Wie layert in 2010 nog hardware synths via midi?

Ik layer alles, zelfs mijn behang :)

De Matrix 6 is zo'n ongelooflijk coole bak vergeleken bij de 6R - laat staan de 1000 waar iedereen zo dol op is. Ik zie ze tegenwoordig voor minder dan 400 euro gaan, dat is gewoon bijna schandalig 8o)

6 t.o.v. rackversies:

- Velocity / aftertouch keyboard
- Peddels
- Parameters altijd terug te vinden op de voorkant
- Trigger in, routen naar vrijwel alles
- Direct te programmeren (tov 1000)
- Pedal inputs (tov 1000)
- Multimode (tov 1000)
- Twee outputs (tov 1000)

Voor maar 100-150 euro meer! :stupid En je hebt echt geen 1000 patches nodig, als je hem volgeprogrammeerd krijgt met echt verschillende sounds (dus niet "Oberheim klinkende string nr. 34" of "Oberheim klinkende brass nr. 64") dan vind ik het netjes!

Afijn, waar waren we ook al weer?

Oh ja, layeren:

Ja dat kun je er dus ook mee ;) Het is inderdaad een van die machines die sowieso lekker layert met wat meer bass heavy of digitale synths. Hij snijdt altijd lekker als het moet.

Ja, is een fijne bak. Heel lang geleden de 6R rack versie gehad, nu sinds een paar jaar de keys. Bij het programmeren van wat heavier, flink gemoduleerde sounds wordt -ie wat gruizig van klank, krijgt een beetje gefragmenteerd lo-fi achtig karakter.

Nog even off-topic omdat er iets vreemd mee gebeurd is, en misschien iemand hier later nog iets aan kan hebben:

Ik had'm al een hele tijd niet gebruikt, tot gisteren dus, veel plezier mee gehad. Tot aan het eind van de avond opeens bijna alle sounds totaal vervormd waren. Dacht eerst aan een lege knoopcel, open gemaakt om te zien of ik die zelf kon verwisselen maar die zit wat vreemd onder een klemmetje wat ik niet kan optillen, misschien toch gesoldeerd. Maar daarna vond ik drie heel cleane sounds die helemaal onveranderd waren...:? En die waren vanochtend ook nog goed.

Tunen, calibreren etc hielp niet, en toen alle Master parameters eens doorgelopen. Daar bleken er een paar heel vreemd van te zijn ingesteld; die allemaal op 'off' gezet en bingo, probleem opgelost, alle sounds weer goed. Maar ik had gisteren helemaal niet in het Master menu gezeten, dus lijkt een beetje op ghost-editing... Remedie vooralsnog eerst die Master settings checken.

De 6-rack heeft toch ook alle parameters op de bovenkant staan? (O.k., dan kun je'm niet als rack ophangen). En heeft die ook niet net als de keys de trigger in? (Ik kan me vergissen, is erg lang geleden...)

Ja, is een fijne bak. Heel lang geleden de 6R rack versie gehad, nu sinds een paar jaar de keys. Bij het programmeren van wat heavier, flink gemoduleerde sounds wordt -ie wat gruizig van klank, krijgt een beetje gefragmenteerd lo-fi achtig karakter.

Tja het wordt allemaal wat lomp afgerond heb ik het idee.

De 6-rack heeft toch ook alle parameters op de bovenkant staan? (O.k., dan kun je'm niet als rack ophangen). En heeft die ook niet net als de keys de trigger in? (Ik kan me vergissen, is erg lang geleden...)

Trigger in zit er inderdaad wel op, maar de parameters kun je natuurlijk niet lezen als hij vertoeft in zijn natuurlijke habitat, het rack.

Ik vond gisteren nog deze site http://synthark.org/blog/Oberheim_Matrix-6_Series.html#The_Oscillators met een paar tips die ik straks eens ga uitproberen:

In application, the tricky part is rewiring a semi-hardwired paradigm to take advantage of the flexible modulation routings.

For example, try routing the LFO (50% rate, triangle wave, keyboard input) to VCA2 (+ or - depth). Instead of the hearing a tremelo effect, you'll here an arpeggio. To get the tremelo effect, you'll need to route the LFO to ENV2 Amplitude. That example shows the subtle routing difference normally hard-wired in other non- modular synths.

Another example Route the LFO (same settings) to the Tracking Generator input and route the Tracking Generator to VCA2. Now the Tracking Generator controls the arpeggio note duration (i.e. legato/staccato for low/high point values, respectively)

Ik vond gisteren nog deze site http://synthark.org/blog/Oberheim_Matrix-6_Series.html#The_Oscillators met een paar tips die ik straks eens ga uitproberen:

In application, the tricky part is rewiring a semi-hardwired paradigm to take advantage of the flexible modulation routings.

For example, try routing the LFO (50% rate, triangle wave, keyboard input) to VCA2 (+ or - depth). Instead of the hearing a tremelo effect, you'll here an arpeggio. To get the tremelo effect, you'll need to route the LFO to ENV2 Amplitude. That example shows the subtle routing difference normally hard-wired in other non- modular synths.

Another example Route the LFO (same settings) to the Tracking Generator input and route the Tracking Generator to VCA2. Now the Tracking Generator controls the arpeggio note duration (i.e. legato/staccato for low/high point values, respectively)

Die tracking generator is erg cool. Je kunt er mee bijvoorbeeld een envelope compressen of expanden, of van een van de flippers een switch maken door hem bijna helemaal lineair te laten lopen op het begin of het einde na.

Is best lastig als je maar een midi apparaat hebt.. neen dus.

Heb het wel gedaan via CV. De SH2 samen met de 101, erg goeie combi.

layeren,, de meest ondergewardeerde vorm van sound synthese 8D

ik layer zelfs ook softsynths...of nog erger : softsynths met hardware synths...

Ik layer alles met alles, en soms ook helemaal niks :)

Ik layer mijn Korg X50 en Blofeld bijna altijd, en zodra de X50 eruit is en een analoge bak in de plaats is gekomen, zal ik die ook zeker layeren met de Blofeld. Oldskool warmte + die modulerende Blofeldsounds... jammie :{

Ik!

alleen geen softsynths, enige wat ik uit de computer gebruik kwa vsti is BFD2 of Ivory

ik layer zelfs ook softsynths...of nog erger : softsynths met hardware synths...

Ultieme hybride....

Maar ja ik ben een layedonder.....eh luie DenDer......

Iemand wel s geprobeerd verschillende vrouwen te layeren?8~

Ik layerde in 1978 mijn DX7 al met mijn Juno60.
Uberphatt!

Ik layerde toen alleen laagjes in mn luier...

Ultieme hybride....
Maar ja ik ben een layedonder.....eh luie DenDer......

Iemand wel s geprobeerd verschillende vrouwen te layeren?8~

yep, ik heb dat geprobeerd....
kwam alleen een heel hoog NEEEEEEEJ geluid uit...wat niet echt lekker op mn inspiratiespier werkte...

Back