je 'm beter zelf voor een paar honderd Euro kan bouwen ipv voor een paar duizend Euro kopen. Ik kwam laatst ook een link tegen van iemand die zelf een gebouwt had (was een blauw bakje). De basis bestaat uit 4 uit ouwe Commodore's 64 'gesloopte' Casio MOS-8580 SID (Sound Interface Device) chips.

Een beetje C64 heb je al voor E 1,- / 5,- op de rommelmarkt. Hang er wat externe filters aan of filter 'm softwarematig en je hebt je eigen SIDstation. Of nog beter. Tik een Amiga op de kop, dan heb je meteen al 2 SID-chips in 1 bak.. :) Hoef je ook niet meer zelf te bouwen..

Waar ik eigenlijk nog op zit te wachten is een uitgebreide versie van SIDplayer die MIDI in/out ondersteunt en waarbij je met behulp van een subtractor-achtige interface de geluiden kunt maken en bewerken.

Ik heb 'm ff geupload incl. wat files (is maar een paar kb). De geluiden die je hoort worden alleen door de chip zelf geproduceert (de drums die je er mee kunt maken zou ik alleen niet gebruiken in een audio track ;) ), zo klinkt ie dus zonder extra filters die er wel inzitten bij de Sidstation.. check 'm zelf zou ik zeggen :)

klik hier

SIDplayer is misschien een emulatieprogramma, maar klinkt zeer behoorlijk (vooral als je 'm goed configureerd.mDus de settings instelt op 44100Hz,16-bits samples en stereo.

P.S. als je doorskipt naar de laatste melodie van Lazy Jones dan hoor je een bekende melodie die later zonder toestemming is gebruikt door een bekende DJ... (en dat heeft 'm aardig wat geld gekost)

Laatst gewijzigd:
Waarschijnlijk bedoelde je dit blauwe doosje:

sidsyn1.jpg

Die is al hier gespot:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=930

En kijk ook eens naar de Hardsid:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=822

De Sidstation is overigens niet alleen maar een "doos om een SID", er is bijvoorbeeld nog een hoop aan ruisonderdrukking gedaan
Er is een hoop ontwikkeling aan vooraf gegaan en daar betaal je uiteraard ook voor
Maar dan heb je ook wat :)

Kijk en luister ook eens naar de DROID-3

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?threadid=1421

Trouwens, was de SID wel van Casio?
Ik dacht dat hij ontwikkeld was door de man achter EMU/Ensoniq :confused:

Sorry Beathoven, bij die Hardsid had je zelf ook al gepost
Beetje overbodig dus om je daarop te wijzen
Voortaan beter opletten, Synic ;)

MOS6581 versus Paula

MOS6581 versus Paula

In de Amiga zit geen enkele MOS 6581 chip. Sterker nog.. de amiga heeft helemaal geen sound-synthesizer aan boord. Alleen een vier-kanaals digitale audio-playback, via een door Commodore zelf ontworpen chip, die de naam 'Paula' droeg. In feite niets meer dan een 4-kanaals 8 bit AD/DA converter.

Een SID Station is overigens fantastisch ! Zelf iets bouwen is natuurlijk ook leuk.. maar die mannen van Elektron hebben er echt goed werk mee geleverd. En ik heb daar wel waardering voor.

Re: MOS6581 versus Paula

Re: MOS6581 versus Paula

Orgineel geplaatst door CraZ
In de Amiga zit geen enkele MOS 6581 chip. Sterker nog.. de amiga heeft helemaal geen sound-synthesizer aan boord. Alleen een vier-kanaals digitale audio-playback, via een door Commodore zelf ontworpen chip, die de naam 'Paula' droeg. In feite niets meer dan een 4-kanaals 8 bit AD/DA converter.

Een SID Station is overigens fantastisch ! Zelf iets bouwen is natuurlijk ook leuk.. maar die mannen van Elektron hebben er echt goed werk mee geleverd. En ik heb daar wel waardering voor.

hmm.. vergissing van mijn kant :)

Ik heb het er eens met iemand over gehad, maar waarschijnlijk bedoelt ie dat er wel zoiets als een insteekkaart (a la hardsid) te maken valt voor de Amiga met 1 of meerdere sidchips.

