beste beginners sampler

bloc

Stamgast
hallo ik zou graag willen beginnen met samplen.
ik ben een beginner dus ik zou er graag eentje willen die makelijk onder de knie is te krijgen
het liefst wil ik er eentje die makelijk is mee te nemen.

ik zat zelf te denken aan een sp 404 sx of een mpc 500

hierbij graag jullie mening

hallo ik zou graag willen beginnen met samplen.
ik ben een beginner dus ik zou er graag eentje willen die makelijk onder de knie is te krijgen
het liefst wil ik er eentje die makelijk is mee te nemen.

ik zat zelf te denken aan een sp 404 sx of een mpc 500

hierbij graag jullie mening

Welkom op het forum.
Wat wil je met deze sampler gaan doen :)

ik zou vooral geluiden op willen nemen en die dan later in nummer weer afspelen.
daarmee bedoel ik niet drum sounds maar meer strand geluiden en andere mooie geluiden(het zou dus fijn zijn als ik hij meeneem baar is enzo)
kwa geluid zou ik meer de animal collective achtige kant op willen
ik hoop dat jullie hiermee wat kunnen

Ik denk dat je dan beter een van de rolands/boss neemt (SP505, 404, evt 808 ). Die moeten de samples niet eerst laden maar spelen direct af van de disk, de MPC500 is ook wat minder "handson" en is meer naar sequence met drums etc gericht. Ik denk niet dat je iets miskunt doen met de 404sx.

Voor opname koop je misschien beter een tweedehands hand-recorder ? Hoewel een 404 wel meevalt van groote, is bv een Boss microbr (of vergelijkbare zoom etc) wel handzamer. Als je alleen lange stukken wil afspelen kan dat overigens daarmee ook

Alleen aan de sampler zelf heb je dan nog niet zoveel, je moet er dan wel een microfoon bij hebben. Field recorders zoals pjoris aangeeft zijn daar geschikter voor.

Wat is je budget?

Voor het opnemen van eigen geluiden, zoals strandgeluiden, heb je eerder iets aan aan een fieldrecorder, naar mijn idee, dan aan een 404. Bewerking van samples kan altijd met de computer. Wanneer je begint met samplen zou ik niet meteen al je geld aan allerlei dure apparatuur uitgeven, kijk eerst goed om je heen wat je wilt en maak dan n keuze...
Bij een fieldrecorder heb je ook als je bv buiten opnamen wilt maken weer randapparatuur nodig zoals een goede windjammer. Zeker als je op t strand aan de slag wilt! En natuurlijk heb je altijd nog de keuze om andere microfoons erbij te kopen, want niet elke microfoon is geschikt om bepaalde dingen op te nemen.
En dan samplers om je geluiden af te spelen...
Je kan natuurlijk kiezen voor een hardware sampler, variƫrend van de boss 404 of 505, wat phrase samplers zijn tot de mpc die eerder voor beats gemaakt is. En dan heb je nog van Akai en E-mu een aantal samplers die je nu voor een prikkie op marktplaats kunt kopen. Let wel, weinig visuele ondersteuning en hebben een bron nodig die ze aanstuurt via midi.
Ikzelf bewerk m'n samples met de computer, visuele ondersteuning en chirurgisch knippen en plakken. En voor het afspelen gebruik ik Ableton Live, een fijn programma en je kunt via de website van ableton een demo downloaden om te kijken of het iets voor je is.
Succes!

wat notch zegt :)

Back