Korg R3 Nubvraag

Herrzheit

Ingeburgerd
Hooggeachte dames ende Heren,

ik heb onlangs een Korg R3 gekocht en word superlekker van de geluiden die het dingetje maakt, maar ik heb geen idee hoe ik dit ding aansluit op m'n Logic zodat ik de geluiden van dat apparaat in m'n logic kan gebruiken. Liefst zo dat ik (hardware) aan die korg kan draaien/spelen en dat ie dat pakt in een midi patroon dat editable is. Dit moet toch gewoon een voorname optie wezen?
Ben een enorme noob op dit gebied maar ik zou hier dus enorm mee geholpen zijn. Ik hoor dat je het alleen in Audio kan opnemen in logic, klopt dit? Is 't dan echt zo dat dit alleen met dingen als de VirusTI kan?

setup = edirol ua-25x soundcard,
behringer rotary,
imac 24"
en dus die korg

:geslaagd:

Logic kan gewoon miditracks aanmaken hoor. Geen enkel probleem.
Heb je natuurlijk wel iets van midi-interface nodig op je Mac: die functie kan je Edirol prima aan.

Vervolgens de midi out van je R3 op de midi IN van de Edirol en andersom (dus twee kabels nodig voor midi)...en dan op record drukken.

(ook kan je zo met de r3 alle andere softsynths etc. van Logic aansturen - machtig mooi)

Je R3 heeft USB, dus heb je nog niet eens de MIDI I/O van de Edirol nodig.

Ik hoor dat je het alleen in Audio kan opnemen in logic
Ik weet niet bij welke winkel je dit gekocht hebt maar de verkoper (of jij zelf) verdient een schop, of op z'n minst een fikse por. Zo'n duur pakket en dan niet weten wat je er mee kan, tsk.

Lukt audio opnemen in ieder geval wel?

Logic kan gewoon miditracks aanmaken hoor. Geen enkel probleem.
Heb je natuurlijk wel iets van midi-interface nodig op je Mac: die functie kan je Edirol prima aan.

Vervolgens de midi out van je R3 op de midi IN van de Edirol en andersom (dus twee kabels nodig voor midi)...en dan op record drukken.

(ook kan je zo met de r3 alle andere softsynths etc. van Logic aansturen - machtig mooi)

Je R3 heeft USB, dus heb je nog niet eens de MIDI I/O van de Edirol nodig.

Ik weet niet bij welke winkel je dit gekocht hebt maar de verkoper (of jij zelf) verdient een schop, of op z'n minst een fikse por. Zo'n duur pakket en dan niet weten wat je er mee kan, tsk.

Lukt audio opnemen in ieder geval wel?

Ik download zojuist een midi driver van korg r3 maar die doet niet veel, hij opent in ieder geval niet als applicatie en niet in logic als extern instrument, wat mijn geluidskaart bijvoorbeeld wel doet. M'n softsynths stuur ik gelukkig al wel aan met dat ding maar in feite heb ik nu dus een midi keyboard van 50 euri ipv een kickass vocoder synth :eureka:

Yoozer, die schop is minstens terecht. Persoonlijk laat ik me dat soort dingen aanpraten door figuren met overtuigende tactisch gevormde gladde praatjes, maar ik vond het zelf ook al erg onwaarschijnlijk klinken dat 't allemaal niet zou kunnen.

Wat me nu dus wel frustreert is dat ik die driver gewoon echt niet aan de praat krijg via usb naar mac, noch met die driver noch via de geluidskaart. En m'n allergie voor kabels en hun werking wordt er niet beter op, dit niet uit zeurbaby idee maar ik snap er gewoon bar weinig van en beter werkt het gewoon :verkoght:

Ik download zojuist een midi driver van korg r3 maar die doet niet veel, hij opent in ieder geval niet als applicatie en niet in logic als extern instrument, wat mijn geluidskaart bijvoorbeeld wel doet.

Volgens mij is de R3 ook niet als extern instrument beschikbaar; wat je van Korg krijgt is een plugin die als editor dient. Er gaat immers alleen maar MIDI-achtige info over de lijn, geen audio.

En m'n allergie voor kabels en hun werking wordt er niet beter op, dit niet uit zeurbaby idee maar ik snap er gewoon bar weinig van en beter werkt het gewoon :verkoght:

De line-outputs van je Korg sluit je aan op de line inputs van je geluidskaart. In Logic moet je dan 2 sporen aanmaken; het MIDI-spoor waarvan de computer MIDI-info stuurt naar je R3, en een audio-spoor wat opneemt van de 2 inputs van je geluidskaart. Het Total Integration-verhaal zoals je dat hebt bij de Virus is uitzondering, niet regel :).

Volgens mij is de R3 ook niet als extern instrument beschikbaar; wat je van Korg krijgt is een plugin die als editor dient. Er gaat immers alleen maar MIDI-achtige info over de lijn, geen audio.

De line-outputs van je Korg sluit je aan op de line inputs van je geluidskaart. In Logic moet je dan 2 sporen aanmaken; het MIDI-spoor waarvan de computer MIDI-info stuurt naar je R3, en een audio-spoor wat opneemt van de 2 inputs van je geluidskaart. Het Total Integration-verhaal zoals je dat hebt bij de Virus is uitzondering, niet regel :).

