Ontwerp voor voltage controlled waveforms?

Op zoek naar ideeën voor analoge, voltage controlled waveforms. Dus een oscillator waarmee je dmv. een stuurspanning de golfvorm kunt beïnvloeden. Wat ik tegenkom zijn manieren om golfvormen te blenden of cross-faden om tot een nieuwe golfvorm te komen, maar kan het ook op een meer rechtstreekse manier? Kan zijn dat ik een bekende oplossing helemaal over het hoofd zie, of dat er voorbeelden zijn van synths die dit doen, dat hoor ik ook graag. :)

Is het de bedoeling dat je met slechts één stuurspanning uit een scala aan golfvormen kunt kiezen? Dat lijkt me nogal beperkt, maar met meerdere stuurspanningen kan zeker door een module als hieronder achter een oscillator te plaatsen:

Hoe dat werkt hebben we al eens uitgeplozen: A-136 Distortion/Waveshaper van Doepfer

.

Het kan inderdaad ook met meerdere stuurspanningen voor meer variatie. Iets achter een oscillator met distortion, waveshaping of -folding e.d. kan ook, maar is het ook mogelijk in het ontwerp van een oscillator zelf? Ik leg de vraag hier maar even neer voor het geval er andere, voor de hand liggende mogelijkheden zijn en ik niet in alle onwetendheid een moeilijk en ingewikkeld wiel zit uit te vinden. :D

Ik kijk ook naar een digitale oplossing, maar puur analoog zou ook leuk zijn.

Moeten het losse componenten zijn of mag het ook een synth zijn die dit kan?

Het is als onderdeel in een groter geheel. Heb wat ideeën voor een drone/soundscape-achtig ding, daarvoor al 'ns wat op een breadboard gezet een hele tijd geleden, nu het idee weer aan het afstoffen. E.e.a. kan ook op de manier die @ProgHead al aangaf, maar een VCO die dat zelf kan maakt het ontwerpen van het geheel wellicht net even wat gemakkelijk en met meer mogelijkheden.

VCO van de RSF Kobol al gezien? En uiteraard de "clones" van deze VCO door LA67, MOS-lab en Behringer

Zal daar 'ns naar kijken, dank voor de tip. :)

als je een triangle core vco maakt heb je een waveshaper nodig om meerdere andere golfvormen te maken.
Die waveshaper wil je dan voltage controlled maken.

Volgens mij kan het niet op een rechtstreekse manier. De kern van een vco is een integrator en daar komen zaagtanden of driehoeken uit. Als je golfvorm direct wil manipuleren is logischer om dat in het digitale domein te doen. Zoals bij een wave table. Maar waarom wil je niet wave shapen/folden/cross faden?

Maar waarom wil je niet wave shapen/folden/cross faden?

Ik hou ook dat open, inderdaad wellicht de beste weg is om te bewandelen. Op dit moment is het een verzamelen van ideeën, wat wel of niet kan, wat handig is, of juist niet. Heb me vooral beziggehouden met de aansturing van de afzonderlijke onderdelen, hoe die onderdelen precies in te vullen (oscillatoren, filters, maar dus ook eventuele waveshapers, -folders, etc.), dat kan nog alle kanten op.

VCO -> Waveshaper -> elke uitgang van de waveshaper in zn eigen VCA -> mixer om te blenden in welke shape je maar wil.

Zoiets ?

Komen wie hier eigenlijk op het kortstondig hacken van een single cycle?

VCO -> Waveshaper -> elke uitgang van de waveshaper in zn eigen VCA -> mixer om te blenden in welke shape je maar wil.

Zoiets ?

Een analoge sequencer waarvan je de waardes van de individuele stappen kunt moduleren is ook een optie, mits de sequencer snelle kloksignalen accepteert.

Ja, dat zijn leuke ideeën. :) Het is wel uitkijken dat schakelingen niet te complex worden. Graag wil ik tot een ontwerp komen dat door anderen gemakkelijk is na te bouwen, ook voor mensen die niet veel ervaring hebben met zelfbouw, voor een redelijke prijs aan benodigde componenten en andere materialen.

Emmertjesgeheugen?

Dat is een leuke. :) Maar om nog even verder te borduren op m'n vorige post, ik zoek liever oplossingen die zijn te realiseren met gangbare, goed verkrijgbare componenten die weinig problematisch zijn voor een bouwer. Denk eigenlijk niet dat BBD's daar onder vallen.

Nog een ander idee is om een normale oscillator te bouwen met een positieve feedback loop en dan in die feedback loop twee vervormers in serie te plaatsen die elkaars effect precies opheffen. Dat circuit moet dan in principe gewoon gaan oscilleren, en tussen de twee vervormers zou je dan een vervormd signaal moeten kunnen aftappen. Tenminste als dit zo ook in de praktijk werkt...

Back