MeeBlip - The Open Source, Hackable Digital Hardware Synth

De MeeBlip; een open source, hackable digitale hardware synth.

attachment.php

De MeeBlip is een open source synth. Dit houdt in dat je de firmware kan aanpassen of zelf helemaal kan herschrijven. Op deze manieren is er een totaal andere synth van maken. Het hacken van de synth wordt makkelijk gemaakt omdat de schema's en source code vrij toegankelijk zijn.

De synth wordt in drie vormen verkocht:

*Quick built kit: 129 dollar
Alle onderdelen inclusief behuizing en geassembleerde printplaat om zelf vlug de MeeBlip in elkaar te zetten.

*Hacker kit : 79 dollar
De MeeBlip, geheel in onderdelen, zonder behuizing.

*MeeBlip Bare PC Board with programmed MCU and DAC: 39 dollar
Slechts de printplaat inclusief processor en omvormer.

Meer info:meeblip.noisepages.com/

Attachments

• meeblip58.jpg
    meeblip58.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 141
Last edited by a moderator:
Oh, oeps! Inderdaad zwaar over het hoofd gezien ;) sorry!

For those of you who like gory technical details, the MeeBlip includes:

* Virtual analog monosynth running on an Atmega32A microcontroller at 16 MHz
* Dual digital oscillators with filter, LFO, ADSR envelope, FM (Frequency Modulation) and distortion
* 2-pole resonant low pass filter in software (with high-pass mode)
* DDS (“Direct Digital Synthesizer“) oscillator waveforms (sawtooth / square / noise) at 40 kHz sample rate
* Dual 8-bit weighted DAC audio output (approximates a 16-bit parallel DAC)
* 8 potentiometers for continuous input (bank shift function allows two parameters per pot)
* 16 software-defined parameter switches
* 4-pole active lowpass anti-aliasing filter
* Opto-isolated MIDI input
* USB power connector (optional USB wall wart available)

maar euh?? is het nu 8 bit of 16 bit geluid?

Leuk initiatief! Enige minpuntje vind ik de Atmega32A in dit apparaat.

Ik heb zelf veel ervaring met Atmel AVR microcontrollers in zowel asm als C. Leuke processoren, maar op het gebied van rekenkundigheid zijn het geen krachtpatsers (slechts 8-bit). Ze hadden beter een 16-bit of liever 32-bit (ARM o.i.d.) kunnen gebruiken, dan had er veel meer mogelijk geweest op het gebied van virtual modeling. Je moet nu i.v.m. de beperkte snelheid de algoritmes zwaar gaan optimizen in assembly, niet iets voor de beginner.

Wel leuk verder. De audio-voorbeelden klinken ook goed.

Hmm. Assembler. Je moet er maar zin in hebben.
Ik pas :)

Vreemd concept trouwens, een opensource digitale synthesizer waarvan vooral de hardware open source is.
De ingang bij het aanpassen van een digitale synthesizer lijkt me softwarematig :)

De MeeBlip; een open source, hackable digitale hardware synth.

*proest*

iets wat open source is hoef je niet meer te hacken.....

*proest*
iets wat open source is hoef je niet meer te hacken.....
*proest*

Hacken is niet hetzelfde als een beveiliging kraken (al heeft de media het woord daar wel voor gekaapt, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hacken )
Een open source systeem is wel zeker extreem hackbaar 8)

volgens mij doelen ze met het "hacken" meer het electronische gedeelte, zeg maar een hip woord voor circuit benden

Wat moet je hier nou mee, er zit niets speciaals in die bak.

Is hij ook betaalbaar via de bank of moet je echt een VISA of American Express kaart hebben. Want ik zie alleen maar betalingen met dollars.

Phochos

@ Phochos Paypal of mastercard kan ook (ik heb via dat laatste gedaan).

@ SPDK Tja....het klink niet veel beter dan de PSG van mijn ouwe MSX - in in vergelijking met een Rozzbox of een SIDstation is het zelfs nog primitiever. Wellicht daarom wel zo leuk voor prutsers zoals ik. ;)

Dit ding gaat natuurlijk echt leuk worden als er een soort 'community' is, die verschillende mods en hacks uitwisselt. Dan kunnen ook mensen zonder programmeer-ervaring meer uit de synth halen, door simpelweg een andere software versie van internet af te plukken. Het enige wat je dan nog nodig hebt is de programmer, maar dat moet wel te doen zijn lijkt me.

@ Phochos Paypal of mastercard kan ook (ik heb via dat laatste gedaan).

@ SPDK Tja....het klink niet veel beter dan de PSG van mijn ouwe MSX - in in vergelijking met een Rozzbox of een SIDstation is het zelfs nog primitiever. Wellicht daarom wel zo leuk voor prutsers zoals ik. ;)

Ik wil dit project verder niet afzeiken, misschien had ik helemaal niet moeten reageren, want het is natuurlijk harstikke leuk voor de centen. Maar of je er op vooruit gaat qua sounds in de studio is mij niet helemaal duidelijk.

Een Rozzbox heeft de Rozzfuncties, dat is iets speciaals en maakt het een wrede bak.

Die MeeBlip komt in dat opzicht op mij over als een saaie bak. Het lijkt me niet dat je zo iets karakteristieks als de Rozzfuncties in de MeeBlip kan programmeren.

Laatst gewijzigd:
nee, want programmeren, daar is nog nooit iets leuks uit gekomen...

Kan het dan? Een totaal andere sound eruit halen doormiddel van programmeren? Of blijft het bij aanpassen van waverforms voor de lfo's?

Kan het dan? Een totaal andere sound eruit halen doormiddel van programmeren? Of blijft het bij aanpassen van waverforms voor de lfo's?

Ja dat kan. In fijten kan je alle sounds weg gooien en de synth enkel als interface kunnen zien en van niks je nieuwe synth met alles wat je er op en aan wil hebben inbouwen, zolang de chip het aankan natuurlijk. Maar das voor de hobbiest:koffie:

Back