Ableton ipv FL-studio?

Het ligt voor mij ook aan de muziek die ik maak. Voor grote lijnen - trance, pop - vind ik Ableton prettiger, voor gepriegel op de vierkante millimeter - minimal met veel piepjes en bliepjes - FL Studio. Qua beats maken is FL voor mij ongevenaard, supersnel en intuitief.

Momenteel heb ik bij Ableton het probleem dat ik mijn midi-controller M-Audio Ozone niet werkt.
Als ik na het openen van een drum-rack een toets aansla, komt er geen signaal door.
Bij FL-studio werkt mijn midi-controller echter wel.
Wat zou ik moeten aanpassen in Ableton om mijn midi-controller goed te laten werken?

Bij preferences - control surfaces Ozone selecteren of een Herman Gillis (Sherman)

Probleem inmiddels opgelost met midi-controller.

Ableton begint steeds meer deuren voor mij te openen.
Ik merk echter wel dat ik (nog) erg afhankelijk ben van samples, omdat ik het lastig vind om zelf echt iets van complete tracks te kunnen maken (drumbeats, baslijnen, melodieën etc).
Wie herkent dit 'probleem'?
En hoe zou ik me hier meer in kunnen ontwikkelen?

Verder ben ik ook nog met het 'dj-gedeelte' bezig geweest en dat is ook erg leuk.
Wie werkt hier verder nog meer mee?
En hoe kun je meerdere (onderdelen van) songs goed laten klinken met andere geluiden (drumsamples etc)?

Probleem inmiddels opgelost met midi-controller.

Ableton begint steeds meer deuren voor mij te openen.
Ik merk echter wel dat ik (nog) erg afhankelijk ben van samples, omdat ik het lastig vind om zelf echt iets van complete tracks te kunnen maken (drumbeats, baslijnen, melodieën etc).
Wie herkent dit 'probleem'?
En hoe zou ik me hier meer in kunnen ontwikkelen?

Verder ben ik ook nog met het 'dj-gedeelte' bezig geweest en dat is ook erg leuk.
Wie werkt hier verder nog meer mee?
En hoe kun je meerdere (onderdelen van) songs goed laten klinken met andere geluiden (drumsamples etc)?

Dag Hega,

Wat bedoel je precies met het maken van complete tracks? Je bedoelt zelf een ritme maken?
Daar zal je inderdaad wat oefening in nodig hebben, maar gind dit in FL studio wel goed dan?

TIP: probeer eens een nummer na te maken, dan hoef je je niet te storten op de melodieen etc. plus je leert een boel over hoe nummer zijn opgebouwd en wellicht wat meer over synthese.

TIP: probeer eens een nummer na te maken, dan hoef je je niet te storten op de melodieen etc. plus je leert een boel over hoe nummer zijn opgebouwd en wellicht wat meer over synthese.

Het naspelen van de melodieën in een nummer is ook niet voor iedereen weggelegd.

Dag Hega,

Wat bedoel je precies met het maken van complete tracks? Je bedoelt zelf een ritme maken?
Daar zal je inderdaad wat oefening in nodig hebben, maar gind dit in FL studio wel goed dan?

Wat betreft het maken van complete tracks bedoel ik inderdaad zelf ondermeer ritmes maken.
In Ableton doe ik dat nu vooral met samples en niet zelf zoals met het programmeren van drumbeats etc
In FL-studio had ik hier ook erg veel moeite mee, maar daar gebruikte ik ook niet zo vaak samples als wat ik nu in Ableton doe.
Wat dit betreft kom ik wel iets verder met Ableton als met FL-studio.

Wat betreft het maken van complete tracks bedoel ik inderdaad zelf ondermeer ritmes maken.
In Ableton doe ik dat nu vooral met samples en niet zelf zoals met het programmeren van drumbeats etc
In FL-studio had ik hier ook erg veel moeite mee, maar daar gebruikte ik ook niet zo vaak samples als wat ik nu in Ableton doe.
Wat dit betreft kom ik wel iets verder met Ableton als met FL-studio.

In Ableton werk je met patterns en als we het dan heel eenvoudig maken dan werk je met een kick, een snare, een open hihat en een gesloten hihat.

Dan kan je in je pattern blokje kiezen hoeveel steps je in je "grid" wilt hebben. Laten we voor nu even uitgaan van 1/16e.

Dan heb je in principe hetzelfde uitgangspunt als je hebt met een pattern in FL.

In Ableton werk je met patterns en als we het dan heel eenvoudig maken dan werk je met een kick, een snare, een open hihat en een gesloten hihat.

Dan kan je in je pattern blokje kiezen hoeveel steps je in je "grid" wilt hebben. Laten we voor nu even uitgaan van 1/16e.

Dan heb je in principe hetzelfde uitgangspunt als je hebt met een pattern in FL.

