Ook een Budget Modular bouwen?

Joho erg sjiek dat geetste alluminium en ja, ik zou ook erg graag weten hoe je dat hebt gedaan!!! Heb in het verleden ook een hoop PCB's geets met een kleine ets en belichtingsbak, erg mooie resultaten. Ik zat te denken om frontjes te maken van PCB materiaal, dus plaatje van epoxy met afbeelding en text van koper. Dat geeft ook een heel mooi eigen ding. Ik heb zo ook ooit visitekaartjes geetst, maar da was natuurlijk vrij bewerkelijk en sloopte je portemonnee, letterlijk.
Ik ben afgelopen tijd weer erg op zoek geweest naar betaalbaar frontplaatmateriaal omdat ik met midiboxen van www.ucapps.de bezig ben. Ook een erg mooi modulair principe, alleen dan op gebied van midicontrollers.
Ik ben nu bezig een drumsequencer te bouwen en heb de frontplaat in Schaeffer frontplatten ding ontworpen en heb gisteren aluminium frontplaat folie voor de laserprinter besteld. Das een soort van aluminium sticker voor in de laserprinter. Ik ben benieuwd naar het resultaat en zal een fotootje posten als ik zover ben. Heb ook heldere sticker folie besteld om te kijken wat dat doet.

Maar om ff terug te komen, dat geetste aluminium ziet er fantastisch uit!

Zelf zat ik nog te denken om in staal te graveren, maar dat etsen moet ook in staal kunnen toch?!
Ik heb nl een stichting waarmee we elektronische muziekworkshops op scholen verzorgen en daar wil ik midicontrollers voor gaan bouwen. We verzorgen die workshops vanuit een 12 meter stadsbus, die we helemaal dichtgelast hebben en laten verroesten (zie www.elektruck.nl) Nou lijkt het me ultiem vet om die midicontrollers ook een verroeste frontplaat te geven met de belettering er in geets/gegraveerd.

Groeten aan Brz en Falafelbiels, lang niet gezien maar erg goed om jullie hier met je modulairs bezig te zien zijn!

Roel

Laatst gewijzigd:
En ook erg mooie frontplaten Falafelbiels, dat groene is dat toevallig RAL 6011, ofwel resedahgroen! Das zo'n duitse industrie achtige machine groen, daar hebben we de binnenkant van de Elektruck mee geschilderd. Dat zou ook mooi zijn voor die midicontrollers.

En wat voor programma's worden er nog meer gebruikt voor het ontwerpen van frontplaten, tot nu toe heb ik gehoord van:
Frontpanelexpress
Abacom FrontDesigner
Frontpanel designer van Schaeffer (http://www.schaeffer-ag.de)
en natuurlijk photoshop!

Iemand nog meer ideeen?!

Laatst gewijzigd:
Klinkt interessant! Kan je nog even een mini howto maken of vraag ik nu echt te veel?
is dat een erg ingewikkeld procede? dat alumimumum etsen? kan je misschien grofweg de stappen
opnoemen van niks naar kant en klare plaat?

Het makkelijkst is als je deze (engelstalige) pagina even bekijkt!
Hierin staat alles mooi uitgelegd met foto's. Ik volg bijna dezelfde werkwijze alleen gebruik ik geen press'n'peel papier als masker maar gebruik ik inkjet-fotopapier waarop ik het negatief van de layout druk met een laserprinter. Zo kan je de laser-toner overbrengen op het alu-plaatje dmv. een strijkijzer.
Redelijk lang verhitten en zorgen dat je overal gelijkmatig komt.
Daarna het plaatje in koud water kieperen en laten weken.
Vervolgens alle fotopapier wegvegen en verder afwerken zoals in de tutorial hierboven.

In plaats van fotopapier kan je ook van dat blinkende magazine-papier gebruiken.
Dat heb ik ook getest en werkt ook goed (en kost niets!)

Joh, t is etsmiddel,
Allemaal zeer agressief :-)

Klopt, maar dat zoutzuur-gedoe geeft toch wel wat meer kwalijke gassen...

