pluriformiteitscrisis

Pffff zullen we weer on topic dames?

Als ik soms geen inspiratie heb, sample ik wel eens een liedje voor 1 of 2 maten. Dit gebruik ik dan eigenlijk als een soort muzikaal stramien. Ik maak er steeds weer nieuwe elementen bij. Op een gegeven moment haal ik die sample dan gewoon weg en ga verder met de elementen die dan gemaakt heb.

nu ik dit lees besef ik dat ik dat ook weleens doe :)
dus dan ik ook!

@majorhostage; lamawaaie, kep er de kracht niet voor...:doei:

...maar ik vind muziek gewoon voor babys en verwende onvolwassen geesten die nog steeds hunkeren naar aandacht.

:?:?:?:?:?:?

Ik sta niet gauw te kijken van een mening, maar het is jou gelukt. Meen je dit nou echt serieus? Zijn alle muziekliefhebbers hier op het forum dus onvolwassen geesten?

...wat 'n drama over zo een moeilijk woord ey.

:?:?:?:?:?:?

Ik sta niet gauw te kijken van een mening, maar het is jou gelukt. Meen je dit nou echt serieus? Zijn alle muziekliefhebbers hier op het forum dus onvolwassen geesten?

Excuseer mij voor die posts, ik ben een beetje onduidelijk geweest besef ik nu.

Ik blijf bij mn standpunt, maar waar ik op doel zijn die gasten die zichzelf muziekant noemen en aan al die wedstrijdjes mee gaan doen puur om te winnen, dingen zoals: idols, voice of Holland, Holland got talent, Rocknation, Popstars, en ja ik vind ook dat de grote prijs van Nederland er ook onder valt. Wellicht iets minder oppervlakkig maar toch.

Ik vind dat muziek gewoon misbruikt word door bepaalde lui zodat ze ZELF in de spotlight komen te staan. En dan ben je in mijn ogen gewoon een aandachtstrekker.

Waar gaat het nou eigenlijk nog over dat je eerst een wedstrijd MOET winnen om "bekender" te worden, dat heeft toch niets meer met muziek te maken, gewoon meer met ordinaire populairiteit.

(en nee, ik heb nog nooit meegedaan aan bovengenoemde wedstrijden, dus ik ben geen gefrustreerde verliezer ;))

Ik blijf bij mn standpunt, maar waar ik op doel zijn die gasten die zichzelf muziekant noemen en aan al die wedstrijdjes mee gaan doen puur om te winnen, dingen zoals: idols, voice of Holland, Holland got talent, Rocknation, Popstars, en ja ik vind ook dat de grote prijs van Nederland er ook onder valt. Wellicht iets minder oppervlakkig maar toch.

Ik vind dat muziek gewoon misbruikt word door bepaalde lui zodat ze ZELF in de spotlight komen te staan. En dan ben je in mijn ogen gewoon een aandachtstrekker.

Waar gaat het nou eigenlijk nog over dat je eerst een wedstrijd MOET winnen om "bekender" te worden, dat heeft toch niets meer met muziek te maken, gewoon meer met ordinaire populairiteit.

(en nee, ik heb nog nooit meegedaan aan bovengenoemde wedstrijden, dus ik ben geen gefrustreerde verliezer ;))

ok dit is mijn laatste poging
je ziet dus klaarblijkelijk niet dat iets voor een bepaald publiek bedoeld is en dat het jou niet hoeft aan te gaan
tot
je het jezelf aan laat gaan. Je frustratie omtrent dit soort onderwerpen is hetzelfde als die van een vegetarier die zich frustreert aan zijn (edoch waarschijnlijk haar :biertje:) vriend(in) die WEL vlees eet
maar ongeacht de verhouding, waar het dus nog grappiger wordt omdat die van jou als het goed is nog afstandelijker zou moeten zijn van dergelijke muziekculturen, is dat aan eenieder om te beslissen.
korte samenvatting
zo ook aan jou

ah, Majoor Bosshardt is uitgeslapen vandaag, en gaat de boel lopen nuanceren...
leuk...wel typisch, eerst mega kort door de bocht, om vervolgens veel te ruim baan te maken.

