typisch ravesynthsounds

beun_co

Stamgast
Hallo, is er soms iemand op de hoogte of er soms vst s bestaan waarmee je van die leuke ravepiano sounds kunt maken en van die typische strings zoals de prodigy vroeger gebruikte in hun album experience. Danny Byrd gebruikt tegenwoordig ook van die leuke sounds in zijn tracks. Check deze link en je kan die piano en nog andere van die horen op min 0:14. Ik zou het super vinden moest er mij daarbij kunnen helpen of een andere oplossing hebben voor mij. Juist geen hardwarevoorstellen want ik werk met vst s en werk in ableton.

grtz 3s

Ik denk dat de Prodigy de piano's gesampled heeft. Ravepiano.. Is dat niet gewoon een goede, goedkope, gecompreste piano? Gewoon iets als 4front piano?

Hi noiseflux, ja kan misschien wel best zijn en met een gate erop of zo?

grtz 3s

Er is een vst die ravernator heet waar wel van die ravesounds op staan.
Meeste van die stabs kan je als sample wel terugvinden op internet.

Voor dat soort sounds heb ik trouwens een Orbit aangeschaft.

Over die pianootjes van Liam Howlett (de man die binnen de prodigy alle muziek maakt) is al heel veel te vinden op internet. Uit mijn hoofd gebruikte hij voor de strings een bepaalde rompler van roland en voor de pianootjes een bepaalde workstation van roland.

Waar die rave geluidjes vandaan komen ben ik ook wel benieuwd naar. Ik vermoed een alpha juno?

Rave pianootje :dubbel:

Ik denk dat je er niet zo veel voor nodig hebt, al het laag eruit en gewoon rammen :biertje:

hi inderdaad the juno alpha is inderdaad wel een sollution maar ik werk met vst s geen hardwaresynths. Ik heb op youtube een tutorial gezien van danny byrd die met de alpha werkt en inderdaad allemaal prodigy soundjes die eruit rammelen. Merci voor de tips.

grtz 3s

@ Moiseflux

Piano's van Moby zijn heel vaak TG500 (of TG85) volgens mij. Ooit in Sound on Sound gelezen. Zowel die 'mooie' met een lange decay en iets van een string / pad eronder als die kortere.

Roland en Korg hebben allebei hun eigen varianten van de typische jaren '90 dance piano.

M1 van Korg. Zit in elke Korg-Rompler.

Roland heeft zo'n sample volgens mij in elke bak zitten: mijn MC303 (kuch) heeft er samples in.

In het algemeen:

1. laag er een beetje uitknippen.
2. de release heel kort (of compressen en door gate halen)
3. het ritme van het spel: korte akkoorden, beetje staccato gespeeld.

Dat typische jaren 90 geluid komt ook door het feit dat het vaak korte stabs waren uit bijvoorbeeld een Roland Juno - vaak zelfs een sample van een akkoord en dat geluid werd met een sampler afgespeeld. Zet maar 's zo'n stab in een MPC - en dan met de pads klooien. Door die rare indeling van die pads kom je bijna als vanzelf op die gekke lijntjes van die tijd uit.

elke slechte piano sample voldoet, en meestal is het een sample voor alle noten,
dus geen multisamples, en liefst 12 bit natuurlijk.

standaard strings ~piano in W30 klinken heel erg Prodigy,
voor autentiek rave geluid moet je gewoon 12bit samples @30/44.1kHz gebruiken,
en ultra kort, want zo ging dat ivm geen gigabytes geheugen aan boord.

wat bazziman ook zegt: korte stabs, enne....sequencen op een Atari St helpt natuurlijk ook : )

Back