[Diy] Erg eenvoudige Puls relais

Hilltree

Listen here, you little shit.
oi,

Hier beschrijf ik op advies van een ander "gerespecteerd" forumlid een klein projectje van mij. Nu was het niet mijn bedoeling om het hier te plaatsen , maar volgens hem was het zo nuttig dat anderen er ook baat bij hadden.

Dus de normale relais naar puls relais [bistabiel] project

Ik had een tijdje geleden een aan/uit schakelaar nodig voor een sustain pedaal voor de ingang van een synth. Hiermee kon je de interne arpeggiator /sequencer mee in en uit schakelen. Omdat ik na een paar minuten een lamme poot kreeg door de gewone druk schakelaar / voetpedaal zocht ik dus een puls of bistabiele relais om deze er tussen te plaatsen.
Deze speciale relais zijn over het algemeen tamelijk duur, en omdat ze vaak op mechanische basis werken klinken ze bij het schakelen als een kalasnikov wie je doorlaad.
Wat zoeken op het internet kom je veel versie's tegen die werken met i.c's in de vorm van smitttriggers , 555 , of opamp. Nu wist ik uit mijn schoolboeken dat het ook eenvoudiger en met minder componenten moest lukken .
Dus vertaald naar een tegenwoordig schema en uiteraard goed getest , hieronder het schema.
Weerstand R3 is voedingspannings gerelateerd. Dus als de voeding veranderd , veranderd ook de weerstand R3 voor een goede werking.
Een klein lijstje met testresultaten
9Volt = 47 ohm
12Volt = 220 ohm
15Volt = 470 ohm

Men gebruikt de extra wisselcontact van het relais om al het externe te schakelen.
Dit schema/circuit is ook te gebruiken voor modulaire synthesizers [denk aan een puls naar hold] , sequencers , effectboards .......... maar ook je kamer verlichting of in de autotechniek :D
Leef je uit zou ik dus zeggen.

Natuurlijk ook nog even een youtube video gemaakt , voor de sceptici ;)

attachment.php

Attachments

• schema pulse relay.jpg
    schema pulse relay.jpg
    21,1 KB · Bekeken: 247
Nog even een kanttekening..........
De elco moet even tijd hebben om zich te kunnen ontladen.
Dat betekent dat er een kleine tijd tussen 2 drukmomenten moet zitten.
gemiddeld kan dat wezen tussen 2 tot 8x per seconde.
Dus een trancebeat van 180 bpm of meer per seconde lukt niet [ het relais zit dan ook binnen het uur aan zijn maximale levensduur] :D

Nice...erg handig!

Dit is bijvoorbeeld uitermate geschikt om een space echo mee te schakelen.
Feedback on/off bijvoorbeeld..

Back