Welke dikte Rockwool platen.

Dnomyar

BAMKNAL
Ola,

Ben bezig met het isoleren van een paar muurtjes en ben op het volgende probleem gestuit:
De ruimte tussen de bestaande muur en de balken aan de binnezijde is ongv. 80 mm.

Plaats ik het isolatie materiaal tussen de balken, of plaats ik het spul achter de balken?
Zou ik het achter de balken doen en mijn gipsplaten monteren dan zou er dus een lucht ruimte tussen de gipsplaten en het isolatie materiaal ontstaan! kan dit?

Of toch er tussen? of mischien dubbel, er achter en ertussen!?

Kom er ff niet uit, mischien kunnen jullie me helpen?

Attachments

• IMG00672-20101214-2151.jpg
    IMG00672-20101214-2151.jpg
    43,8 KB · Bekeken: 152
rockwool wordt in een spouw geplaatst om resonaties tegen te gaan die ontstaan door de stilstaande lucht. rockwool zal zelf niet heel veel bijdragen aan de isolatiewaarde van je muur, daar draagt vooral de massa van je muren aan bij.

dat gezegd, als het maar 80mm is prop het dan gewoon vol.

Volstoppen dus!

Tis overigens al een geisoleerde muur maar wil er wat extra isolatie tegen aan gooien aangezien
hij erg veel geluid lekt aan die kant!

gooi het dan vol met gips ipv rockwool. Massa isoleerd geluid (meer gewicht is moeilijker te laten bewegen, dus minder trillingen dus minder geluid)

Rockwool is wel goed voor je portomonnee, lekker weinig warmteverlies.

Over het algemeen worden houten constuctie's tussen de balken opgevuld met isolatiemateriaal, omdat hout zelf goede isolerende eigenschappen heeft, kijk maar eens bij je kozijnen, als deze vanhout zijn voelen ze best warm aan i.t..t. bv aluminium kozijnen (zelfs met koudebrug onderbreking)

als je het volgooit met gipsplaat heb je geen spouw meer en gaat het werken als een dikke muur en dat isoleert niet best. wat wel kan is je binnenmuur meer massa geven door er gips tegen aan te schroeven. niet teveel, want dan wordt ie buigstijf en kan de muur geen trillingen meer absorberen. hoeveel db moet je isoleren?

Tis meer dat de driehoekwand aan de buitenkant van het huis aan de straatkant ligt en als ik mijn monitors op redelijk volume zet ik gewoon vanaf de straat kan meeluisteren! der zitten ook geen bakstenen achter maar betimmerd met geimpregneerde houten stroken. Het geluid hoeft niet helemaal weg geisoleerd te worden maar gewoon dat mijn buren er geen last meer van hebben.

Ik heb ytongblokken gebruikt (alternatief zijn silicaatstenen) deze worden gewoon op elkaar gelijmd. Deze blokken of stenen kan je op gewenst formaat zagen met een eenvoudige handzaag (nadien is deze wel voor de sloop ...). Gaat heel vlot ! De blokken/stenen kan je in verschillende formaten kopen, je hebt er met een dikte van 7cm. Ideaal dus voor jouw project.
Daarna heb ik ook balken geplaatst en de tussenruimte opgevuld met rockwool. Daarna heb ik de wand bekleed met vloerplaten van geperst berkenhout en afgewerkt met een OSB-plaat. Het resultaat is een goede isolatie + een ferme geluidsdemper.

Daar heb ik dus aan de andere kant van de kamer een muurtje van gebouwd!

Ik stamp hem gewoon vol met isolatie en dan schroef ik er 2 lagen gipsplaat tegen aan.

Attachments

• IMG00023-20101201-1233.jpg
    IMG00023-20101201-1233.jpg
    39,8 KB · Bekeken: 123
  • IMG00024-20101201-1233.jpg
    IMG00024-20101201-1233.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 120
  • IMG00661-20101206-2121.jpg
    IMG00661-20101206-2121.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 115
Back