Zelfbouw - phochos - 1976

phochos

Berliner School Artist
Ik weet niet of deze mag, maar het is mijn allereerste 'synthesizer' (zonder toetsen), gebouwd door mijzelf in mijn oudere broer in 1976. Hij geeft soortgelijke effecten als de VCS3 synthesizer. Op het moment is het aansluitsnoertje kapot, maar na al die tijd doet hij het nog steeds en gebruik ik hem ook nog steeds.:halleluja

Re: Vreemde objecten

Re: Vreemde objecten

Origineel geplaatst door phochos
Ik weet niet of deze mag, maar het is mijn allereerste 'synthesizer' (zonder toetsen), gebouwd door mijzelf in mijn oudere broer in 1976. Hij geeft soortgelijke effecten als de VCS3 synthesizer. Op het moment is het aansluitsnoertje kapot, maar na al die tijd doet hij het nog steeds en gebruik ik hem ook nog steeds.:halleluja

In de zin "door mijzelf in mijn broer" moet natuurlijk "door mijzelf en mijn broer" zijn!!!!!:stupid

Ik heb hier eventjes een aparte thread van gemaakt, want ik neem aan dat ie niet te koop is.

Kun je er iets meer over vertellen. Wat voor functies heeft ie. Hoe ben je erbij gekomen om dit te bouwen. Waar is ie op gebaseerd. Heb je schema's? Heb je samples.

Dit ziet er erg interessant uit.

Hij ziet er wel als een middengolf radio ontvanger uit.
Lekker ouwerwets.

Iets om trots op te zijn. :)

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik heb hier eventjes een aparte thread van gemaakt, want ik neem aan dat ie niet te koop is.

Kun je er iets meer over vertellen. Wat voor functies heeft ie. Hoe ben je erbij gekomen om dit te bouwen. Waar is ie op gebaseerd. Heb je schema's? Heb je samples.

Dit ziet er erg interessant uit.

Mijn broer zat destijds op de H.T.S. en heeft geleerd voor elektro-technisch ingenieur. Hij moest voor een van de studeeropdrachten een functiegenerator bouwen (wat dus deze 'synthesizer' eigenlijk is). Hij heeft er geen bouwschema's voor gemaakt en ik heb er geen samples van. Het geluid is gebaseerd op een aantal golfvormen (sinus, blokgolf, zaagtand), waarmee je met een trigger geluiden kunt produceren zoals Jarre de VCS3 gebruikt. Verder kan hij geluiden maken zoals Klaus Schulze de generator gebruikte op zowel Irrlicht als Cyborg.:halleluja

Ik dacht al, dat plaatje van pochos met diezak over zijn hoofd is vast zijn broer met een synth ingebouwd in zijn hoofd.

;)

zak over je ...

zak over je ...

in ieder geval niks om je voor te schamen ,...pochos
DUS zak van je hoofd ....[lol],...
leuk kastje ....retro looks
en als er redlijke sterke golfvormen uitkomen ,
moet je alleen met die broer van je nog iets verzinnen
zodat je kan triggeren ,bv met met een gate signaal van je sh101uit ,toch
evt later nog een cv tje erop de golfvorm en je hebt een synth die alleen jij hebt !
who hey ,..!
[ of begrijp ik het verkeerd ,werkt ie al met aansturen ,....?]
want dan kan het dak er pas vanaf !!!
sccs ron

VET vet Vet !
Na het maken van mijn Minidisk kan ik de hele wereld aan , ahum (zal wel niet haha ben een leek op soldeerbout gebied!)
Lijkt me leuk om ook s zelf een simpele doch bruikbare analoog te maken en ontwerpen.
Wie weet ga ik het binnenkort s serieus nemen van mezelf en het eens echt doen!
tips voor mooie schema's en sites voor schema's of literatuur kunnen in mijn mailbox hier op 't forum :biertje:

Na 27 jaar van goed functioneren heeft de HFG BJ76 synthmodule de geest gegeven en is overleden. We hebben nog geprobeerd om wat onderdelen te vervangen, maar de hoofd-IC (het brein van deze bak) is doorgebrand, zodat deze helaas niets meer zal doen. Met droefheid heb ik afscheid genomen van de bak. Niet getreurd, vandaag krijg ik een Korg EA1 synthmodule binnen, deze komt op de plaats te staan van de HFG BJ76. De HFG BJ78 (gebouwd in 1978) heeft het maar 8 jaar uitgehouden, deze is gestopt in de loop van 1986!!=(

werd dat ic niet meer gemaakt? of is er ondertussen geen ander die het kon vervangen?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik hoorde nu een mp3 van deze bak in deze thread:

https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?s=&postid=371755

Ik moet zeggen dat ik het geinig vind. Functioneert ie weer?

Ja, hij doet het weer fantastisch. Mijn broer heeft hem even onder handen genomen en wat onderdelen vervangen door nieuwe en een nieuw snoer eraan. Nu kan hij weer voor vele jaren mee, kan ik hem mooi gaan gebruiken om effecten door de muziek heen te mengen, zoals theremin-achtige en de zogenaamde Klaus Schulze-krekeltjes (die hij uit de VCS3 haalt).
Ben blij dat hij weer goed functioneert en leuk dat mensen toch dat korte nummer weten te waarderen (ondanks het feit dat het zeer experimenteel is en een nogal 'oud' nummer is).

Phochos:halleluja :D

Re: zak over je ...

Re: zak over je ...

Origineel geplaatst door rondroyd
leuk kastje ....retro looks

HAHA, ja dat mag wel als ie in 1976 is gebouwd, HEHE!

O ja, ik vind em er ook mooi uitzien Phochos...

:mega:

Re: Re: zak over je ...

Re: Re: zak over je ...

Origineel geplaatst door falafelbiels
HAHA, ja dat mag wel als ie in 1976 is gebouwd, HEHE!

O ja, ik vind em er ook mooi uitzien Phochos...

:mega:

Dank je!!!:D

Back