Fenix XL (Dutch synth)

Aan de ene kant hoor ik jullie allemaal reppen over de geweldige geluidskwaliteit, aan de andere kant hoor ik allemaal van die hypergemoduleerde geluiden waar ik niet aan refereren. Hoe klinkt nou gewoon een lekker simpel zaagtandbaslijntje op dit ding? Hoe klinken de filters op zoiets?

Ik snap dat het moeilijk is om zoiets simpels te doen met zoveel opties, maar het geeft wel een idee hoe hij zich verhoudt tot andere analoge bakken.

Goede post!
Helemaal gelijk!

Als ik hem erg vindt tegenvallen tegenover mijn 5U systeem (rob hordijk etc) weet ik ook niet wat ik ga doen.
Je koopt zo iets min of meer toch blind.
Ik hoop dat het gewoon een mooie toevoeging is.(waar ik wel van uit ga omdat ik hem al een keer hebt getest bij mono-poly.
Daarbij vind ik hem wel erg muzikaal klinken van wat ik hebt gehoord.
Ik kijk er erg naar uit. :biertje:

Tuurlijk, basisklank is niet onbelangrijk maar je wilt imho een synth inzetten op z'n sterke kanten (ja, de onderkant...)
Voor modulair spul is een rechttoe rechtaan sound meestal niet bepaald hetgeen waarvoor je 'm uitkiest.
Een modular is geen monosynth is geen polysynth is geen workstation; er zit natuurlijk overlap maar dat is vooral leuk meegenomen. 'horses for courses' noemen ze dat geloof ik.

Dat is natuurlijk ook helemaal waar.

ik vind een modulaire synth in de eerste plaats een synth. basissound moet gewoon top zijn. dan kunnen naast eenvoudige basjes en leads, ook subtielere aanpassingen beter tot hun recht komen. anders wordt ik al gauw "modulatiemisselijk".
denk wel dat de fenix voldoende qualiteit in de basis heeft, en ik me niet hoef te gaan verschuilen achter alle " mogelijkheden".
oef, wachten blijft moeilijk

Tja, zoiets leidt alleen tot de voorspelbare reacties (ik weet zelfs al van wie... 'B' ;)) dat het verschil met een willekeurige casio/mfb/doepfer/yamaha/roland jv1080) niet zo groot is of niet te horen is...
Punt is, wat is de waarde daar dan weer van, wat hebben we dan weer geleerd?

Tuurlijk, basisklank is niet onbelangrijk maar je wilt imho een synth inzetten op z'n sterke kanten (ja, de onderkant...)
Voor modulair spul is een rechttoe rechtaan sound meestal niet bepaald hetgeen waarvoor je 'm uitkiest.
Een modular is geen monosynth is geen polysynth is geen workstation; er zit natuurlijk overlap maar dat is vooral leuk meegenomen. 'horses for courses' noemen ze dat geloof ik.

Ja maar dan koop je toch lekker een Nord Modular? Als je hoort wat voor simpele sounds Tomita of Moroder vaak gebruikten terwijl ze ter waarde van een vrijstaand huis aan modulair hadden staan, dan moet je toch ook wel zelfbeheersing hebben ;)

En sowieso rechtvaardigt de klank als simpele discrete monosynth ook al een deel van de prijs. Mensen betalen ook kapitalen voor een MiniMoog tenslotte. En dat vind ik ook best terecht.

sorry hoor....maar ik vind dat jullie nu echt een beetje zitten te zwammen.
Basis klanken zijn meer dan ok.....
een modular koop je juist omdat je dan meer kan dan gewoon vco vcf vca
en als je leuke leads will.....koop je toch gewoon een slim phatty ofzo.

nou als de basisklank meer dan oke is, wat ik al verwachtte hoor )
dan is dat toch prima zo.
zwammen is het trouwens niet hoor, da's meer een gebrek aan argumenten.
ik koop een modulair voor alles.
een phatty zou ik me aan "ergeren", en een voyager hebben we al.

Dat weet ik niet, want bij een slim phatty mis ik vaak weer dingen. Bijvoorbeeld als je drums wilt maken, dan is het wel leuk om wat meer te kunnen doen dan een filtertje over witte ruis heen halen. En als ik dan toch al zo'n bakbeest zou hebben staan, waarom zou ik iets anders gebruiken voor een simpel basje? Gewoon multitracken :)

Het geeft je toch een beter beeld van hoe goed de envelopes, oscillatoren en filters zijn.

