MeeBlip - The Open Source, Hackable Digital Hardware Synth

De MeeBlip; een open source, hackable digitale hardware synth.

attachment.php

De MeeBlip is een open source synth. Dit houdt in dat je de firmware kan aanpassen of zelf helemaal kan herschrijven. Op deze manieren is er een totaal andere synth van maken. Het hacken van de synth wordt makkelijk gemaakt omdat de schema's en source code vrij toegankelijk zijn.

De synth wordt in drie vormen verkocht:

*Quick built kit: 129 dollar
Alle onderdelen inclusief behuizing en geassembleerde printplaat om zelf vlug de MeeBlip in elkaar te zetten.

*Hacker kit : 79 dollar
De MeeBlip, geheel in onderdelen, zonder behuizing.

*MeeBlip Bare PC Board with programmed MCU and DAC: 39 dollar
Slechts de printplaat inclusief processor en omvormer.

Meer info:meeblip.noisepages.com/

Attachments

• meeblip58.jpg
    meeblip58.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 139
Last edited by a moderator:
Van de site:
MeeBlip is a hackable, affordable digital synthesizer, made for accessible sound and hands-on control. It can be someone’s first synth. It can be a unique-sounding addition to your music setup, playable with MIDI hardware and software. It can be a synth you open up and modify, learning about sound creation, code, and electronics. Or it can be the basis of new projects and ideas.

* Out of the box, a monophonic virtual analog synth.
* Eight user-definable knobs and sixteen slide switches, for hands-on control with the immediacy of a classic monosynth.
* Tasty digital synth sounds.
* Use it as-is, or use the source code to remap controls or completely redefine the instrument’s architecture.
* Available ready for simple, solder-free assembly with a case, or as a kit, all on a single board. Build your own, or make a different project with the MeeBlip sound engine.
* 8-bit digital brain.
* MIDI input.
* 4-pole active low-pass antialising filter.
* Open source hardware. Modify anything, buy some kits and sell your own builds, or make new projects. We want to see what you create, and share progress. (Find out more about open source hardware and the MeeBlip.)
* Complete kits ship with a custom front panel illustrated by Nathanael Jeanneret

The instrument is designed by James Grahame, synthesist, aficionado of things both digital and retro, and engineer at Reflex Audio, in collaboration with Create Digital Music. We wanted something playable and hackable, and the MeeBlip fits the bill.

The MeeBlip’s story doesn’t end when you get it. It’s built to be a community synth. We’re not just releasing code and schematics and calling it a day; the MeeBlip will be supported by Create Digital Music and the Noisepages community to help get you started with ideas for how to use, play, and modify it.

attachment.php

Eleven Principles of Blippery

1. Think before you turn a knob.
2. Turn a knob before you think.
3. If you don’t hear sound, or you don’t hear a sound you like, flip a switch or turn a knob.
4. Push a setting past where it’s supposed to go.
5. Make new sounds every day.
6. Never use presets.
7. Make sound on the go – on the bus, in the park. Get out of your studio. Get outdoors.
Get into bed. Get some light. Get some dark. Just remember some high-capacity batteries, or the solar panel and some sun.
8. When in doubt, record, don’t sequence. Commit that sucker to tape … or bits.
9. “Quality” sound is overrated. Try making something extremely low-quality.
10. Introduce someone you like, or love, to making sounds, even if they’re not an expert.
Let them take the controls for a while.
11. Remember the words of Duke Ellington — “if it sounds good, it is good” — plus the words of Meemert — “if it sounds really awful, that can be good, too.”

attachment.php

community: http://noisepages.com/groups/meeblip

Attachments

• meebliptoppanel.png
    meebliptoppanel.png
    51,2 KB · Bekeken: 130
  • meeblip_block_diagram.png
    meeblip_block_diagram.png
    20,6 KB · Bekeken: 143
zou het erg lastig zijn , die open source, het zelf programeren. heb zitten zoeken op de site maar kon geen duidelijk beeld hierover vormen. ben zelf niet zo'n computerprogrammeur ( reaktor gaat wel echter niet tot het laagste niveau ).
wel een sympathiek idee en prijs

Ik zie het al voor me.... straks gaan we dit op grote schaal gebruiken en krijgen we virusmakers die zich op onze open source synths gaan richten :D

M'n eerste reactie was: wow cool, zelf je synth (her)programmeren! Knustelen en prutsen met synthese enzo.
Maar na een beetje verder lezen blijkt het niet zo eenvoudig te zijn. Je kan de software alleen aanpassen door de synth uit elkaar te halen, en met behulp van een programmer nieuwe software er op te zetten. Via USB kan helaas niet, dat is alleen (!) powersupply. Voor iedere nieuwe track ff je synthesepad aanpassen zit er dus niet in. Maar goed, voor deze prijs verwachte ik misschien ook te veel ;).

