Goedkoop beter geluid uit Korg T1 halen

mklapwijk

Nieuwkomer
Dag,
Ik ben een leek op Synth gebied, maar heb een Korg T1 met een superklavier.
Nu is mijn vraag hoe ik op een goedkope manier mooiere en betere sounds uit een dergelijke synth kan halen.
Wat kan ik kopen en er 'aanknopen' om e.e.a. te verbeteren?

Hoi, je zegt niet of je de geluiden van de T1 zelf acceptabel vindt, en dat maakt wel uit voor de oplossing.

Vind je de geluiden van de T1 heel acceptabel, dan maak je ze vaak beter met een goede effectenunit die een fatsoenlijke Delay, Reverb en Chorus heeft.

Vind je de geluiden niets, dan moet je opzoek naar "een doos" met nieuwe geluiden. Dit kan een PC of een Mac zijn met softsynths. Bij een Mac krijg je bijvoorbeeld gratis GarageBand, dat heel veel geluiden bevat. Om zo'n softsynth te kunnen bespelen, heb je een MIDI-interface voor je computer nodig.

Je kunt ook een synth/keyboard module aanschaffen met nieuwe geluiden. Een module heeft zelf geen klavier, je bespeelt de geluiden via een MIDI-kabel tussen de T1 en de module.

Ik doe verder geen aanbevelingen voor de verschillende apparaten. Dat is erg afhankelijk van je eigen smaak en budget. Succes

Heb je de Sample optie al gevonden? Je hebt dus 1 Mb sample geheugen en er bestaan disks voor.

natuurlijk zijn er/ waren er geluids banken, en zelfs uitbreidings kaartje (eigenlijk voor de M1 dus sommige sounds vind je dan al terug in je T1) Ethnic 1, 2, Synth 1, 2, 3, Drums 1, 2, Orchestra 1, Piano, Fretted Instruments, Percussion, Organ, Brass, Sound Effects, Environment, Akira, World Omnibus, Bun May, MPC00P, MPCOEX, MPC01

Vroeger of later kom je er achter dat de mogelijkheden om zelf geluiden te maken beperkt zijn door dat je maar twee waves kan stapelen en het filter geen resonantie heeft.

Een PC is tegenwoordig ook zeer geschikt als geluids bron.

Ik bezit een T3ex

Nu is mijn vraag hoe ik op een goedkope manier mooiere en betere sounds uit een dergelijke synth kan halen
Ik sluit me aan bij Yost, je vind het klavier super spelen, die zou ik dan vooral houden. Om misverstanden te voorkomen, bij uitbreiden met modules o.i.d. komen de geluiden natuurlijk niet letterlijk meer uit je Korg T1.. het enige wat je daar dan uit nodig hebt is midi-data (=toetsaanslag, aanslaggevoeligheid, toonhoogte, etc)

Weet niet of je met een PC werkt, zoja dan zou ik aan de PC een midi-kastje hangen (met ins/outs) zodat die een centrale functie gaat bekleden. Vervolgens wordt jouw T1 het masterklavier waar je alles mee gaat (in) spelen zoals je nu al doet.

De T1 stuurt midi-signalen naar de PC via dat midi-kastje, en dat gaat direct het midi-kastje weer uit richting je nieuwe sound-module/plugin/sampler/drumcomputer/ you name it

Maar je T1 blijft dan dus je master klavier, de PC fungeert als wissel-station en tevens als 'midi recorder' van het gespeelde.

Dus heel concreet:

werk je met een PC > dan zou ik een midi-interface aanschaffen en wat midi-kabels + een nieuwe geluidsbron zoals een module of sampler of plugin etc
werk je niet met een PC > dan zou ik alleen een paar midi-kabels aanschaffen + een nieuwe geluidsbron zoals een module of sampler etc

Je kunt kijken voor een externe effect unit en een mixer , tevens zijn de
presets niet echt top van de T serie dus een beetje programmeren kan geen kwaad ,
verder geluiden in Combi Mode gebruiken is het beste :)

Ik zal kijken of ik wat geluiden kan dumpen :)

Goede tips, ik moet misschien maar eens een oude mac op de kop tikken.
Geluiden uit de T1 vind ik op zich wel ok (vooral in de combi mode idd) maar is wel duidelijk jaren 90...

Back