Is het slim om mijn midi keyboard + phatboy omteruilen voor een an1x ?

djody

Stamgast
Heb net in een tread hier wat gelezen over die yamaha an1x.

Ik zou de wat extra geluiden ok vinden, maar het gaat me meer erom dat ik hem als masterkeyboard wil gebruiken.

Mijn vraag is dus zijn de toetsen een beetje fatsoenlijk ( beter als mijn Midiplus ) en sturen de controllers vaste waarden uit of zijn ze bepaalbaar.

Moet ik ook eventueeel op bepaalde euvel letten als ik er een tweedehands zou willen kopen...

laterz

de an1x kan je goed als masterkeyboard gebruiken en het speeld ook wel goed (aanslag gevoelig en aftertouch) controlers kan je toewijzen naar evt externe apparaten, midi gedeelte is ook goed en er zitten leuke geluiden in

als je er een gaat kopen let op de ribboncontroler dat die nog goed werkt . die ribbon controlers willen nog wel eens stuk gaan door te hard drukken voor de rest altijd alles uitproberen voor dat je hem koopt

De an1x heeft de lekkerst bespeelbare (synth) toetsenbord die ik ken....

Ok, ik hoor best en het meest k*t....

Maar ik heb nog nooit met zoon ding gespeelt, dus kunnen jullie er wat argumenten bij gooien. en hou in gedachte dat ik nu een simple master keyboard heb...

Vraag bijv.. als ik hard aan sla op een toets hoor ik dan een harde tik en dat de hele synth staat te trillen of hoor ik niets en is de velocity duidelijk speelbaar, zodat het spelen daar mee een spel is..

P.s. ze zijn volgens mij nergens meer in winkels dus zelf proberen word vast een probleem..

Orgineel geplaatst door DavySan

Dan moet je de Roland XV-88 eens proberen...

Het ligt er aan wat voor toetsen nodig hebt.
oke, velocity
aftertouch?
hammer-action?
61 toetsen?
88 toetsen?

klopt, die zijn duur!!!

Als je alleen de toetsen gebruikt om midi noten
in je seq te stoppen,
kan an1x heel goed als master te gebruiken.
wil je meer met exspressie werken,
zou ik toch voor een beter toetsenbord kijken.

Last edited by a moderator:

ik bedoelde te zeggen dat ik die AN1x lekker vond spelen, het voelde gewoon lekker. Lekker licht, kon opeens hele snelle loopjes spelen. (ligt natuurlijk aan mijn 'vinger'-capaciteiten)
natuurlijk heel anders dan een gewogen toetsenbord of een concertvleugel van een paar ton
en we hadden het toevallig over de AN1x

De AN1x is voor een niet-toetsenist zeker goed genoeg, mits hij dezelfde toetsen heeft als een CS1x (ze lijken nogal op elkaar).

Tof bedankt voor jullie meningen..

Ik ben nie ecgt een toetsen virtuoos, dus gewogen toetsen vind ik niet echt nodig, maar ik stoor me nogal aan dat tikken als ik hard aansla... ik ga ff rond kijken voor zoon an1x, maar wat is een goede prijs voor z'n synthje... of zijn er eventueel nog andere synths waar ik naar kan kijken... ik hab namelijk in mijn pulsar al heel wat geluiden en wat vsti dingen..

Heeft die an1x een duidelijk karakter of moet ik dan mijn heil zoeken bij een roland of zoiets...

de an1x heeft een heel eigen karakter naar mijn mening maar als master keyboard niet echt bruikbaar omdat je de knoppen niet kan toewijzen aan bepaalde controllers. de geluiden gaat gebruiken zou ik zeggen gelijk kopen. Maar als je echt een master keyboard zoekt zou ik ook echt een masterkeyboard zoeken. Nu denk je mischien wat heb ik nou aan gewogen toetsen maar als je het hebt wil je niet meer zonder. Je kunt er namelijk veel " expressiever"(je kunt veel beter dynamiek in je composities brengen) mee spelen.

je moet maar eens kijken naar Oberheim die maakt lekker bespeel bare masterkeyboards

alle Yamaha synths hebben dezelfde toetsenborden.
Neen, de cs1/2x hebben een veel goedkoper aanvoelend toetsenbord. De an1x heeft volgens mij een zelfde toestenbord als de S serie van Yamaha (s-30 in ieder geval).
als master keyboard niet echt bruikbaar omdat je de knoppen niet kan toewijzen aan bepaalde controllers.
Kan wel en je kan ook de ribboncontroller aan allerlei parameters hangen. De knoppen staan standaard op controller nr 41 t/m 48 en de ribbon op 12 en 13. De an1x is ook een van de weinige synths met een drukgevoelige ribboncontroller.
Ik gebruikte de knoppen altijd om de beide 303's van rebirth aan te sturen, werkt als een trein.

Orgineel geplaatst door OnAcid

Kan wel en je kan ook de ribboncontroller aan allerlei parameters hangen. De knoppen staan standaard op controller nr 41 t/m 48 en de ribbon op 12 en 13. De an1x is ook een van de weinige synths met een drukgevoelige ribboncontroller.
Ik gebruikte de knoppen altijd om de beide 303's van rebirth aan te sturen, werkt als een trein.

Ja je hebt gelijk ikheb dat ding nu al vanaf het begin dat hij uitkwam maar dat was me nog niet in me op gekomen. maar het heeft dan toch wel invloed op de geluiden in de an1x. want je wijst dan wel controllers aan die de an1x misschien ook gebruiken of kan je in rebirht zelf ook de controllers veranderen?

Dag heren ik heb inmiddels de boel verkocht en een an1x gekocht. Yeahhhh My first hardware synth... Toffe back is het.

Ik het ook ontdekt dat je de an1x op midi stand 2 kan zetten, hierdoor stuurt de an1x ook onder de knoppen vca, vcf, enz ,enz verschillende controller nummers uit....
Ideaal toch... Moet je even in manual kijken, want dan moet je bij het aan zetten een aantal knoppen ingedrukt houden.

Dan heb je dus 8 x 8 = 36 + 2 van de ribben = 38 controller nummers om je Hard of softsynths mee aantestuuren.

Yeah :walker:

Back