LFO die voltage van PSU verandert

Eddy Reddy

Ouwe rot
Hallo iedereen,

Een tijdje geleden heb ik per toeval gemerkt dat mijn MC-202 veel ruiger klinkt wanneer de voltageschakelaar op mijn universele Power Supply Unit op een andere voltage staat ingesteld dan 9V (weet niet meer of het nu 6,8 of 12V was). Het probleem is dan echter dat het niet meer mogelijk is om alle noten te spelen doordat de noten onderling vrij slecht op elkaar afgestemd zijn.

Ik heb echter gezien dat de Artec Power Brick een instelbaar voltage tussen 6V en 12V heeft dat precies vrij traploos werkt. Corrigeer mij als ik mij vergis... Daarmee zou volgens mij het "out of tune"-probleem al min of meer opgelost zijn. Daarna zou ik dan graag een manier hebben om een soort LFO op deze power adapter zetten zodat ik het stroom signaal rond een sweet spot kan laten heen en weer bewegen. Iets als de Devolt dus, maar dynamisch in plaats van statisch. Bij voorkeur enkel een apparaat dat het voltage verlaagt en niet verhoogt, om extreme pieken te vermijden.

Bestaat er zoiets of zal ik zelf iets moeten in mekaar knutselen? Ik hoop op het eerste, want ik heb nul ervaring met DIY.

Alvast bedankt voor enige tips,

ER

Ik heb hem niet lang laten werken op dat foute voltage (maat totdat ik door had wat er scheelde), maar er waren toch niet direct problemen mee daardoor. Herman Gillis (van de Sherman Filterbank) heeft mij ooit verteld dat het onmogelijk was om de FB2 te beschadigen door er een fout voltage door te sturen. Ik neem aan dat dit voor ander analoog materiaal ook min of meer geldt, vooral als je binnen de perken blijft en meer nog wanneer je enkel het voltage verlaagt i.p.v. verhoogt.

Maar ik wil mijn MC-202 zeker niet beschadigen, daarom ook dat ik hier eerst post alvorens te experimenteren. Het is maar een idee dat in mijn hoofd zit. Bovendien hoeft het niet per se een MC-202 te zijn, dit kan ook op een simpel distortion-pedaal ofzo toegepast worden.

wat opgaat voor een sherman, hoeft niet per se op te gaan voor een plastieken mc202 die wel wat jaartjes ouder is dan de filterbank...

je kan een voedingsingang makkelijk slopen door een te hoog voltage, verkeerde polariteit of wisselspanning te gebruiken waar gelijkspanning gewenst is.
vaak gaat het een en ander wat viezer klinken als je de ingangsspanning iets vermindert, dis is m.i. niet heel slecht voor je apparaat.

Dat is wat ik ook dacht, elektrovolt. Maar ik ben natuurlijk helemaal geen expert daarin. Als je de analogie met batterijen bekijkt, zou er in principe niet zo'n probleem mogen zijn om van 9V naar 6V te gaan. Dat is wat batterijen effectief doen als ze leeglopen ("dieing battery"-effect). De MC-202 loopt ook op batterijen: 6*1,5V=9V. Dus als die aan het einde van hun levensloop gekomen zijn is er mijns inziens weinig verschil met een lager voltage via de voedingsingang. Misschien zijn er hier "elektriciens" die dit kunnen bevestigen/ontkrachten?

Ik heb hem niet lang laten werken op dat foute voltage (maat totdat ik door had wat er scheelde), maar er waren toch niet direct problemen mee daardoor. Herman Gillis (van de Sherman Filterbank) heeft mij ooit verteld dat het onmogelijk was om de FB2 te beschadigen door er een fout voltage door te sturen. Ik neem aan dat dit voor ander analoog materiaal ook min of meer geldt, vooral als je binnen de perken blijft en meer nog wanneer je enkel het voltage verlaagt i.p.v. verhoogt.

Maar ik wil mijn MC-202 zeker niet beschadigen, daarom ook dat ik hier eerst post alvorens te experimenteren. Het is maar een idee dat in mijn hoofd zit. Bovendien hoeft het niet per se een MC-202 te zijn, dit kan ook op een simpel distortion-pedaal ofzo toegepast worden.

dit klinkt niet slim imho ...want een verkeerde spanning op mnn dr110 boss drumachien ..oud / analoog
cheapas gemaakt geen beveiligingen erop / in de voeding
koste m de kop

watk mindr vondt \

zou je maar netjes houden aan de voorschrifte en er een fx achter hangen voor desgewenste extra fx

En weet je nog in welke zin was die PSU juist verkeerd was? Te veel/weinig volt, AC/DC verschil of verkeerde polariteit?

Voor gitaarpedaaltjes wordt de dying battery mod vaak gebruikt (=lager voltage), dus dat zou toch wel moeten kunnen, mss ook voor een synth?

Bedankt Hilltree. Dus enkel hogere spanningen kunnen kwaad dan? Is 0,1V ipv 9V een probleem (behalve dat dan mss het LED-scherm enz. tijdelijk niet meer werken en dat de klank het mss laat afweten)?

En heb je een idee of het ook mogelijk is om een soort LFO te zetten op het voltage en hoe? Dan wordt dit misschien mijn eerste DIY-project als ik ergens wat tijd vind om de basics te leren.

Back