Welke analoge mixer voor 800 Euro?

Videodrome

Ingeburgerd
Ik ben op zoek naar een analoge 8 kanaalsmixer puur voor studiogebruik (met name als analoog front voor een DAW) met genoeg sends & returns voor zaken als effects units en externe eq. Het liefst zoek ik een merk en type wat tweedehands redelijk vaak voorbij komt in de prijsklasse ergens tussen de 700 a 900 Euro. Verder hoeven er geen extra effecten op te zitten (liever niet zelfs), wel een nette basis eq.

Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik heb over de nieuwe Mackie mixers niet zoveel goeds gehoord, al is dat alleen van horen zeggen. Als jullie tips hebben m.b.t. geschikte kandidaten / types dan hoor ik het graag. Alvast bedankt!

Een soundcraft spirit studio wellicht?? Weinig poespas, vanaf 16 kanalen (elk met insert), 8 subgroepen (elk met insert), 6 aux, degelijke EQ, en ruim onder de 700 euro.. isj alleen beetje groot :)

Waarom wil nog een mixer? ik zou voor 800 euro een FW interface kopen en een ADAT expander (8 pre amps) dan heb je 16 inputs + 8 outputs en kan je ALLES 1:1 mappen en mixen in je DAW met latency correctie.

@Raphie: dat is zeker een idee. Ik beschik nu over Lynx L22 (stereo in en out kaart). Een upgarde naar bijvoorbeeld een Lynx Aurora 8 is alleen een beetje prijzig.

maar waarom lynx? er zijn zo veel nieuwe kaarten met veel betere converters?!? (Motu, Steinberg, Presonus etc) zo'n 600 euro voor de interface en 400 euro voor een hoogwaardige ADAT converter

verkoop je die oude lynx weer en je bent klaar.

Waarom wil nog een mixer? ik zou voor 800 euro een FW interface kopen en een ADAT expander (8 pre amps) dan heb je 16 inputs + 8 outputs en kan je ALLES 1:1 mappen en mixen in je DAW met latency correctie.

Zo staat het bij mij ook, is erg handig kan ik je vertellen..

Echter weegt persoonlijke voorkeur ook mee natuurlijk.

Ik vind het een beetje jammer dat in je antwoord het gebruik van een analoge tafel meteen word gezien als een mindere oplossing. Beetje suf.

Want die FW interface die draait over 3 jaar waarschijnelijk niet meer mee, en een goede analoge tafel blijft, More bang for ya bucks zeg maar. Wat de pers. voordelen zijn van een analoge tafel zou ik voor mij houden, want dat is maar persoonlijk.

Zelf ben ik erg tevreden over Soundcraft tafels maar ook D&R is erg tof. met 800euro kan je echt een dikke (2dehands) 8 kanaals tafel kopen waar je decennias lang plezier van kan hebben.

Waarom neem jij geen analoge tafel Raphie? Dan kan je eens leren op je oren te mixen ipv naar een waveform te staren met een frequency-calculator ernaast.

maar waarom lynx? er zijn zo veel nieuwe kaarten met veel betere converters?!? (Motu, Steinberg, Presonus etc) zo'n 600 euro voor de interface en 400 euro voor een hoogwaardige ADAT converter

verkoop je die oude lynx weer en je bent klaar.

Is een Lynx kaart kwalitatief niet beter dan bijv. Motu, Steinberg en Presonus? Volgens mij heeft die Lynx L22 converters die tegen Aurora kwaliteit aan zitten, al kan ik me vergissen. Ik zat te denken aan een Apogee Ensemble, maar die is alleen voor de Mac.

RSB, ff 2 puntjes van aandacht:
1 - ik heb meer dan 10 jaar met een Mackie 32-8 gemixed, dus niet zo maar dingen aannemen
2 - sneren geven zonder aanleiding in serieuze topics is niet netjes

vind een wedstrijdje verpissen af en toe best ok, als het over een weer gebeurt in gein topics, maar dit was niet echt nodig toch?

Ik vind het een beetje jammer dat in je antwoord het gebruik van een analoge tafel meteen word gezien als een mindere oplossing. Beetje suf.

Want die FW interface die draait over 3 jaar waarschijnelijk niet meer mee, en een goede analoge tafel blijft, More bang for ya bucks zeg maar. Wat de pers. voordelen zijn van een analoge tafel zou ik voor mij houden, want dat is maar persoonlijk.

Zelf ben ik erg tevreden over Soundcraft tafels maar ook D&R is erg tof. met 800euro kan je echt een dikke (2dehands) 8 kanaals tafel kopen waar je decennias lang plezier van kan hebben.

Waarom neem jij geen analoge tafel Raphie? Dan kan je eens leren op je oren te mixen ipv naar een waveform te staren met een frequency-calculator ernaast.

Door te mixen in een H2O DAW heb je ook nog eens total recall, iets wat voor mij een zeer belangrijk punt is!

Waar ik je wel gelijk in moet geven is het voordeel van hands on control bij een analoge tafel en het creative mixproces dat daarbij hoort zonder naar een scherm te staren.
Dat mis ik namelijk weleens, maar als ik dan weer alle voordelen (voor mij) op een rijtje zet ben ik toch erg blij met mijn FW interface met input expander tegenover een grote tafel..
Dan hebben we het nog niet over de persoonlijke voor- en nadelen die komen kijken bij het gebruik van een analoge tafel.

Waarom zou een FW interface overigens over 3 jaar niet meer draaien?

Waarom zou een FW interface overigens over 3 jaar niet meer draaien?

