Side-chain Gating

relexted

-------------------------
Wat is hier het nut van in de hedendaagse house? Om wat te bereiken dus?

Toch vreemd dat hier nog nooit iets over gevraagd is....

Laatst gewijzigd:
Bedoel je misschien sidechain compressen?
Als je dat bedoelt, kan ik je vertellen dat dat in eerste instantie wordt gebruikt om met je (sub)bass en kick geen faseproblemen te krijgen. Daarnaast geeft het gewoon een erg vet effect om op pads of noisesweeps te gebruiken.

Mocht je dit nou niet bedoeld hebben, sorry voor het stelen van je tijd ;)....

Sidechain Gaten gaat erg makkelijk in Live en kan fantastisch klinken.
Neem een lekker evoluerende lange pad en trigger deze met lange noten.
Zet er een gate overheen die getriggerd wordt door bv een hihat loopje.
Nu loopt deze pad synchroon met dit loopje terwijl hij ook nog evolueert.
Je hebt nu harmonie tussen deze twee geschapen.

Zou je de pad met een arp aansturen dan krijgt hij de kans niet om te evolueren waardoor je steeds alleen het eerste stukje van die pas hoort. Wordt een beetje saai dan.

Je hoeft de hihat loop trouwens niet perse te laten horen, zonder kan t ook vet klinken.

Mooie monitoren heb je staan Hans!

Sidechaining is ook veel gebruikt om bijvoorbeeld de zangpartijen beter uit te laten komen, zodra de zang inzet wordt de rest ( geheel of gedeeltelijk) gecrompressed door de zang, waardoor de zang meer ruimte in de mix heeft en beter uit de verf komt, maar waar ik zang zeg kun je eigenlijk elk instrument wel invullen....
Bij dance is denk ik de meet voorkomende manier van gebruik het zelfde als wat ik net uitleg, maar dan doet de kickdrum het werk en drukt de rest wat weg, voor een meer of minder 'pompend' effect.

Sidechain opziech is idd niet de vraag. Lijkt mij een basis...

Met gating ben ik er nog niet helemaal uit.. want wat nou als ik een kick als trigger gebruik, wat is dan t effect op bijvoorbeeld een snareroll loop? etc. Kan dit? Of kan ik dan beter gewoon SCcompressen?
Andere nuttige tips misschien wat dit betreft? Om die pomp te pakken ;)

Ik ga er iig is mee experimenteren. Thnx!

Sidechain gating is natuurlijk ook hardstikke leuk. Je pakt een pad en die trigger je met een snare roll, zonder dat je de snare hoort.

----

Oh antwoord was al gegeven! Maar wat dus leuk is als je bijvoorbeeld een lange resonante filtersweep hebt en veel lange noten door elkaar speelt terwijl je hem steeds kort gate, erg leuk. Heb al weer zin om mijn Matrix 6 aan te zetten als ik er aan denk :)

Thank guys!! Heb een nieuwe hobby gevonden :P

Dus hangt er beetje vanaf wat voor samples je gebruikt... zat met een laag bongotje te kutten tussen me kick enzo getriggert door een andere loop waar ik ooit mee begonnen was maar die nu uit staat.. wel past maar ook weer niet ... En nu doet die bongo loop mee met dat loopje die je niet hoort. en die bongo past een stuk beter dan t loopje...Helemaal lekker!
Met een pad of sine is ook leuk, maar dan ga je wel een beetje uit van t toeval. Hoewel...

Mijn advies aan iedereen.. Try it ;)

Laatst gewijzigd:
je bedoeld dat er een ander geluid voor in de plaats komt zoals het plaatje dat ik en keer had gemaakt.
attachment.php

Voor mij is het allemaal gewoon sidechain, het enige wat verschilt is de trigger, je kan iedere bron als trigger gebruiken. :) sterker nog, met VST3 plugins kan je ook ieder fx die SC aware is als destination gebruiken (ooooopppss weer een groot producersgeheimpje verklapt) zoals bijv een reverb of delay..... of...

Dus..

Je pakt een VST3 bv verb met Key in aan... waar je een geluidje naar toe stuurt als trigger.
Dan gaat die reverb mee met dat geluidje terwijl de feed ergens anders vandaan komt... ?
Gaat een wereld voor me open! na 10 jaar...

Ik verklap ook niet altijd alles, alleen dat geheimzinnige gedoe altijd in producersland.. :P

Voor mij is het allemaal gewoon sidechain, het enige wat verschilt is de trigger, je kan iedere bron als trigger gebruiken. :) sterker nog, met VST3 plugins kan je ook ieder fx die SC aware is als destination gebruiken (ooooopppss weer een groot producersgeheimpje verklapt) zoals bijv een reverb of delay..... of...

Hmm, ik zie het verschil tussen sidechain-gate of sidechain-compressie toch wel duidelijk. Trigger maakt weinig uit, verschil tussen compressie en gate doet em hier ;).

Dus..

Je pakt een VST3 bv verb met Key in aan... waar je een geluidje naar toe stuurt als trigger.
Dan gaat die reverb mee met dat geluidje terwijl de feed ergens anders vandaan komt... ?
Gaat een wereld voor me open! na 10 jaar...

Ik verklap ook niet altijd alles, alleen dat geheimzinnige gedoe altijd in producersland.. :P

Juist andersom, de verb gaat weg op moment dat het geluid erin komt, anders kun je net zo goed een reverb op het geluid zelf zetten ;) met een gate (zonder sidechain) daarachter... Oeps, weer een geheimpje verklapt!

[offtopic]
Ik vind dat overigens zo'n bullshit over producersgeheimen. Mij mag alles gevraagd worden, het gaat toch om kennis delen? Ik ben blij als ik iets leer van iemand, en ik ben blij als ik iemand weer iets kan leren.
[/offtopic]

Dit geeft wel echt een heel lekker effect. Veel met de trigger aan t spelen. Kan met loopjes, maar midi nootjes komt wel wat overtuigender over.

Ineens die gewenste clarity! (naast een juiste mix) :D

Keep it coming!

Hoor ik je nu zeggen dat je een groot producer bent, anders zou je dit niet weten.

Hmm, ik zie het verschil tussen sidechain-gate of sidechain-compressie toch wel duidelijk. Trigger maakt weinig uit, verschil tussen compressie en gate doet em hier ;).
blijkt exact gelijk, A drukt B weg. de de ADSR bepaald .....:okdan:

blijkt exact gelijk, A drukt B weg. de de ADSR bepaald .....:okdan:

Volgens mij werken beide methoden juist tegengesteld:

sidechaingating: A bepaalt wanneer B wordt doorgelaten
sidechaincompressie: A bepaalt wanneer B wordt weggedrukt.

Gate: A aan = B aan
compressie: A aan = B uit

idd.

kopietje uit mien biebel:

"Noise gates
Noise gates can be described as the opposite of compressors. This is because while a compressor
attenuates the level of any signal that exceeds the threshold, a gate can attenuate or
remove any signals that are below the threshold. The main purpose of this is to remove any
low-level noise that may be present during a silent passage. For instance, a typical effect of
many commercial dance tracks is to only have a drum kick playing before the main reprise, so
that when the track returns fully, the sudden change from almost nothing into everything playing
at once creates a massive impact. The problem with this approach, though, is that if there is
some low-level noise in the recording it will be evident when the track falls silent (i.e. noise
between the kicks), which not only sounds cheap but reduces the impact when the rest of the
instruments jump back in. In these instances, by employing a gate it can be set so that whenever
sounds fall below its threshold the gate activates and creates absolute silence"​

Back