EMS VCS 3 midi probleem

faneflip

Stamgast
Dag Synthforumleden

Ik heb een EMS kabel gekocht bij Kenton Uk voor mijn vcs 3 mk1.
Nu weet ik niet hoe ik de Ems via midi kan besturen.

Weet er iemand wat meer info wat ik moet patchen en waar ik moet op letten?
Alle hulp is welkom!

Dirty trickz

Welke kabel? Ems plug naar 3 minijacks?

Volgens mij heb je met de 3 jacks: 1x trigger en 2x cv (pitch en filter)

Probeer eerst met je cv/gate converter (ik ga er van uit dat je die hebt) uit te zoeken welke kabel de Ems triggert.. sluit dan de ander 2 jacks aan via de cv outs.

Je kan eventueel de vco's scalen met de input channels op je VCS

ahaa, nou de heb je toch echt nodig. Je kan bijvoorbeeld kijken naar een kenton pro2000. Veel cv's en extra lfo's. Er zijn vast nog wel wat bedrijven die leuke converters maken. De encore expressionist is ook de moeite waard maar lastig te vinden buiten de US.

Ik denk dat de pro2000 misschien nog wel bij schneidersladen.de te krijgen is

@leo

Volgens mij de vco frequency met en pinnetje routen naar je input levels. Dan kun je met een stadaard 1v/oct de vco's zo scalen dat je tenminste 2 en een half octaaf zuiver bereik hebt.

Probeer eens zou ik zeggen.. instellen op V/oct en het advies volgen wat ik in mijn eerste reply gaf.

Volgens mij zitten vco 1 en 2 op 0.33 v/oct en vco 3 op 0.28 v/oct. Maar wellicht dat die speciale kabel er voor zorgt dat je een zuivere stemming hebt. Zo nee, laat je het maar ff weten. Daar is zoals ik hierboven al aangaf een trucje voor..

@leo

Volgens mij de vco frequency met en pinnetje routen naar je input levels. Dan kun je met een stadaard 1v/oct de vco's zo scalen dat je tenminste 2 en een half octaaf zuiver bereik hebt.

bedankt! je hebt me de ogen geopend.

mijn vorige vcs3 was gemodificeerd door twiki, waarbij hij het zo had gemaakt dat de synth keurig 1v/okt vrat, dat werkte vanzelf perfect.
dus ik begreep er niets van dat deze niks deed, of soms juist veel te veel, aan de pitch. maar ik had niet in de gaten dat je de scaling met de input 1 en 2 moest regelen. de pitch vloog alle kanten op als de input toevallig open stond en er gebeurde meestal niks omdat die op 0 stond.

dit is trouwens wel erg lastig en wiebelig.
deze vcs3 heeft ook een aantal modificaties door boemtsjak, waaronder cv/gate in en die cv werkt gewoon netjes op 1v/okt, daar moet de input dus op 0 staan, anders schiet de pitch zo omhoog dat alleen de hond van de buren nog iets hoort. dit werkt overigens wel perfect - de scaling blijft zelfs goed als je de lfo of joystick gebruikt voor de pitch.

weer wat geleerd en weer wat opgelost. bedankt.

off topic vind ik de ems trouwens een heel veelzijdige en bruikbare synth met deze (en wat andere) modificaties...

WOW wat klinkt dit opeens heerlijk!
Wat een vette bassen haal je eruit, zelf gitaarachtige lijnen.
Ik ben nu wel voor uren zoet!!!

Dank u Dank u Dank u!!!!!!

Back