Welke analoge mixer voor 800 Euro?

daar heb je het al: ALLE moderne FW interfaces (als in ik heb 800 euro en wat ga ik nu kopen!) hebben input gain, stop nou eens met het benaderen vanaf 5<10 jaar oud spul, dat is qua functionaliteit echt niet meer te vergelijken met wat je nu nieuw in de winkel koopt.

begin je NU schoon, of wil je NU investeren in DAW intergratie dan zet jouw advies mensen op het verkeerde been (omdat je zelf met een inmiddels verouderde setup werkt), ik leg gewoon uit wat de voor/nadelen zijn. Of je daar het budget voor over hebt is gewoon een ander verhaal. Maar dat kan TS i.d.d. prima zelf bepalen. Niet iedereen weet dat het ook zo kan, beetje jammer als je dan een tafel koopt en erachterkomt dat je voor hetzelfde bedrag of iets meer ook voor een ANDER scenario kon kiezen.

Misschien haal je softwarematige volume-instelling voor je DAW (ACHTER de AD converter) en een Gain regeling op de interface zelf (knop) door elkaar Raphie?
Of kun je mij vertellen waar bij bv deze (nieuw te kopen) interfaces de gain regelaar zit?
http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO/
http://www.echoaudio.com/Products/FireWire/AudioFire12/index.php
Trouwens ga je daarmee weer aan het andere punt totaal voorbij, dat je met een gain je pieken niet kan beheersen (of je gaat te zacht opnemen).

Iemand informeren over andere opties is altijd prima. Maar om nu te zeggen dat alle andere opties minderwaardig/ouderwets zijn..................over op het verkeerde been zetten gesproken.

MR816X_store.jpg

presonus_FStudioTube.jpg

Iedereen bedankt voor alle tips! Eén van de reden waarom ik ook aan een analoge mixer zat te denken was, omdat mijn geluidskaart geen koptelefooningang heeft (een nadeel van Lynx L22), en mijn eindversterker nu direct op mijn geluidskaart zit aangesloten, wat niet echt praktisch is qua volumeregeling (de L22 heeft geen hardware-matige volumeregeling). Daarbij had ik gehoopt mijn geluidskaart niet te hoeven uitbreiden dankzij een mixer. Als ik een nieuwe interface zou aanschaffen en ITB blijf werken, dan zou ik moeten kijken naar welke interface. Lynx kaarten komen niet vaak voorbij tweedehands (de Aurora is buiten mijn budget momenteel) en daarbij zijn geluidskaarten zijn vaak moeilijk verkoopbaar, wat kapitaalvernietiging zou opleveren. De interfaces die Raphie hierboven heeft geplaatst, beschikken wel over deze functionaliteit, maar zouden een achteruitgang van AD / DA conversie beteken t.o.v. de Lynx L22. Ik heb nog geen beslissing genomen, maar deze discussie is wel verhelderend.

Dat is dus een misvatting, zo goed is de Lynx namelijk helemaal niet. vooral de converters van bijv de MR816 komen op dit moment overal als beste uit de bus. Dat ding is launched in 2001 we zijn bijna 10 jaar verder!!!

Ik heb een Mackie 1604 VLZ3 en die bevalt prima !
16channels, inserts genoeg, 8 ch met direct out, 6 aux sends, 4 subgroepen
Nieuw gaat ie nu voor rond de 800, tweedehands 500-600.

Wanneer je voor hoge kwaliteit wil gaan zou ik geen mixer rond die prijs aanschaffen. Daarmee haal je je hele chain in kwaliteit omlaag. Ik heb ruime ervaring in mengtafels... van budget tot aan pro studio consoles. En daar zit echt een enorm verschil in. Ik heb recent mijn pro tafel verkocht en moet heel eerlijk bekennen dat de audiokwaliteit vooruit is gegaan sinds de tafel er tussen uit is. Dan heb ik het over een pro studiotafel Soundtracs megas studio. Dat was een tafel van nieuw 14.000 UK pound. Nu voor zo rond de 3000 euro. Wat betreft de kwaliteit van die tafel daar kan geen mackie tegenop. Die heb ik ook gehad. Dus wat betreft de kwaliteit kan ik het met Raphie eens zijn. Dan zal je toch echt in de neve/ssl/api etc terecht komen. Aan de andere kant werkt een mengtafel wel erg prettig en intuitiever. Maar als het je alleen om een headphone output gaat kan je natuurlijk ook gewoon een headphone ampje aanschaffen of een monitor station. Voor de summing zou ik het zeker niet doen tenzij je diep in de buidel wil tasten. Dan kan je beter voor een summing mixer gaan.Wat betreft aux sends... yep dat is een dilemma. Dat is eigenlijk het enige dat ik mis nu ik zonder mengtafel werk.

des te meer reden om het nu nog ff snel te kopen (of te upgraden naar USB III)

Dan heb ik het over een pro studiotafel Soundtracs megas studio. Dat was een tafel van nieuw 14.000 UK pound. Nu voor zo rond de 3000 euro. Wat betreft de kwaliteit van die tafel daar kan geen mackie tegenop. Die heb ik ook gehad. Dus wat betreft de kwaliteit kan ik het met Raphie eens zijn. Dan zal je toch echt in de neve/ssl/api etc terecht komen. Aan de andere kant werkt een mengtafel wel erg prettig en intuitiever. Maar als het je alleen om een headphone output gaat kan je natuurlijk ook gewoon een headphone ampje aanschaffen of een monitor station. Voor de summing zou ik het zeker niet doen tenzij je diep in de buidel wil tasten. Dan kan je beter voor een summing mixer gaan.Wat betreft aux sends... yep dat is een dilemma. Dat is eigenlijk het enige dat ik mis nu ik zonder mengtafel werk.
Een soundcraft Ghost was toch ook tienduizen(den) guldens toen die nieuw uitkwam ?? Die is nog wel te scoren toch voor onder de 1000..

En wellicht is er nog een 'tussenvorm' mogelijk die Raphie's werkwijze en van de TS verenigd.

Bijv. al je 'geluids-generende' spul wél direct op de inputs van je geluidskaart, maar de outputs van je geluidskaart op de ins van je mixer.. dan 2 sporen van je mixer óók naar de ins op je soundcard. (vereist wel de nodige ins/outs)

Zoiets, dan zit de mixer er op het cruciale punt van mixdown niet tussen, maar wil je intuitief werken met je mixer, dan routeer je al je ins naar de outs (direct monitoring) en kan je je aux sends doen, een 1e globale test-mix maken, etc. Hiervoor kan je dan 2 mixer-maps maken op je soundcard, met 1 klik kan je 1 van deze 2 setups oproepen.

Dus alleen voor het deel dat je 'de analoge wereld' in moet voor externe FX routings, globale mix, oversturing, etc gebruik je dan je mixer. In alle andere gevallen is de chain kort en zit alles direct op je soundcard.

Is dat een gek idee? lijkt me een mooi compromis.

TS is gegaan voor een interface, kijkend naar zijn advertenties in te koop en gezocht ;)

Hehe okdan.. al die pagina's vol discussie hebben toch hun nut gehad, nou mooi toch :biertje:

Nogmaals, het is best een stap om helemaal naar ITB over te gaan, en wellicht ook angst voor 't onbekende wat mee speelt. Ik ben er persoonlijk nog niet klaar voor om die werkwijze te hanteren, ik hou gewoon van werken met m'n soundcraft :) ben daar nog niet klaar mee

Back