Mixer voor beginner

Rawitter

Nieuwkomer
Hallo allemaal,

Ik wil in de toekomst een bandje uit kunnen versterken, en dus ben ik op zoek naar een mixer. Ik heb nog weinig ervaring ermee maar zal ergens moeten beginnen. Het bandje is trouwens een hobby band die voornamelijk in kleinere caffees zal optreden. Het zijn bekende van mij dus kan ik zo ook wat makkelijker ervaring opdoen.
Band bestaat uit 1 leadzanger/gitarist, 1 gitarist, 1 basgitarist en 1 drummer. Gitarist en drummer zingen links en rechts ook mee. 16 kanaals lijkt me dus minimaal.

Het budget is niet heel erg groot dus heb ik wat rond gekeken en ben op de volgende uitgekomen. Een 2e hands Mackie cr1604-vlz (niet de pro) voor €250,- Een Soundcraft spirit folio 20-4-2 voor ongeveer €300,- of een nieuwe Allen and Heath Z24 voor €499,- inc.
Heeft 1 van deze de voorkeur tegenover de ander of is het beter om nog even door te sparen. Budget is max €500,- voor de mixer.

Alle andere dingen die ik nodig zal hebben ben ik nog aan het zoeken (forums doorspitten enz.) Bijhuren zal in het begin toch moeten.
Nu gaat het me dus vooral om de mixer
Als iemand ervaringen tips enz. heeft hoor ik het graag.

Dit zijn alle drie goede keuzes, de features die je zoekt moeten de doorslag geven.: hoeveel aux sends verwacht je nodig te hebben, hoeveel preamps, etc.

In jouw schoenen zou ik voor de A&H gaan, het is een merk dat ik (en denk ik veel anderen) associeren met kwaliteit - de Z24 ziet er uit als een koopje. Mocht je liefst zo min mogelijk uitgeven zou ik uit dit lijstje van drie voor de Spirit gaan, vanwege de fijne EQ.

Heb je eigen PA? (m.a.w. moet je een powered mixer hebben? Wat je opnoemt is dat iig niet)

Heeft elk bandlid z'n eigen effects chain? Zonee, dan is het wel praktisch om een beetje reverb te kunnen sturen naar wat kanalen, al zijn on-board effecten maar karig (slechts 1 send).

Ik zal deze week eens goed gaan navragen wat iedereen al precies heeft. Dat is natuurlijk wel belangrijk in de verdere keuze.
Een P.A. installatie heb ik al. (geen monitoren nog)
Die A&H lijkt mij een erg leuke tafel, en zeker voor die prijs. Maar ik zie zo af en toe op de 2e hands markt tafels voorbij komen die mij een stuk beter lijken. Ik noem bv. een 16 kanaals Soundcraft LX7 voor tussen de €450,- en de €550,-. Is het dan niet beter om even geduld te hebben en te kijken of ik zoiets kan krijgen?

Laatst gewijzigd:
Back