Goedkoop beter geluid uit Korg T1 halen

mklapwijk

Nieuwkomer
Dag,
Ik ben een leek op Synth gebied, maar heb een Korg T1 met een superklavier.
Nu is mijn vraag hoe ik op een goedkope manier mooiere en betere sounds uit een dergelijke synth kan halen.
Wat kan ik kopen en er 'aanknopen' om e.e.a. te verbeteren?

Hoi, je zegt niet of je de geluiden van de T1 zelf acceptabel vindt, en dat maakt wel uit voor de oplossing.

Vind je de geluiden van de T1 heel acceptabel, dan maak je ze vaak beter met een goede effectenunit die een fatsoenlijke Delay, Reverb en Chorus heeft.

Vind je de geluiden niets, dan moet je opzoek naar "een doos" met nieuwe geluiden. Dit kan een PC of een Mac zijn met softsynths. Bij een Mac krijg je bijvoorbeeld gratis GarageBand, dat heel veel geluiden bevat. Om zo'n softsynth te kunnen bespelen, heb je een MIDI-interface voor je computer nodig.

Je kunt ook een synth/keyboard module aanschaffen met nieuwe geluiden. Een module heeft zelf geen klavier, je bespeelt de geluiden via een MIDI-kabel tussen de T1 en de module.

Ik doe verder geen aanbevelingen voor de verschillende apparaten. Dat is erg afhankelijk van je eigen smaak en budget. Succes

Heb je de Sample optie al gevonden? Je hebt dus 1 Mb sample geheugen en er bestaan disks voor.

natuurlijk zijn er/ waren er geluids banken, en zelfs uitbreidings kaartje (eigenlijk voor de M1 dus sommige sounds vind je dan al terug in je T1) Ethnic 1, 2, Synth 1, 2, 3, Drums 1, 2, Orchestra 1, Piano, Fretted Instruments, Percussion, Organ, Brass, Sound Effects, Environment, Akira, World Omnibus, Bun May, MPC00P, MPCOEX, MPC01

Vroeger of later kom je er achter dat de mogelijkheden om zelf geluiden te maken beperkt zijn door dat je maar twee waves kan stapelen en het filter geen resonantie heeft.

Een PC is tegenwoordig ook zeer geschikt als geluids bron.

Ik bezit een T3ex

Nu is mijn vraag hoe ik op een goedkope manier mooiere en betere sounds uit een dergelijke synth kan halen