Pianogevoel: Yamaha DGX630 of P95

Rozjee777

Stamgast
Beste forumleden,

Op mijn toch naar een goed klavier ben ik, onder andere dankzij dit forum, terecht gekomen op de volgende twee producten:

-Yamaha DGX630 (ook wel bekend onder YPG-635)
of
-Yamaha P95

Mijn doel is om een goed pianoklavier in huis te krijgen. 88 gewogen toetsen met een zo goed mogelijk piano 'feel' benadering. Ik wil namelijk piano leren spelen, en een echte piano in huis halen is geen optie. Wel leek het mij goed om te starten op toetsen die meer richting piano gaan dan op synth-toetsen zoals op mn Fantom G6.

Qua klankkwaliteit maakt het niet zoveel uit, want ik stuur mn Fantom G ermee aan. Pianogeluid komt uit de Rolandbak dus.

Ik kan mijn keuze echter niet maken. Ik heb ze beide gespeeld, en ze lijken een nagenoeg identiek klavier te hebben. Verschil tussen de twee zijn de sounds, en de DGX630 LIJKT meer in huis te hebben dan de P95. P95 is ook echt op piano gericht, de DGX630 is half piano half keyboard. De DGX630 heeft, zo lees ik via Google, een niet zo beste speakerset. De P95 is hier juist op voorruit gegaan ten opzichte van de P85. Speakers zijn ook voor mij niet relevant, het gaat om piano studeren in de woonkamer met een koptelefoon. Overigens, de reden dat ik niet naar een clavinova of vergelijkbaar kijk is dat ik het klavier ook weleens wil wegbergen (met een verjaardag ofzo).

Maar goed, wat er in de bak zit maakt me niet uit.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met de juiste keuze te maken. De prijzen raken elkaar nagenoeg, dus daar hoeft het ook niet aan te liggen.
Alvast bedankt.
Groeten, Rozjee

Ze hebben precies hetzelfde toetsenbord. Daar hoef je dus niet naar te kijken. Als je hem alleen wil gebruiken voor het aansturen van je Fantom, hoef je ook niet naar sounds te kijken. Blijft dus in feite prijs en eventueel de looks over, als dat je interesseert.

Ik zou zelf echter eerst naar een winkel gaan en ook wat andere toetsenborden uittesten, wellicht dat die je nog beter bevallen. Er is niet één toetsenbord met een beste piano feel, iedere piano speelt tenslotte ook anders. Test dus vooral wat andere dingen!

Als tweedehands je niet afschrikt zou je naar een eerder model van Yamaha kunnen kijken uit een iets hogere klasse (P140 of zelfs de P90). Deze hebben een ander klavier, die toch wel wat dichter bij het 'echte' pianogevoel zit (GH i.p.v. GHS).

Bedankt voor de reacties.
Voor wat betreft 2e hands ben ik wat voorzichtiger geworden met sommige spullen.
In een ver verleden heb ik ooit (bij mijn eerste poging pianoles :) ) een 2e hands Clavinova gekocht.
Redelijke prijs, niet duur, niet goedkoop. Maar het bleek toch duurkoop. Er moest o.a. een vilten strip (?) vervangen worden. Dus toch liever nieuw.

Raar eigenlijk dat er geen masterkeyboard bestaat, ik bedoel daarmee eigenlijk een 'lege bak' met een goed pianoklavier. Dit voor de mensen die al een geluidsbron via midi voorhanden hebben.
Ik heb wel 88 toetsen masterkeyboards gezien, maar die zijn of nog veel duurder of krijgen geen goede reviews...

Qua klankkwaliteit maakt het niet zoveel uit, want ik stuur mn Fantom G ermee aan. Pianogeluid komt uit de Rolandbak dus.

Misschien gewoon een goed master klavier overwegen zoals bijvoorbeeld een Yamaha KX8?

Meer info

38DC8A2792824453801D23AFB0CEA614_12007.jpg

Betaal je enkel voor het klavier en niet voor geluiden die je niet nodigt hebt. Lijkt me een goeie partner voor jouw Roland Fantom.

Zelfs nieuw valt de prijs best mee, wordt ook nog met extra software geleverd die je misschien ook handig kan inzetten (o.a. Cubase AI4)
Sowieso kan je best in de winkel eerst het klavier eens bespelen aangezien er erg veel verschil is in gewogen klavieren.
(sommigen kiezen voor een lichtere aanslag, anderen hebben liever een zwaardere aanslag)

De Yamaha KX8, ik ga er eens naar kijken. Die was ik nog niet tegengekomen in mijn zoektocht.
Bedankt!

Het duurde even, veel uitgeprobeerd, maar het is de Yamaha P95 geworden.
Klavier is prima, en lekker licht dus makkelijk in de huiskamer op te bergen.
Bedankt voor jullie hulp!

Back