Aan de ene kant hoor ik jullie allemaal reppen over de geweldige geluidskwaliteit, aan de andere kant hoor ik allemaal van die hypergemoduleerde geluiden waar ik niet aan refereren. Hoe klinkt nou gewoon een lekker simpel zaagtandbaslijntje op dit ding? Hoe klinken de filters op zoiets?

Ik snap dat het moeilijk is om zoiets simpels te doen met zoveel opties, maar het geeft wel een idee hoe hij zich verhoudt tot andere analoge bakken.

Als ik tijd kan maken post ik wel wat dingen zonder 30 patchkabels te gebruiken ;)

Wbt de geluidskwaliteit en de mogelijkheden....ik heb de Fenix nu sinds 3 dagen in huis en heb diverse type sounds er mee gemaakt. Ik heb hem vergeleken met mijn Minimoog (soortgelijke patch) en hij kan minstens net zo dik en vet klinken. De supersaw op de Fenix is dan ook erg fijn daarbij. De filters kunnen zeer subtiel klinken maar zodra je de resonantie omhoog schroeft wordt hij heerlijk agressief. Zelf resonerende filters klinken erg mooi en muzikaal (bruikbaar). Ook het formant filter is erg gaaf. Al erg veel gebruikt.

Ik heb zelf ook een Nord Modular en wat mij opvalt is dat hij ook erg clean kan klinken. Hij klinkt absoluut analoog maar wel modern analoog. Ik heb ook een Formant systeem en dat klinkt oud. Dat zweeft hier en daar. Dat doet de Fenix dus niet....zweven. Heel erg strak. Ik ben nu bezig met een patch voor een project die ik gisteren had gemaakt en vandaag klinkt hij nog exact het zelfde.

BTW.....FM is ook erg mooi op de Fenix en de digitale ruis is erg leuk.

Ik was bang dat zo'n compleet systeem een beetje saai zou zijn maar ben daar nu helemaal van af. 't Is echt een compleet instrument met een goede selectie modules. Toch zou ik nog wel een 4de enveloppe en een inverter er bij hebben gehad.

geen inverter mogelijkheden?
envelops kan misschien middels doepfer of zo..
is er voldoende ruimte , ook voor de wat dikkere vingers ?

zo groot is ie toch niet..?
misschien is ie "te ingewikkeld " voor hem/haar ?

Nou zijn 200e houd die dan weer wel en die is toch wat lastiger te begrijpen.

En Bikkel het is wel leuk dat je ff een voorbeeld pak van moroder met simpele baslijntjes.
Maar die maakte ze ook met een simpele Moog modular systeem.
Die Moog leend zich daar gewoon voor en de Fenix toch weer naar wat speelselere dingen.
Heb je de demo's gecheckt op de website?

geen inverter mogelijkheden?
envelops kan misschien middels doepfer of zo..
is er voldoende ruimte , ook voor de wat dikkere vingers ?

Het inverter probleem heb ik al opgelost met een CV mixer die ook negatief kan. :eureka:

Envelops...tja....ik zit te denken om een paar Modcan modules er bij te nemen. Ik wil ook graag een joystick erbij zoals de EMS VCS3. Vind ik altijd erg prettig werken.

Wat betreft dikke vingers....ik heb dunne piano vingers dus geen probleem maar denk ook dat je met worstenvingers aardig uit de voeten kunt :D

het lijkt me een geweldige synth , en ik kan bijna niet wachten.
neem aan dat de mensen die hem al hebben ook al minstens 1 keer in hun broek hebben gepoept van blijdschap.
begrijp daarom ook niet waarom iemand hem zo vlot van de hand doet, en vind het vooral jammer dat ik niet superrijk ben , anders had ik die er gewoon bij gepakt. lijkt me helemaal af.

leuk trouwens , eindelijk een eigen modulair afdeling op het forum.

ik eigenlijk ook niet hoor

.....

not

Vooral dat het subforum ook op vrijdag toegankelijk is stuit me een beetje tegen de borst..

Heidens forum! :duivels:

je zou er eigenlijk apart voor moeten inloggen :duivels:

die gast van de fenix op ebay heeft een berg aan verzend- en importkosten moeten betalen.....
ik vermoed dat deze in Noord Amerika blijft ;)

Ziezo deze heeft ook een mooi plaatsje gekregen in de studio

studio.png

Back