Omdat er dan geen drivers meer worden gemaakt voor zo'n product en je dan genoodzaakt bent om een oudere systeem te gebruiken wat dan nog wel compatible is met fw-mixer-audio-interface-ding
Opzich geen probleem maar na 20jaar heb je dan 6 verschillende computer-systemen staan om alles nog te draaien wat je ooit hebt aangeschaft. Dat is niet met een analoge mixer hey Sterker nog, men slaat elkaar de hersens in voor die oude meuk. Kan dat nou niet echt zeggen van mijn Soundblaster16FXturbo :D

Digitale Audio interfaces, Het is een onderdeel van een weggooimaatschappij. Voor veel producenten van dat soort producten is het toch veel interessanter om een nieuwe interface te ontwikkelen en te verkopen dan constant de drivers voor hun vorige product bij te werken, wat natuurlijk weer een hoop geld kost en meestal financieel weinig tot niks oplevert.

Ik denk dat het ook te maken heeft met wat je wil. 15 jaar geleden zag ik Cubase nog echt als een midi sequencer en waren VSTi's leuk speelgoed in theorie maar was de Steinberg NEON of LM20 natuurlijk nauwelijks en alternatief. External instruments functionaliteit was er ook nog niet.

Maar tegenwoordig is de intergatie veel beter en firewire interfaces kunnen ook prima standalone werken als gewone mixer. Denk dat het ook ligt aan het soort muziek dat iemand maakt.

Omdat er dan geen drivers meer worden gemaakt voor zo'n product en je dan genoodzaakt bent om een oudere systeem te gebruiken wat dan nog wel compatible is met fw-mixer-audio-interface-ding
Opzich geen probleem maar na 20jaar heb je dan 6 verschillende computer-systemen staan om alles nog te draaien wat je ooit hebt aangeschaft. Dat is niet met een analoge mixer hey Sterker nog, men slaat elkaar de hersens in voor die oude meuk. Kan dat nou niet echt zeggen van mijn Soundblaster16FXturbo :D

Digitale Audio interfaces, Het is een onderdeel van een weggooimaatschappij. Voor veel producenten van dat soort producten is het toch veel interessanter om een nieuwe interface te ontwikkelen en te verkopen dan constant de drivers voor hun vorige product bij te werken, wat natuurlijk weer een hoop geld kost en meestal financieel weinig tot niks oplevert.

Goed punt, echter draait mijn interface alweer een tijdje zonder problemen en ik voorzie dat hij dat met de huidige drivers nog wel een hele tijd blijft doen!
Jij noemt een tijdspanne van 3 jaar, dit is natuurlijk niet rëeel, als je nou zegt 10 jaar , zeg ik oke, wellicht dat de huidige drivers dan beginnen te bokken met windows 8/9 of osx 12.

Verder ga ik er ook niet vanuit dat ik mijn interface over 20 jaar nog heb, simpel omdat er tegen die tijd hoogstwaarschijnlijk 'betere' producten op de markt zijn gebracht.

Hoe kijk jij dan tegen de voordelen van een digitaal systeem aan, oa. total recal?

Of wellicht een SoundTracs (niet te verwarren met..) tafel.. schijnen erg fijn te zijn in gebruik, redelijk betaalbaar -komt in jouw budget range- en ook nog neutraal.. voor 900eu kan je er zeker 1 met een fijne meterbrug kopen, ze komen alleen minder vaak voorbij dan de Soundcraftjes heb ik gemerkt; geduld is een schone zaak.

En neutraal klinkend lijkt me in jouw straatje passen gezien hetgeen je ermee wil doen.. puur routeren zonder al teveel kleuring.

ps: laat je niet afleiden door die discussie, als jij lekker met een analoge mengert wil werken > gewoon doen

Hoe kijk jij dan tegen de voordelen van een digitaal systeem aan, oa. total recal?

Ik begrijp helemaal dat total-recall ideaal is voor als je meerdere producties tergelijk draait, maar dat werkt dan ook alleen maar als je ook total-ITB werkt. 1 hardware-compressor ertussen en het gaat eigenlijk al niet meer op. mits het een digitaal compressortje is met presets. Maar daar wil ik het niet over hebben :) Maar ik heb die total-recall helemaal niet nodig, integendeel, ik begin juist graag met een schoon canvas ipv de oude over te schilderen, tuurlijk zit er een leidraad in het geheel, en heb ik bepaalde fx-instellingen in mijn hoofd, of settings van mijn synths die goed werken. Daar heb ik geen pc voor nodig, en ik vind het uitdagender en een minder vast gegeven om op deze manier te werken. Ik denk meer in een band sfeer denk ik...

men jij met je daw en sound sets
sommige mannen ...hehe
willen gewoon een set 16/24 liefst 32 channel om aan te tweaken ..en dan hun sound te bepalen
dat gaat goed met een ouder/ karaktervol mixertje en juiste fx

niet een daw en plug station

ik zeg die van ..mario is ook ok 200eu !

HERE HERE BIS BIS
...MENN ZIE t nu pas gast ts ,.. vraagt om te mixen en gasten met een daw oplossing :?
d&r dayner is top
ik heb een dr 2000 40 channel olskool dikke eq ..20 subds en 4 auxen

plenty zouk so zeggen

een soundcradft ghost is leuk ya en oudere modellen delta rest spirit ensio egt niet slechte faders ..iele knoppen

een topaz is lkker qa mixer hebbie wel tegen de 700
evt studio master ook ouder erg ok
kijke en vergelijken
:doei:

Die laatste zin had misschien niet gehoeven.

Waarom neem jij geen analoge tafel Raphie? Dan kan je eens leren op je oren te mixen ipv naar een waveform te staren met een frequency-calculator ernaast.[/QUOTE]

meest nuttige watk vandaag hoorde opt rontruimen van t kpn gebouw na :D

Back