Wie layert in 2010 nog hardware synths via midi?

Lacrosse

Rise of the Machines
Kan me herinneren dat in de tijd van de DX7, D50, M1 etc. het heel gebruikelijk was om sounds van verschillende hardware synths te layeren. Je stuurde dan bijvoorbeeld de fulltines van de DX7 en een pad sound van de D50 beide aan via hetzelfde midikanaal.
Even niet te verwarren met layeren van meerdere patches in een enkele multitimbrale synth of in een sampler!
Ben benieuwd of er nog veel 'ouderwets' gelayerd wordt!

Ik speel ook vaak een melodie af via meerdere synths door ze op t zelfde midikanaal te zetten.. Krijg je heerlijke volle klanken.. :)

Ik layer zo'n beetje alles wat los en vast zit, soft hard papier digitaal of vinyl. Soms midi, soms triggeren via audio, alles al dan niet gekoppeld door midi, notes of cc. Lfo's for life :)

Ik pak wel eens van die volle twee handen accoorden op mijn ESQ-1, die ik via de QY700 doorroute naar de accoord input (keyed chord heet het geloof ik) waardoor ik passende arpeggio's en/of chords naar mijn andere bakken stuur. Machtig geluid, maakt bijna niet uit wat je speelt alles klinkt wel goed :engel:

Het mooie van het layeren van verschillende synths vind ik persoonlijk dat er een mooie mix ontstaat van verschillende karakters wat in mijn oren vaak warm en dik klinkt.
Ik kocht jaren terug een Kurzweil K2500XS; machtig ding waarmee je intern prachtige layers kunt maken maar toch kan dat niet tippen aan een gelaagd geluid wat door verschillende synths geproduceerd wordt.

Ik ook! Toevallig gisteren de hele middag en avond met de Oberheim Matrix-6 multi's (max. twee lagen) gemaakt. En met een multi kun je ook de tweede output gebruiken. Merkwaardig genoeg kan dit op deze synth met een enkele sound niet.

Ik layer zo'n beetje alles wat los en vast zit, soft hard papier digitaal of vinyl. Soms midi, soms triggeren via audio, alles al dan niet gekoppeld door midi, notes of cc. Lfo's for life :)

Zo is 't maar net. Het is eerder raar om het niet te doen :) De wens voor nieuwe synths is hier ook aardig klein daardoor, ik heb genoeg lfo's hier. Wat wel helpt is een fatsoenlijke mixer met een goede, bewerkelijke eq, om geluiden ook echt te kunnen 'blenden'.

Ik blend steeds vaker via audio-ins van mn synths. Vooral de monomachine is zolangzamerhand een gouwe ouwe aan het worden in deze hoek.

Ik blend steeds vaker via audio-ins van mn synths. Vooral de monomachine is zolangzamerhand een gouwe ouwe aan het worden in deze hoek.

Die luxe heb ik met al die budget meuk hier niet... Maar m'n mixer heeft een prima bereik, dus 't lukt aardig. Monomachine zeg je? Misschien toch maar m'n wensen lijstje herzien? ;)

yep, ook hier nog bij tijd en wijle.
ik vind vooral analoog met dx wel lekker kalinken.
en............
ik layer bij lekker weer ook wel eens op het strand............

:koffie:

Ik ook! Toevallig gisteren de hele middag en avond met de Oberheim Matrix-6 multi's (max. twee lagen) gemaakt. En met een multi kun je ook de tweede output gebruiken. Merkwaardig genoeg kan dit op deze synth met een enkele sound niet.

De Matrix 6 is zo'n ongelooflijk coole bak vergeleken bij de 6R - laat staan de 1000 waar iedereen zo dol op is. Ik zie ze tegenwoordig voor minder dan 400 euro gaan, dat is gewoon bijna schandalig 8o)

6 t.o.v. rackversies:

- Velocity / aftertouch keyboard
- Peddels
- Parameters altijd terug te vinden op de voorkant
- Trigger in, routen naar vrijwel alles
- Direct te programmeren (tov 1000)
- Pedal inputs (tov 1000)
- Multimode (tov 1000)
- Twee outputs (tov 1000)

Voor maar 100-150 euro meer! :stupid En je hebt echt geen 1000 patches nodig, als je hem volgeprogrammeerd krijgt met echt verschillende sounds (dus niet "Oberheim klinkende string nr. 34" of "Oberheim klinkende brass nr. 64") dan vind ik het netjes!

Afijn, waar waren we ook al weer?

Oh ja, layeren:

Ja dat kun je er dus ook mee ;) Het is inderdaad een van die machines die sowieso lekker layert met wat meer bass heavy of digitale synths. Hij snijdt altijd lekker als het moet.

Die luxe heb ik met al die budget meuk hier niet... Maar m'n mixer heeft een prima bereik, dus 't lukt aardig. Monomachine zeg je? Misschien toch maar m'n wensen lijstje herzien? ;)

Mmm, het is een beetje haat/liefde met dat ding, maar door die sequencer is het een dijk van een fx-bak. Of in ieder geval 1 van de leukste fx-bakken om mee te spelen ipv programmeren. Het VA-gedeelte kan me soms erg boos krijgen daarentegen...

Back