Zelf was ik in de veronderstelling dat je in FL-studio vooral met patterns werkt en in Ableton veel minder.
Maar goed; in FL-studio ben ik altijd wat vastgelopen met patterns (steeds blijven doorklooien met loops etc) en ik heb me eigenlijk ook nooit echt zo verdiept hoe ik beter song-gericht hierin zou kunnen werken.
Wat dat betreft vind ik Ableton wel iets lekkerder werken.
Maar nogmaals; ook hierin ben ik niet echt vergevorderd.

Ik zou eigenlijk iedereen die Fl studio gebruikt wel aanraden om over te stappen op Live.
Ik ben ook overgestapt ik heb het een hele tijd uitgesteld omdat ik bang was dat ik Live niet zou begrijpen. Maar daarin tegen kon ik zo na wat tutorials enz.. gewoon weer produceren. Ik vind dat Ableton Live meer mogelijkheden heeft, van producen tot live sets en DJing.
Aanrader.

Zelf wil ik meer drumracks gaan gebruiken en ook toch meer gaan proberen om zelf drumbeats te maken.
Aangezien ik ook drumles heb, zo ik ook best wel drumbeats kunnen gaan programmeren.
Maar een vraag waar ik momenteel nog mee zit is hoe volgende.
Hoe kan ik goede en passende baslijnen maken?
Ook zodat dit goed samengaat met de basdrum.

Laatst gewijzigd:
Gisteren heb ik een tijdje naar Jaytech geluisterd.
Dit is een beetje techno-achtig.
Wat me vooral opviel was dat je in een track steeds dezelfde drumbeat blijft horen en dat daar een erg eenvoudige baslijn bij gespeeld is.
Verder hoor je qua melodiën etc af en toe was pads, leads etc.
Niet dat dit iets nieuws is, maar het viel me op wat voor eenvoud en degelijkheid er schuil ging in deze tracks.
Wat dat betreft zou ik me ook wel eerst wat meer willen richten op techno en/of psy-trance ipv electro, ambient, ethno etc (voorlopig dan).
Dit lijkt mij toch wat eenvoudiger om zelf te maken.
Is dit ook daadwerkelijk makkelijker dan die andergenoemde stylen?

een goede baslijn kun je op verschillende manieren maken bvb met een sampler ik doe het altijd met een MPC. het voordeel is met een sampler kun je hele strakke Bassen maken door je gevoel te gebruiken met een muis ben je heel dag kwijt alleen voor een bas lijntje. Met een keyboard kan ! als je heel goed kan spelen en snel.

Zelf wil ik meer drumracks gaan gebruiken en ook toch meer gaan proberen om zelf drumbeats te maken.
Aangezien ik ook drumles heb, zo ik ook best wel drumbeats kunnen gaan programmeren.
Maar een vraag waar ik momenteel nog mee zit is hoe volgende.
Hoe kan ik goede en passende baslijnen maken?
Ook zodat dit goed samengaat met de basdrum.

als de gebruiker meer eisen stelt of te kort aan futures komt zal die van zelf achter komen dat fruityloops nog niet alles is dat was toen bij mij zo :D
er ontbreekt alleen een goede playlist in fruityloops als je audio wilt bewerken gaat gewoon niet maarjah fruityloops kost ook niks vergeleken met ableton.

Ik zou eigenlijk iedereen die Fl studio gebruikt wel aanraden om over te stappen op Live.
Ik ben ook overgestapt ik heb het een hele tijd uitgesteld omdat ik bang was dat ik Live niet zou begrijpen. Maar daarin tegen kon ik zo na wat tutorials enz.. gewoon weer produceren. Ik vind dat Ableton Live meer mogelijkheden heeft, van producen tot live sets en DJing.
Aanrader.

Aanrader.

Ik zou iedereen die Ableton gebruikt willen aanraden over te stappen naar FL... :stupid

Je kan wel roepen "deze sequencer maak je echt instant hits mee!", maar het ligt nog altijd aan de kok en niet zijn keukengerei.
Dus wat je zegt slaat nergens op, iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeuren.

Ja, ik ben een FL fan, nee ik zit FL niet te verdedigen hier. Dat doe ik alleen bij Sylenth1. :)

Je kan wel roepen "deze sequencer maak je echt instant hits mee!", maar het ligt nog altijd aan de kok en niet zijn keukengerei.
Rustig aan fruity-fanboi, dat zegt ie toch nergens?

Ik zou iedereen die Ableton gebruikt willen aanraden over te stappen naar FL... :stupid

Dus wat je zegt slaat nergens op, iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeuren.

Ja, ik ben een FL fan, nee ik zit FL niet te verdedigen hier. Dat doe ik alleen bij Sylenth1. :)

Daarmee ben ik ook eens 10+ voor Steve :D

Back