Ben je ongesteld majoor? Last van moodswings :)?
verder ben ik het met je genuanceerde stelling wel eens hoor :)

GOEIEMORREGE!

ah, Majoor Bosshardt is uitgeslapen vandaag, en gaat de boel lopen nuanceren...
leuk...wel typisch, eerst mega kort door de bocht, om vervolgens veel te ruim baan te maken.

Ben je ongesteld majoor? Last van moodswings :)?
verder ben ik het met je genuanceerde stelling wel eens hoor :)

GOEIEMORREGE!

Goeiemorrege! En dan nu even een woordgrap voor onze lieve luisteraars!

MAJOR PERIOD :D

sommige mensen hebben talent en kunnen dat soort springplanken goed gebruiken
als je fulltime muziek wil maken dan zul je die in jouw ogen vieze populariteit nodig hebben
of je nou de allercoolste underground mofo bent of de aller triestste blotebillen fuckface
als je muziek rendabel wil maken moet je het in de markt zetten
in elke branche zitten verziekende lui en originators
ik snap je punt niet zo
niemand die gewoon zn eigen compromisloze shit wil maken wordt daarin tegengewerkt
alleen als je t wil verkopen ben je afhankelijk van lui die er wat aan willen besteden, zo moeilijk is dat toch allemaal niet
en kennelijk word jij op je pikkie getrapt als een zaal vol randdebielen een matig getalenteerde houterige podiumact een staande ovatie geven
je ego zit je zo erg in de weg zelfs dat je blind bent om tussen al die pulp nog talent te herkennen
dus door jouw overtuiging geef je mensen die het volgens jouw overtuiging zouden moeten kunnen redden nog niet eens een kans ook
muziek maken is ook een leerproces
je kan toch ook niet verwacten dat een 16 jarig zolderkamerzangeresje al de skillz van een doorgewinterde topzangeres heeft
gun andere mensen hun plezier en hun succes, daar word je zelf ook beter van
en tuurlijk word er belachelijk veel bagger gemaakt waar massa's mensen achteraan huppelen
NOU EN
snap je niet dat het heilloos is om je daar zo over op te winden
hoe vaak is dat je nou al gezegd?

[edit]overigens heb ik me zelf ook vaak genoeg opgewonden over dit soort shit, maar dat is alleen maar onzekerheid over jezelf. laat t los mh! :D[/edit]

affijn
inspiratie?
gewoon knalle

Ik blijf bij mn standpunt, maar waar ik op doel zijn die gasten die zichzelf muziekant noemen en aan al die wedstrijdjes mee gaan doen puur om te winnen, dingen zoals: idols, voice of Holland, Holland got talent, Rocknation, Popstars,

Om even een bruggetje te maken naar het onderwerp van de TS:
Inspiratie kan je ook krijgen door samen te werken met componisten, producers, songwriters of muzikanten.

En dr zijn wel wat zangers en zangeressen uit die talentenjachten waar ik nog wel een keer mee wil werken 8)

hum briljante discussie dit, net even doorgelezen, en wat begon als een goed stuk over een nummer maken ipv een loopje eindigd in een gefrustreerde discussie over tegenwoordige muziek en de commercie eromheen... Ik vindt popstars ook stom, maar ach ieder zijn ding toch:okdan: Ik hou van complexe te drukke muziek, vindt het ook jammer dat de dingen die ik goed vindt nooit op de radio komen maar, snap ook dat het meeste wat ik goed vindt anderen niet echt kunnen waderen, en niet verkoopt aan de massa... So what, ik kijk / luister gewoon de dingen die ik leuk vind(tip voor alle die zich ergeren aan andermans muziek: niet naar luisteren)

Maar even ontopic...