Hm nu is het me allemaal een stukkie duidelijker.
Wat 't stuk is met die R3 (weet niet of je d'r ooit mee hebt geëxperimenteerd) is dat hij zich niet openlegt als de Radias maar de functies worden in groepen onderverdeeld die je door kan switchen met 1 "main" rotary die vervolgens de andere 4 veranderen. dit in iets van een groep of 20-25, uiteenlopend van ElEfEu tot Arp en EQ etcetcbladibla :kroon:
Naar mijn idee kun je dat apparaat alleen intuïtief en creatief praktisch gebruiken als het een plugin heeft, zowel standalone als een die in je daw past. Maar die cd wordt dus uitgepoept en de audio-midi driver wordt niet herkend. Korg meldt me dat support alleen is voor klanten die het ding 1e hands hebben gehaald, wat ik overigens belachelijk vindt. Moet je eens proberen te zoeken de software applicatie voor die R3 te vinden, 't is gewoon onvindbaar.
Maar ik word dus helemaal geil van die geluiden en ze moeten echt in m'n tracks, en stiekem niet als audio.
Doorsparen voor die Virus duurt ook nog wel een paar weekjes en eigenlijk zou ik die Korg graag blijven houden, vooral omdat die vocoder dus echt retehard is; niet eens direct in een daftpunky kader maar meer erg space diepe ambient achtige ish. En dat mag ik dan weer wel. :slotje:

Hm nu is het me allemaal een stukkie duidelijker.
Wat 't stuk is met die R3 (weet niet of je d'r ooit mee hebt geëxperimenteerd) is dat hij zich niet openlegt als de Radias maar de functies worden in groepen onderverdeeld die je door kan switchen met 1 "main" rotary die vervolgens de andere 4 veranderen. dit in iets van een groep of 20-25, uiteenlopend van ElEfEu tot Arp en EQ etcetcbladibla :kroon:
Naar mijn idee kun je dat apparaat alleen intuïtief en creatief praktisch gebruiken als het een plugin heeft, zowel standalone als een die in je daw past. Maar die cd wordt dus uitgepoept en de audio-midi driver wordt niet herkend. Korg meldt me dat support alleen is voor klanten die het ding 1e hands hebben gehaald, wat ik overigens belachelijk vindt. Moet je eens proberen te zoeken de software applicatie voor die R3 te vinden, 't is gewoon onvindbaar.
Maar ik word dus helemaal geil van die geluiden en ze moeten echt in m'n tracks, en stiekem niet als audio.
Doorsparen voor die Virus duurt ook nog wel een paar weekjes en eigenlijk zou ik die Korg graag blijven houden, vooral omdat die vocoder dus echt retehard is; niet eens direct in een daftpunky kader maar meer erg space diepe ambient achtige ish. En dat mag ik dan weer wel. :slotje:

Is er niet een vriendelijk forumlid die de originele cd die bijgeleverd wordt even voor je wil kopieren?

Ik had zelf een R3, en als je die cd erin gooit en de software installeert, kan je zonder enige registratie ofzo lekker aan de slag met je R3 en kan je alle parameters aanpassen in het scherm..

Is er niet een vriendelijk forumlid die de originele cd die bijgeleverd wordt even voor je wil kopieren?

Ik had zelf een R3, en als je die cd erin gooit en de software installeert, kan je zonder enige registratie ofzo lekker aan de slag met je R3 en kan je alle parameters aanpassen in het scherm..

ja joh! Dus het kan gewoon?! Wat ontzettend bizar dat dat bestand dan nergens te downloaden is, toch? En vooral ook dat korg zo halstarrig is, ik heb hier dat ding toch staan zeker. Stelletje amateurs :okdan:

Maar dat is in ieder geval precies wat ik nodig heb en wel per ingang van heden ende direct, dus

mocht er zo'n specifiek forumlid zijn met de driver van een korg r3 voor mac dan wordt dat bestand enorm gewaardeerd. En last but not least is mijn eeuwige dank (ok ok voor zolang ik 'm met liefde zal benutten) een extra geschenk :verkoght:

Ik heb geen R3 meer, maar als je een recente Mac hebt (met Snow Leopard) moet je absoluut de laatste drivers van de Korg site hebben. Je verdoet je tijd met de achterhaalde drivers op de CD.

Maar "onvindbaar"?

Ga naar www.korg.com
Klik op "support"
Tik de zoekterm "R3" in
Klik op de downloads tab
En voila, laatste Mac USB-midi driver en de "R3 editor librarian" waarmee je patches op je Mac in elkaar kan draaien.

Ik heb geen R3 meer, maar als je een recente Mac hebt (met Snow Leopard) moet je absoluut de laatste drivers van de Korg site hebben. Je verdoet je tijd met de achterhaalde drivers op de CD.

Maar "onvindbaar"?

Ga naar www.korg.com
Klik op "support"
Tik de zoekterm "R3" in
Klik op de downloads tab
En voila, laatste Mac USB-midi driver en de "R3 editor librarian" waarmee je patches op je Mac in elkaar kan draaien.

jamaar luister nou eens hier
die doet het dus niet

Back