Hulp voor beginners?

lennaerttol

Ingeburgerd
Beste sf'ers,

Ik heb ongeveer even veel ervaring met elektronica als een kind van 2 dagen oud en ik wil er graag meer over leren. Hebben jullie sites waar de basisdingen op staan en evt. makkelijke apparaatjes om te maken?

Alvast bedankt,
Lennaert

Mijn ervaringsnivo is ongeveer hetzelfde, maar heb eens dit boek in huis gehad: [ame="http://www.amazon.co.uk/Circuitbending-Build-Alien-Instruments-ExtremeTech/dp/0764588877/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=books&qid=1288262658&sr=8-2-spell"]Circuitbending: Build Your Own Alien Instruments ExtremeTech: Amazon.co.uk: Reed Ghazala: Books
Ik ben er uiteindelijk niet aan begonnen wegens tijdsgebrek (en heb het boek + een casiotje verkocht), maar het leek me uitvoerbaar/haalbaar voor een absolute beginner. Leuk is dat je dan direct geluid kan maken ipv eerst setjes met deurschakelaars en al die andere saaie electronica beginners kitjes te doen - hoewel wat oefenen wel geen kwaad kan vooraleer je je eerste casio verknoeit ...

Ik ben zelf geen fan van te beginnen circuitbenden zonder enige basiskennis elektronica. Bovendien zijn die beginnersoefeningen niet per definitie saai, met een 555 timer IC en wat componentjes heb je al snel een simpel toongeneratortje gebouwd.

Dit is een goede site voor de basis te leren: http://www.kpsec.freeuk.com/
Google kan je ook goed op weg helpen. Denk eraan de theorie nooit over te slaan, zo kom je zeer snel in de problemen. Waarschijnlijk raak je sneller op weg door het 'study'-gedeelte van de link hierboven zeer goed door te lezen dan meteen een flikkerend LED'je ineen te solderen.

Verder zul je (neem ik toch aan) nog moeten leren solderen en elektronicamateriaal inkopen. Ik denk hierbij aan een soldeerstation, breadboard, een verzameling weerstanden en condensatoren, transistors, diodes, IC's, dunne, soepele draad, drukknopjes, schakelaars, potmeters, sockets, ... DIY is niet goedkoop. ;)

Eigenlijk is het vooral de ervaring die je nodig hebt, zo'n 80% van wat je nog leren moet voor je echt 'op weg' bent is niet online te vinden. Verwacht af en toe iets op te blazen, daar leer je het meest van.

Dat lijkt me een zeer haalbaar kitje. Doen! :okdan:

Alles is geloof ik inbegrepen behalve de 2 knopjes voor op de pots en de soepele draad. Een busje spuitverf in een mooie kleur van bij de lokale bouwmarkt is ook goed om te hebben.

Kan iemand mij vertellen wat de dingen in de rode hokjes betekenen in het plaatje en heb je bij elk puntje in het schema een nieuw draadje nodig of moet je gewoon de diodes, weerstanden en dat soort dingen op het printje solderen zonder draad?

plus.png

... zo geraak je er nooit man.
Ik kan je dat allemaal wel gaan toelichten,... maar je springt plots ergens in het midden van de vijver !

Je zou best eerst een basisboek electronica aanschaffen, hoeft niet veel te kosten,..; of haal het in de bibliotheek en doe het stap voor stap.

Yup. Van bij het begin beginnen. Nogmaals wil ik je deze site aanbevelen: http://www.kpsec.freeuk.com/. De theorie is misschien niet altijd even interessant als de soldeerbout opwarmen en erin vliegen, maar wel noodzakelijk. Verder is een goed boek inderdaad ook een mooie intro ('Elektronica, echt niet moeilijk' delen 1&2, bijvoorbeeld).

Een kitje ineensolderen is één ding, het schema analyseren (en begrijpen!) is iets anders. Ik kan je wel vertellen dat de driehoekjes naar beneden de massa (0V, negatieve pool voeding/batterij) is, en de 'rechthoekige dingetjes met v-tjes' links en rechts de jack-aansluitingen zijn. Die bovenaan links is een DC-socket met schakelaar om een adapter in te pluggen. Als er een adapter in het effect wordt gestoken is de batterij losgekoppeld. Verder heb je ook condensatoren (lijntjes tegenover elkaar) en potmeters (weerstanden met pijltjes) aangeduid.