Als ik een nummer maakt, ga ik als volgt te werk:

- Heb een idee in mn hoofd
- werkt dat uit op een kladblok, dus toonsoort(en), tempo, soort ritmiek, opbouw enzovoort
- bouw daar nootjes omheen.
- geluidjes, mixen enzo voort.

oh en wat er dan uitkomt heeft zelder ook maar iets te maken met het nummer wat ik in eerste instatie in mn hoofd heb en wijk ook vaak zat af van het geen ik opgeschreven heb. In muziek is niks heilig, heb je een opbouw, blijkt het niet te werken gooi het overboord. Misschien nog een kleine tip, neem is wat lessen of lees een boek over muziek theorie... Er zijn een helehoop manieren om 2 totaal verschillende stukken aan elkaar te plakken. een terdege theoretiesche kennis kan echt helpen in het schrijven van een nummer! Oh en dan nooit bang zijn om al die theorie opzij te zetten en gewoon los te gaan!:biertje:

Nu ging er eigenlijk vanuit dat meer mensen zo werken, dus met een plan voor een nummer, uit deze treat blijkt echter dat dat niet helemaal waar is geloof ik...

mee eens, er zijn honderden manieren om een nummer te schrijven.
zelfs in tijden van muzikale bloedarmoede.
ik zie het in dat geval, hoewel ik daar niet echt last van heb, gewoon als een soort van werk.
ik geef mezelf een opdracht, en die gaat, linksom, of rechtsom, desnoods recht naar boven, gewoon uitgevoerd worden.
en daarvoor zijn ruim voldoende praktiese en theoretiese tools voorhanden.
en als je dan een van die tools gebruikt, dan komt de inspiratie vanzelf weer naar boven drijven.
maar als je kop niet staat naar muziek maken, da´s een ander verhaal, ..
dan kan je beter door het bos gaan fietsen..

:mega:

jongen wat leg je het smakelijk uit

sommige mensen hebben talent en kunnen dat soort springplanken goed gebruiken
als je fulltime muziek wil maken dan zul je die in jouw ogen vieze populariteit nodig hebben
of je nou de allercoolste underground mofo bent of de aller triestste blotebillen fuckface
als je muziek rendabel wil maken moet je het in de markt zetten
in elke branche zitten verziekende lui en originators
ik snap je punt niet zo
niemand die gewoon zn eigen compromisloze shit wil maken wordt daarin tegengewerkt
alleen als je t wil verkopen ben je afhankelijk van lui die er wat aan willen besteden, zo moeilijk is dat toch allemaal niet
en kennelijk word jij op je pikkie getrapt als een zaal vol randdebielen een matig getalenteerde houterige podiumact een staande ovatie geven
je ego zit je zo erg in de weg zelfs dat je blind bent om tussen al die pulp nog talent te herkennen
dus door jouw overtuiging geef je mensen die het volgens jouw overtuiging zouden moeten kunnen redden nog niet eens een kans ook
muziek maken is ook een leerproces
je kan toch ook niet verwacten dat een 16 jarig zolderkamerzangeresje al de skillz van een doorgewinterde topzangeres heeft
gun andere mensen hun plezier en hun succes, daar word je zelf ook beter van
en tuurlijk word er belachelijk veel bagger gemaakt waar massa's mensen achteraan huppelen
NOU EN
snap je niet dat het heilloos is om je daar zo over op te winden
hoe vaak is dat je nou al gezegd?

[edit]overigens heb ik me zelf ook vaak genoeg opgewonden over dit soort shit, maar dat is alleen maar onzekerheid over jezelf. laat t los mh! :D[/edit]

affijn
inspiratie?
gewoon knalle

Om even een bruggetje te maken naar het onderwerp van de TS:
Inspiratie kan je ook krijgen door samen te werken met componisten, producers, songwriters of muzikanten.

En dr zijn wel wat zangers en zangeressen uit die talentenjachten waar ik nog wel een keer mee wil werken 8)

ik denk dat dat ook een cruciaal punt is wat ik mis, maar je moet natuurlijk wel net effe iemand vinden waarmee je op dat vlak een leuk genoege (je ken de groete uit brabant krijge, kut) aansluiting vindt. Wat ik nu vaak oogst is competitiviteit en tegenstrijdigheid in plaats van product. Niet omdat ik/m'n accomplice nu zo koppig ben/is maar meer omdat het idee over hoe het moet zijn dan niet rijmt. Maar goed zo iemand vind men vanzelf, denk ik dan. Ofja niet door isolement maar door je d'r mee bezig te houden
maar laat dat
voor zich spreken

