FM & hoge noten

Blinx

Totally addicted to bass
Als ik op mijn a-station FM gebruik en wat hogere noten speel dan lijkt het wel alsof de geluiden beginnen te fluiten en te gillen. Bij lagere noten (< G6) klinkt he allemaal ok. Of als ik de FM level omlaag gooi wil het ook wel beter klinken maar dan klinkt de patch niet meer zo als ik wil. Nu vind ik dit niet echt een probleem maar ik wou ff weten of dit nou komt omdat het een VA is of hebben analoge synths met FM dit ook?? En de DX serie van Yamaha hebben die daar ook last van??

Volgens mij is dat nou juist een beetje het idee van de FM knop op de doorsnee VA synth, om het geluid hoger, rauwer, scheurender te maken. Op mijn Nord gaat het hetzelfde, maar je kan er ook metalige timbres mee maken, of snaar instrumenten nabootsen, en omdat de Nord zo'n lekkere grote range heeft op de tuning van de oscillators, kun je door de Oscillator 2 (die bij FM zorgt voor de modulatie van osc 1) lekker laag te zetten ook hele rare modulaties maken.

Bij een echte FM synth is het allemaal wat ingewikkelder en zijn er ook meer verschillende soorten klanken mogelijk, maar het principe is hetzelfde.

Ok ff een voorbeeldje als bijlage eerste 2 noten zijn ok maar daarna komen de minder goed klinkende noten.

Het valt trouwens in dit bestand best mee, komt waarschijnlijk doordat ie op lage kwaliteit is opgenomen

Origineel geplaatst door 6 trak
ik hoor het al... die bijverschijnselijnen komen doordat bepaalde frequencies hoger liggen dan de niquist freq...
er komen lage tonen bij... een typisch geval van alliasing dus

Ok dat laatste begrijp ik maar wat is een niquist frequentie??:confused:

Als je downsamplet van een hogere samplerate krijg je er soms ook aparte frequenties bij..pff das een moeilijk verhaal. zoek es op google..;)

niquist frequency is de helft van je totale sample freq.

de reden waarom we opnemen op 44.1 khz is omdat het menselijk oor tot max 22500 hz kan horen... (wat overdreven)
we hebben dus de dubbele freq nodig... door dat FM verschijnsel zijn er freq hoger dan 22500 hz gegaan, deze komen er aan 'de onderkant' weer bij... je zou het een beetje kunnen vergelijken met ringmodulatie (verschil freq)...

door dat FM verschijnsel zijn er freq hoger dan 22500 hz gegaan, deze komen er aan 'de onderkant' weer bij... je zou het een beetje kunnen vergelijken met ringmodulatie (verschil freq)... [/B][/QUOTE]

Dat is niet waar,
zodra frequnties boven de niquist komen, worden ze gespiegeld. Dat betekent dat ze steeds iets lager worden. en dus niet dat ze er ineens aan de onderkant weer bij komen.

Het probleem van dat fluiten van fm geluiden in de hoge frequenties komt doordat fm geluiden een heleboel partialen/ harmonischen hebben. Net als een Pulse of een zaagtand bijvoorbeeld. Die klinken in het hoog ook veel vervelender dan in het laag.

De beste oplossing voor dit probleem is om het fm-geluid een beetje te low-passen, en bij voorkeur gescaled. Dwz dat je in het laag een hele hoge cut-off frequnties hebt en dat die lager wordt, naarmate je hoger speelt. Kan dat in je synth?

Suc6

Origineel geplaatst door Orpheus
De beste oplossing voor dit probleem is om het fm-geluid een beetje te low-passen, en bij voorkeur gescaled. Dwz dat je in het laag een hele hoge cut-off frequnties hebt en dat die lager wordt, naarmate je hoger speelt. Kan dat in je synth?

benamingen zoals keyfollow of kbd tracking op het filter dus...

Het filter verminder het idd een stuk.

Wel leuk als je hiermee gaat proberen je op steeds meer bizarre en leuke geluiden uitkomt:D Maar goed daarvoor zijn die beesten ook

vond eerlijk gezegd die hoge "foute"tonen gaver eigenlijk...hahahaha 8o)

Origineel geplaatst door 6 trak
benamingen zoals keyfollow of kbd tracking op het filter dus...

Inderdaad
Of (kbd)scaling. Komt ook nog wel eens voor. Zo heet het geloof ik ook op de FM-7

Origineel geplaatst door endonyx
vond eerlijk gezegd die hoge "foute"tonen gaver eigenlijk...hahahaha 8o)

Humor.... tja als je die toontjes weer leuk vind heb je het probleem als je te laag gaat spelen je weer kans heb dat er een "goede" toon door heen komt 8o)

Maar dit probleem moet de DX-7 ook gehad hebben dus? Aangezien die ok digitaal was en dus op een bepaalde samplerate zit.

Back