Geluidskaart defect ?

ptaurus

Ouwe rot
Een vraagje:

Een paar uur geleden, terwijl ik niets met geluid aan het doen was liep mijn pc ineens volledig vast. (Ik prikte op dat moment mijn Garmin in om informatie uit te lezen.)

Niets deed het meer. Zelfs de muis functioneerde niet meer. Het enige dat mogelijk was, dat was resetten. Maar zelfs daar was een probleem, want de pc startte niet eens meer op. Het scherm bleef helemaal zwart. Meerdere malen proberen veranderde niets aan de situatie. Pas nadat ik de stekker er uit had gehaald en weer aangesloten kon ik opnieuw opstarten. Probleem opgelost, dacht ik.

Maar er mijn geluidskaart (emu -0404) werd niet meer gezien. Drivers installeren werkte ook niet, want de pc gaf meteen aan dat er geen EMU product te vinden was. Om een lang verhaal kort te maken (kaart eruit gehaald en er weer ingeprikt, andere poort gebruikt) niets werkte meer. (op geluidsgebied dan)

Wat denken jullie.
Is de kaart gewoon defect?
Zo ja, wat kan de reden zijn van het plotselinge defect.

Overigens werkt mijn interne geluidskaart (op moederboard bedoel ik) nog wel.

Wie kan er iets zinnigs over zeggen???

Paul

Word de kaart in de bios wel herkend?

Misschien een stomme vraag maar t probleem kan ook gewoon in je windows zitten namelijk.

Het klinkt alsof er ergens iets is doorgebrand, wellicht door statische elektriciteit of kortsluiting. Dat kan natuurlijk je iest op je moederbord zijn of je geluidskaart of allebei. Misschien ook de USB-poort waar je de Garmin in prikte. Doen die poort en je Garmin het nog? Kwam je toevallig net van buiten met je Garmin? Of was ie gewoon lekker droog en op kamertemperatuur?

Maargoed. De beste manier om erachter te komen of je geluidskaart het nog doet, is hem in een andere PC prikken. Het is de PCI Emu toch? Of de USB?

Icasei

Ik gebruik Vista

Nee in heb mijn forerunner er af gehaald

In de device manager staat de ENU helemaal niet meer vermeld

Dan gebeurd er niets

Als aanvulling:

Ook in XP wordt er geen geluidskaart meer gezien. (ik heb ook nog een XP partitie)

Dus ik vrees toch voor de geluidskaart.....

Paul

(iemand nog een Emu of iets dergelijks in de aanbieding?)

Helaas wordt er dan ook niets herkent

Het heeft er alle schijn van dat de EMU (pci 0404) kapot is.

Paul

Back