ik stop meestal met dingen (op korte termijn dan) als ik vind dat ik geen inspiratie heb of dat ik niet in m'n flow zit. Da's eigenlijk al van jongs af aan. Ik heb ook soort van het idee dat als je dingen geregeld zijn en je vindt alles dope dat je dan een volhardende nagenoeg onafbreekbare flow hebt en die wil ik dan bereiken voor ik uberhaupt weer iets creatiefs of sporterigs oppak.
Klinkt wellicht als een vreemd uitgangspunt maar
dan ga je dus met fasen en dan leer/creëer je daarin veel, terwijl je de boel ook een maand stil kan zetten. Zelf zie ik dat niet als de ideale vorm maar ik werk dus nu om m'n triggers voor die flow zo in te delen dat 't dan ook gewoon klaar is en er geen remmers meer zijn.
Maar dat zou ook een naïef kader kunnen heten, over een maand of 3 weet ik in ieder geval de uitslag van dit experiment :walker:

mee eens, er zijn honderden manieren om een nummer te schrijven.
zelfs in tijden van muzikale bloedarmoede.
ik zie het in dat geval, hoewel ik daar niet echt last van heb, gewoon als een soort van werk.
ik geef mezelf een opdracht, en die gaat, linksom, of rechtsom, desnoods recht naar boven, gewoon uitgevoerd worden.
en daarvoor zijn ruim voldoende praktiese en theoretiese tools voorhanden.
en als je dan een van die tools gebruikt, dan komt de inspiratie vanzelf weer naar boven drijven.
maar als je kop niet staat naar muziek maken, da´s een ander verhaal, ..
dan kan je beter door het bos gaan fietsen..

:mega:

Nog ff een goeie tip die eigenlijk te simpel voor woorden is maar daardoor geniaal.
Je pakt een track die je goed vindt en pen en papier.
Eerst luister je een paar keer en schrijf je precies op welke geluiden er allemaal inzitten.
Vervolgens ga je die hele track uitschrijven zodat er een soort omgekeerd Cubase arrangementje onstaat, met blokjes op papier. Op die manier krijg je een goed idee waarom dingen werken en wanneer je dingen kan toevoegen en weglaten. Je kan zo'n sheet gebruiken als basis voor een eigen track. Zit er niet over in dat jouw track erop gaat lijken, in de praktijk wordt het toch compleet wat anders.
Hoop dat je er wat an hebt!

Heb je een voorbeeld van een track van jou en van de track waarop die gebaseerd is?

Ik geloof overigens sterk dat de meeste mensen die een eigen stijl hebben dat vaak ook per ongeluk hebben ontdekt door te falen in het kopiëren van iemand anders' geluid.

[
Heb je een voorbeeld van een track van jou en van de track waarop die gebaseerd is?

Ik geloof overigens sterk dat de meeste mensen die een eigen stijl hebben dat vaak ook per ongeluk hebben ontdekt door te falen in het kopiëren van iemand anders' geluid.

Hum dat denk ik ook, je hoort een nummer denk das gaaf zoiets wil ik ook. Vervolgens ga je ermee aan de slag en dan faal je in zo'n nummer maken maar komt er misschien iets heel anders tof's uit.
niks mis mee toch!

Toen ik pas begon heb ik iets van 20 van die sheets gemaakt, ook van tracks die ik niet perse goed vond maar wel goed in elkaar vond zitten qua opbouw enzo. En die sheets heb ik al die jaren bewaard. Wat er in het begin uitkwam was best slecht en toen ik het eenmaal een beetje door had ging het op gevoel en had ik die sheets niet meer nodig.

Klopt helemaal, het kopieren lukte voor geen meter:) Kwam ook omdat ik toen alleen maar een sampler en een oud mixertje had.

Heb ff een fotootje gemaakt van de allereerste sheet die ik ooit gemaakt heb (op IKEA papier, is er perfect voor!!). Is een track van Dave Angel, Abyss

Attachments

• IMG_1584[1].jpg
    IMG_1584[1].jpg
    47,3 KB · Bekeken: 86
Back