Synth voor de echte techneut/circuit bender lijkt me. Voor knutselen met synthese kun je beter bij Max,Reaktor of desnoods Nord modular blijven.

moet de anti alias filter niet voor de dac ?
Ja en nee.

Moderne converters hebben een antialias-reconstructie filter dat bestaat uit 2 onderdelen. Namelijk een digitaal gedeelte (FIR filter) wat voor de dac zit. En een analoog gedeelte wat achter de dac zit. Filters kan je namelijk optellen en de beide filters (digitaal en analoog) moeten samen de juiste eigenschappen hebben voor optimaal resultaat.

@protohuman

jeetje, dat maakt het opeens wel een heel ander verhaal. Ik had inderdaad ook verwacht dat je makkelijk zou kunnen hacken en uitproberen, maar dat valt dus tegen...

jammer, dan inderdaad maar met mijn combinatie van bidule/ reaktor en kore ( als controller en in/out box) blijven knutselen. zowiezo al een droombedoening qua mogelijkheden en geluid..

M'n eerste reactie was: wow cool, zelf je synth (her)programmeren! Knustelen en prutsen met synthese enzo.
Maar na een beetje verder lezen blijkt het niet zo eenvoudig te zijn. Je kan de software alleen aanpassen door de synth uit elkaar te halen, en met behulp van een programmer nieuwe software er op te zetten. Via USB kan helaas niet, dat is alleen (!) powersupply. Voor iedere nieuwe track ff je synthesepad aanpassen zit er dus niet in. Maar goed, voor deze prijs verwachte ik misschien ook te veel ;).

Synth voor de echte techneut/circuit bender lijkt me. Voor knutselen met synthese kun je beter bij Max,Reaktor of desnoods Nord modular blijven.
Aha op die manier.. wellicht kan je met de "Hacker kit" e.e.a. zo fabriceren dat hetgeen waar je bij moet zijn, om software in te programmeren, aan de buitenkant komt te zitten ??

Dat je de proc. er uit moet halen om te porgrammeren is nog tot daar aan toe, maar kan het met een gewone PIC-programmer? Of moet je daar nog een (semi-)dedicated geval voor hebben?

Ik vond de verzendkosten, vooral bij meerdere, wel een beetje erg hoog.

a custom front panel illustrated by Nathanael Jeanneret
of het zoontje van ? wat een ontzettend lelijke illustratie... brrr

voor het overige klinkt het toch wel heel interessant. jammer van die lastige programmeerbaarheid, dat kan idd wel anders tegenwoordig.

hehe, waarschijnlijk is er wel enige correlatie tussen mensen met een parallelle poort en mensen die een microcontroller willen programmeren :)

Wat ik er zo van lees en begrijp is het enkel "open source hardware".

Ik ben bang dat de daadwerkelijke firmware (in die Atmel, als ik het even zo goed zie) helemaal niet beschikbaar is als open source.

Of zie ik iets over het hoofd?

Wat ik er zo van lees en begrijp is het enkel "open source hardware".

Ik ben bang dat de daadwerkelijke firmware (in die Atmel, als ik het even zo goed zie) helemaal niet beschikbaar is als open source.

Of zie ik iets over het hoofd?
zie hier:
Dat zou natuurlijk heel cool zijn. Geen idee of dat mogelijk is,maar het zou wel in de spirit van het apparaatje zijn als je zo iets in elkaar probeert te knutselen.
Voor de liefhebbers de broncode: http://gitorious.org/meeblip/meeblip-synth/blobs/master/meeblip.asm

en FAQ vraag 13: http://meeblip.noisepages.com/what-is-meeblip/frequently-asked-questions/

;)

Back