De rest van het verhaal klopt wel ;)

6502

6502

De Amiga gebruikt wél de 6502 (CPU van de C64)... twee stuks.. en alleen maar voor I/O zaken. Misschien dat ie daarmee in de war was..

Een nadeel van een SIDStation tov een C64 is het volgende.
De SIDStation luistert naar MIDI noten. De drie DCOs luisteren alle drie naar dezelfde MIDI noot. Je kunt wavetables maken in een SIDStation, zodat je toch van die coole appr. krijgt, maar het is niet zo flexibel als een Commodore 64. Daar kun je elke DCO apart aansturen en instrumenten definieren.
Eigenlijk zou Elektron een nieuw OS uit moeten brengen waarbij je de keuze hebt om per DCO een midikanaal te definieren.

Iedereen mee eens?

Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
Een nadeel van een SIDStation tov een C64 is het volgende.
De SIDStation luistert naar MIDI noten. De drie DCOs luisteren alle drie naar dezelfde MIDI noot. Je kunt wavetables maken in een SIDStation, zodat je toch van die coole appr. krijgt, maar het is niet zo flexibel als een Commodore 64. Daar kun je elke DCO apart aansturen en instrumenten definieren.
Eigenlijk zou Elektron een nieuw OS uit moeten brengen waarbij je de keuze hebt om per DCO een midikanaal te definieren.

Iedereen mee eens?

En hoe werkt het met de Hardsid, want dat kaartje (jammergenoeg alleen in ISA verkrijgbaar) met 2 of meer sidchips ondersteunt ook MIDI, en heeft geen extra filters aan boord. Je zou het dus gewoon kunnen aansturen met een sequencer..

of gaat dat bovenstaande verhaal dan ook op...

Een deel van de functionaliteit zit in de SID chip en een deel natuurlijk in het OS. Ik weet dat in de SID chip een filter zit en dat je die per DCO kunt bypassen.
Ik vraag me af of die wavetable functionaliteit (mogelijkheid om een wavesequence per DCO in te programmeren) een OS functie is of een chip functie. Waarschijnlijk een combi. Ik hoop nu dat ze de OS kunnen aanpassen zodat ie realtime wavetables per DCO via een apart midikanaal kan updaten. Dan ben ik blij..

De HardSID heeft natuurlijk ook een beperkte output / input naar je PC bus. Ik zou echt niet weten welke limitaties er zijn. Misschien wel geen....

Interface.nl:

MODULES
Wed Mar 27 13:38:07 2002
Elektron SID-Station, synth gebaseerd op de SID-chip uit de Commodore-64. In doos + handleiding. EUR475
Zoetermeer Tel: 06-24580760

Gisteren weer een track gemaakt met mijn SID.... Sorry hoor.. Maar die bak MOET je gewoon hebben....

drie DCOs met allemaal een Appregiator op verschillende tempos... Wicked.....

Johnny, kun je op die sidstation ook noten triggeren zonder keyboard? Het lijkt me namelijk lachen om 'm mee te nemen naar m'n bijbaantje waar ik uren niets te doen heb en dan patches te programmeren. Maar als ik dan 'n keyboard moet meenemen wordt het lastig.

Zo niet, weten de midi-knutselaars hier van het bestaan van bijvoorbeeld 'n klein doosje met 1 pot en 1 knop en 1 midi out, om gewoon enkele noten te triggeren? Of zou 'n debiel als ik dat ook zelf kunnen bouwen?

Helaas... Drie nadelen op een SIDStation.

• Hij heeft geen koptelefoon uitgang.
  • Hij reageert alleen op midi. Zonder externe sequencer (of keyboard) geen geluid.
  • Hij kan niet op batterijen.

Anders zag je volgens mij altijd een SIDStation in de trein tussen Best en Beukenlaan. :)

Back