begin tune countdown leader en chiptune probeersels.

r2o

0906 d's een lekker synth
Als ik naar mijn jeugd terug kijk zijn er altijd tunes die zijn blijven hangen. Zoals bijvoorbeeld de tune van countdown, zou iemand mij kunnen zeggen welke (gemodde) instument(jes) in de tune te horen vallen en welke sampler dit zou kunnen geweest zijn. Ik vind die tune namelijk zo vooruitstrevend voor hun tijd. Toen al, was ik helemaal weg van die tune en geluiden. waarschijnlijk over 20 jaar nog steeds.
Zelf denk ik dat het allemaal lowfile apparaten zijn, zoals casio sk-1 en sa-1 en deze gesampled welke apparaten nog meer.

als je zelf eens een tune gemaakt hebt met lofile apparaten kan je ze hier ook neer zetten.

Denk aan een E-mu Emulator en dat soort spul (op z'n minst), absoluut niet lo-fi.

Lo-fi is overigens een verkorte versie van "low-fidelity", dus waar je dat "file" van af haalt, geen idee.

luister even naar dit stukje .,sec 18

dit waren beslist geen lo-fi producties

4 min 28 sec

Wat is je obsessie met "Lo Fi" ?!? Countdown tune was absoluut HIFI... en had geen reet met ouwe meuk benden te doen......

jullie kunnen nog zo lekker sarcasties zijn op het moment weet ik nog steeds niet uit welke instrumentjes die geluiden komen en ja wat is lofi en hifi. als je een glas water aan maakt met een smaakje en het smaakt goed wat maakt het uit. ik heb het alleen over het idee van smaak van karakter.

of-te-wel als je een 2 bit sound in 28 miljoen blokjes verdeeld is het ineens hifi is dat zo en als dat zo is klinkt het nog steeds als lofi sound.

lowfile is voor mij een sound opgebouw uit een sample met weinig hokjes 0011tjes
hifi is voor mij een sample of sound opgebouwd uit vele hokjes 00111tjes of analoog.

maakt niet uit het gaat om de sound hehe LOL.

Ik zeg niet dat bij deze leader ook zo was, waarschijnlijk hadden ze daar gewoon een nette sampler voor, maar veel gebeurde ook gewoon met tape; knippen en plakken. Samplers waren toen stervens duur, veel van die Bond van Doorstarters mixen uit dezelfde tijd was een en al plakband.

Hoe dan ook, geen 'lo fi' spullen toen, zeker geen SK1's :). Neem bijvoorbeeld die orchestra hit, die komt uit de Fairlight CMI (hoewel ze die waarschijnlijk net als zovelen ook gewoon weer van bijvoorbeeld Arthur Baker hebben gesampled). Ik weet niet uit welke tijd die leader is, zal rond 1986 zijn geweest (daarvoor hadden ze iets anders, beetje Kraftwerk achtig) dus zal wel een Akai S900 of een Ensoniq of E-mu zijn geweest, zoiets.

Goh die van '84 herinner ik me helemaal niet.
Is inderdaad wel heel erg Die Roboter van Kraftwerk zeg.

Denk aan een E-mu Emulator en dat soort spul (op z'n minst), absoluut niet lo-fi.

Lo-fi is overigens een verkorte versie van "low-fidelity", dus waar je dat "file" van af haalt, geen idee.

bv ben liebrandjes en meer top producers van die tyd die veel voor radio en tv werkten waren super sampling dudes,..s1000 akai was toen egt hifi:D

wat nu lo fi is , was toen de normale standaard emulater samplers / s9/950 ensoniqs

newere emu,s s1000/1100 was toen erg duur ...denk dat fairlights en meer dure sampling units niet door iedereen wedrt gebruikt
leuk nrtje 198?
moses we just all sampling lijkt me

Back