En wat voor programma's worden er nog meer gebruikt voor het ontwerpen van frontplaten, tot nu toe heb ik gehoord van:
Frontpanelexpress
Abacom FrontDesigner
Frontpanel designer van Schaeffer (http://www.schaeffer-ag.de)
en natuurlijk photoshop!

Iemand nog meer ideeen?!

Illustrator is wat ik gebruik.

Zo, op een redelijk leeg frontje gaat dat wel veel toner kosten. :)

Eigenlijk kan ik dan ook gewoon na de toner transfer een paar lagen vernis aanbrengen en klaar, dan heb ik een inktopdruk.

In ieder geval bedankt voor de link!

En voor het maken van frontplaten kwam ik op de musicfromouterspace website ook een leuke (web)tool tegen. Werkt gewoon in je browser en vervolgens kun je er een pdf-je van printen. Kwaliteit is niet denderend maar je kan wel heel snel een leuk ontwerp maken:
http://www.musicfromouterspace.com/ dan omlaag scrollen en dan kun je onderaan ergens doorklikken naar de webapplicatie.

Eindelijk beslist !

Na een teststicker, een keertje een testje met etsen en ook nog eens proberen met een afdruk op fotopapier...ook nog eens gewone tonertransfer geprobeerd (laserprinter + inkjetfotopapier).
Dit wordt het!

Attachments

• vco.jpg
    vco.jpg
    191,3 KB · Bekeken: 143
  • mods.jpg
    mods.jpg
    223 KB · Bekeken: 146
Mooi!

Werkt toner transfer voor jou het beste met (nogal duur) fotopapier?

Ik heb een laserprinter en een oud strijkijzer, dus toner transfer is een interessante optie.

Heel mooi!
En als ik het goed begrijp is dit dus het resultaat van het aluminium etsen zoals in de link staat uitgelegd, alleen gebruik je ipv press'npeel papier een laserprinter afdruk op inkjet fotopapier, die je dan als 'etsmasker' op je aluminium strijkt.
Sorry hoor, maar ik wil iets graag goed begrijpen voor ik er zelf aan begin. Heel mooie fronten!

Heej Roel, gaat goed met jullie project:)
Die frontjes zijn zo wel erg mooi.
Ik heb een laserprinter en een heatpress, daar kan ik het wel mee doen denkik.

Heej Roel, gaat goed met jullie project:)
Ja, we zijn nog steeds lekker bezig. Al is het nu even rustig maar das ook wel lekker, ben ik eindelijk weer eens apparaatjes aant knutselen, en zelfs een beetje muziek aant maken.

Ik heb een laserprinter en een heatpress, daar kan ik het wel mee doen denk ik.
een heatpress, is dat een soort van wafelijzer?

sefa-rotex-heat-press.jpg

Zo een ding, maar net goed gelezen en een strijkijzer lijkt me afdoende:)

Werkt toner transfer voor jou het beste met (nogal duur) fotopapier?

Ik gebruik gewoon A4 glossy fotopapier uit de computerwinkel (50 vellen voor 15 euro of zoiets) en dat werkt goed. Ik heb ook eens het fotopapier van den Aldi geprobeerd maar dat was geen succes.

En als ik het goed begrijp is dit dus het resultaat van het aluminium etsen zoals in de link staat uitgelegd, alleen gebruik je ipv press'npeel papier een laserprinter afdruk op inkjet fotopapier, die je dan als 'etsmasker' op je aluminium strijkt.

Hier is het gewoon de toner die "gedrukt" is op het blanke aluminium (nat geschuurd tot korrel 600) en afgewerkt met een laagje blanke lak. Dus niet geëtst.
Belangrijk is dat je na het strijken van de toner het plaatje in koud water gooit, dan hecht de toner zich veel beter aan het metaal.

mijn alu is ook geschuurd tot 600, maar in 1 richting om het een geborstelde look te geven. Zou dat problemen geven voor toner transfer of niet?

Zoneen, moet ik enkel nog geschikt papier vinden.

mijn alu is ook geschuurd tot 600, maar in 1 richting om het een geborstelde look te geven. Zou dat problemen geven voor toner transfer of niet?

Zoneen, moet ik enkel nog geschikt papier vinden.

Dat moet wel lukken zo. Heb je gewoon met de hand geschuurd?

Back