Verder lijkt het me wel duidelijk hoe een printplaatje werkt... Gewoon de aangegeven componenten erop solderen en op de polariteit letten indien nodig, daarna de draadjes naar de off-board componenten (aansluitingen, potmeters, schakelaars, ...). Als je geen fouten maakt werkt het gewoon. Hoe je op het idee komt om draadjes te gaan gebruiken om dingen op de print te verbinden weet ik niet, maar goed, ik kraamde soms ook onzin uit toen ik net begon natuurlijk (niet slecht bedoeld hoor!). :)

Kan iemand mij vertellen wat de dingen in de rode hokjes betekenen
Condensatoren, verbindingen naar de aarde.

Het punt is dat je hier de weerstand getekend ziet als een /\/\/\/ in plaats van een solide rechthoek. Dat wil zeggen dat je naar een schema kijkt waarbij Amerikaanse symbolen worden gebruikt. Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_symbol

Als je wat van electronica wil leren kan je ook een solderless breadboard kopen en wat goedkope onderdeeltjes voor een simpel schakelingetje. Kijk bijvoorbeeld eens na de atari punk console, met de 555 timer ic waar IOStream het over had. Beetje prutsen met breadboard en onderdelen en luisteren wat werkt. Ik gebruik een goedkoop gitaar versterkertje, dan kan er niet zoveel kapot gaan. En de onderdeeltjes kan je snel verplaatsen of vervangen met dat breadboard. Zo'n kitje in elkaar solderen is ook leuk. Alleen zal je er niet zoveel van leren als je de basis niet kent.

Idd eerst leren hoe de componenten er op schema uitzien en nog veel belangrijker wat ze doen, opzich is dat niet zo moeilijk, meeste componenten hebben maar 1 functie, als je dat een beetje weet dan kan je gaan uitvinden wat een combinatie van comp. doen.
Dat lijkt in de eerste instantie saai om te leren maar je heb het wel echt nodig, je zal zien als je dat eenmaal weet dat je dan ook ziet wat een schakeling doet en op een gegeven moment kan je dan ook zelf schakelingen bedenken, maar dan ben je wel een paar jaar verder.
Dus simpel beginnen dan rol je er vanzelf in, veel mensen haken af omdat ze direct met iets veels te ingewikkeld beginnen wat dan in 9 van de 10 gevallen niet werkt en dan de kennis ontbreelt om uit te zoeken waarom het niet werkt.

Ik ben van plan om eerst een simpel kitje in elkaar te zetten en daarna kijk ik hoe alle onderdelen eruit zien, want je kan wel weten wat een diode doet en wat het teken van een diode in een schema is, maar als je niet weet hoe alle onderdelen er uitzien heb je niks aan al die informatie.

Wat ook vaak helpt is een stuk apparaat te nemen en componenten los te "solderen" en daarna weer vast. Kun je in ieder geval goed het solderen leren. Daarnaast raad ik te toch aan wat theorie te leren.

Dikkere draad kan wat meer stroom aan. Voor gewone elektronicatoepassingen volstaat de kleinere soort. Het verschil in dikte is heel klein.

Je haalt de maten wat door elkaar lijkt me?

Op de site van Newtone staat dat de grootte van de draden 0.11mm en 0.25mm is. Maar het draad van 0.25mm is dus het beste om mee te werken?

Het gaat hier om de oppervlakte van de draad, een foutje van Newtone. In de beschrijving staat het wel correct (alhoewel ze bij de dunnere variant blijkbaar over 0,14 spreken ipv 0,11). Hoe dan ook, de dunne is goed genoeg. Als ik de draad die ik gebruik tussen m'n schuifmaat plet meet ik exact 1mm (diameter dus). Als je bij Newtone naar de diameters gaat kijken zie je dat het verschil maar een tiende van een mm is.

Overigens valt het me wel op dat je van alle 8 kleuren evenveel krijgt. Zelf heb ik vooral rood en zwart nodig, maar het lijkt me niet mogelijk om bij Newtone draad apart te bestellen.

Verder is het ook een goed idee een vast kleurenschema aan te houden als je gaat bedraden, dit kan later van pas komen bij het probleemzoeken (was blauw nu uitgang... nee dat was ingang... groen dan? wit geel grijs bruin? ...ehm!?). ;)

Back