Roland E-36

handyman

Nieuwkomer
Ik heb een Roland E-36 gekocht met een mankementje.....
Als je wilt gaan spelen dan begint het te kraken en/of te ruisen, galmen enz.
Nu is mijn pitch bender board vervangen, want die was ook niet goed, daardoor is het gekraak enz. met 50% verminderd. (balance was ook niet goed, nu wel.)
Kan het aan de eprom liggen? Of wie heeft hier verstand van?
Ik ben namelijk een leek op dit gebied :-(
Zijn hier tweedehands spullen voor te koop of nieuw, en is dit het allemaal waard?
Ik hoop op jullie technische kundigheid.....

het ligt niet aan je eprom, hoe kom je op dat idee?

gekfraak en herrie kan zoongeveer uit het complete analoge deel komen.

reparatie lijkt mij niet wijs.
en je laatste vraag, in deze conditie is hij precies 0 euro waard.

:koffie:

Als er iets verandert als je aan de eprom rammelt, dan is die socket waar de eprom inzit misschien niet helemaal okseltjefris meer, of de soldeerpunten aan de onderkant.
Misschien even opnieuw solderen?

Digitaal is meestal echt digitaal, of 't doet het, of nie.

Vervangen, je trekt dan wat aan zo'n socket, misschien wat oxidatie op de pootjes, slechte soldeerverbindingen die weer wat contact maken.

Excusez le lingo.

Whatever

Eerlijk is eerlijk je ziet het meer bij transistoren die warm worden (eindversterkers) waardoor door herhaaldelijk afkoelen en opwarmen de soldeerverbindingen slecht worden en los scheuren. Denk niet dat zo'n eprom zo warm wordt. Maar je weet niet of ie de eerste keer goed gesoldeerd is. Daarnaast denk ik dat je zelf genoeg printplaten aan de onderkant hebt gezien om te weten dat ze soms behoorlijk wit uitgeslagen kunnen zijn, ook zonder dat ze drie weken in de sloot hebben gelegen.
IC sockets varieren ook nogal in kwaliteit.

Just trying to help. Maar nu komt het gedeelte waarin jij verteld wat er echt aan de hand is? Twee keer schudden, en hij doet het weer, toch?

zo ongeveer.
maar de beschreven klacht zit overduidelijk in het audiogedeelte.
als een eprom loszit, dan zou het ding helemaal niets doen, of continue compleet instorten.
dat haalde ik er eingenlik zo niet uit, ...bij de beschrijving.
en natuurlijk soms zijn dingen slecht gesoldeerd, of geoxideerd.
maar de eprom in nou niet bepaald het eerste waar je naar gaat kijken als je ruis en kraken hebt.
maar alles is mogelijk, dat wel.

maar goed, op mp koop je volgens mij een werkend exemplaar voor een paar tientjes.
]
:mega:

LOL, da's niet high-end. Wel goeie tip, ben zelf nog op zoek naar iets met toetsen en MIDI, kan mijn dochter daar een beetje op meppen, en heb ik zelf iets goedkoops om mijn "modular to be" aan te sturen. En dit is toch wel wat gangbaarder dan die Techniksen die je ook af en toe voor weinig ziet.

heb ook zo'n 2 voor het allerdaagse gebruik de e15 en e56
goedkoop te krijgen, handzaam , mooi geluid en voldoende hard, fijne dingen,
problemen die ik zie zijn vooral de toetscontacten/ rubbers. uitvallende velocity en zo.
en ik heb nog geen los verkrijgbare strips gevonden ? laten vervangen dat wel , maar dan kun je net zo goed een nieuwe tweedehands zoeken
( tip welkom)

Nou, het schijnt dat de processor een verkeerd signaal afgeeft volgens mijn monteur.........
Het signaal gaat er goed in maar komt er niet goed uit, hij heeft dat gemeten.
Kun je los een processor kopen? Of tweedehands?
Ik weet het anders ook niet :-(

LOL! Waar is die drumroffel smiley als je hem nodig hebt :)

Heb je de rest van onze suggesties gelezen, Handyman?

kennenlijk niet

is er iemand die weet waar ik de rubberciontactstrips voor de e15 zou kunnen kopen ?
kan ik zelf m'n toetsenbord repareren ,
ik heb er 3 ( 3X een octaaf ? ) nodig

Ja, hallo, natuurlijk heb ik alles gelezen.....dat lijkt me logisch toch?
Het probleem is opgelost!! Er zat een "vuiltje" bij de processor, die schoongemaakt en klaar is kees.
Maar nu heb ik nog steeds maar aan 1 kant geluid, de ander luidspreker is erg zacht..... Pitch bender is vervangen, dus dat kan ook het probleem niet zijn.

kennenlijk niet

is er iemand die weet waar ik de rubberciontactstrips voor de e15 zou kunnen kopen ?
kan ik zelf m'n toetsenbord repareren ,
ik heb er 3 ( 3X een octaaf ? ) nodig

Gewoon bij Roland Benelux, heb ik destijds ook een nieuwe toets voor mn e15 gehaald.

Back