Roland E-36

handyman

Nieuwkomer
Ik heb een Roland E-36 gekocht met een mankementje.....
Als je wilt gaan spelen dan begint het te kraken en/of te ruisen, galmen enz.
Nu is mijn pitch bender board vervangen, want die was ook niet goed, daardoor is het gekraak enz. met 50% verminderd. (balance was ook niet goed, nu wel.)
Kan het aan de eprom liggen? Of wie heeft hier verstand van?
Ik ben namelijk een leek op dit gebied :-(
Zijn hier tweedehands spullen voor te koop of nieuw, en is dit het allemaal waard?
Ik hoop op jullie technische kundigheid.....

het ligt niet aan je eprom, hoe kom je op dat idee?

gekfraak en herrie kan zoongeveer uit het complete analoge deel komen.

reparatie lijkt mij niet wijs.
en je laatste vraag, in deze conditie is hij precies 0 euro waard.

:koffie:

Als er iets verandert als je aan de eprom rammelt, dan is die socket waar de eprom inzit misschien niet helemaal okseltjefris meer, of de soldeerpunten aan de onderkant.
Misschien even opnieuw solderen?

Digitaal is meestal echt digitaal, of 't doet het, of nie.

Vervangen, je trekt dan wat aan zo'n socket, misschien wat oxidatie op de pootjes, slechte soldeerverbindingen die weer wat contact maken.

Excusez le lingo.

Whatever

Eerlijk is eerlijk je ziet het meer bij transistoren die warm worden (eindversterkers) waardoor door herhaaldelijk afkoelen en opwarmen de soldeerverbindingen slecht worden en los scheuren. Denk niet dat zo'n eprom zo warm wordt. Maar je weet niet of ie de eerste keer goed gesoldeerd is. Daarnaast denk ik dat je zelf genoeg printplaten aan de onderkant hebt gezien om te weten dat ze soms behoorlijk wit uitgeslagen kunnen zijn, ook zonder dat ze drie weken in de sloot hebben gelegen.
IC sockets varieren ook nogal in kwaliteit.

Just trying to help. Maar nu komt het gedeelte waarin jij verteld wat er echt aan de hand is? Twee keer schudden, en hij doet het weer, toch?

zo ongeveer.
maar de beschreven klacht zit overduidelijk in het audiogedeelte.