Aantal vragen over Sonar en VST's

Rudo

Stamgast
Hallo,

Ik ben een volledige noob op het gebeid van softsynths, maar begin Sonar 7 PE zo langzamerhand wel onder de knie te krijgen.

Echter wat ik niet voor elkaar krijg is een SMF in te laden die dan ook daadwerkelijk afspeelt. Ik krijg wel een SMF (.mid) ingeladen via import, maar bij het afspelen komt er geen geluid..... doe ik wat fout, moet ik nog iest instellen ofzo....?

Ook ben ik nog opzoek naar een (gratis) GS/GX softsynth. Ik gebruik nu alleen de softsynths die in Sonar 7 zitten en het Marislav philharmonic. Dus ben eigen op zoek naar een goede aanvulling voor pop / rock muziek. Ik ben niet zo'n synth geluiden man, ik gebruik het liefst, zeg maar, romplers.

Ik hoor graag een aantal ideetjes en suggesties.

Groetjes van Rudo

Ik krijg wel een SMF (.mid) ingeladen via import, maar bij het afspelen komt er geen geluid..... doe ik wat fout, moet ik nog iest instellen ofzo....?

Sonar - net overigens als vrijwel alle andere DAWs - heeft geen idee waar 'ie die informatie naar toe moet sturen. Er staat immers nergens aangegeven dat spoor X naar plugin Y moet, en al helemaal niet als je geen enkele plugin hebt ingeladen.

Kijk eens of je in het lijstje van plugins de "Microsoft Wavetable GS" kunt vinden. Da's de gratis GS softsynth die op je geluidskaart zit. Klinkt redelijk flut natuurlijk, maar als je een MIDI-file gewoon opent met Windows Media Speler gebruikt 'ie die ook.

Pak anders http://www.emu.com/promo/proteusvx/welcome.asp - niet precies GS/XG maar wel een rompler die niks kost. Je moet je even inschrijven voor de mailinglist, en daarna schrijf je je gewoon weer uit - klaar :).

Hé Yoozer,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de proteus VX geinstalleerd, echter krijg het niet voor elkaar om de midi te laten spelen.....

Kan jij of iemand anders mij dit uitleggen.

Als ik Sonar 7 open (de uitleg in help is in het Engels en die snap ik niet helemaal ondanks dat mijn Engels best goed is) en daarna de softsynth proteus invoeg en daar 16 midikanalen aanmaak..... ga ik daarna de midi importeren. Ondanks dat ik de kanalen wel inzichtelijk worden, komt er geen geluid als ik de song afspeel.

Dus wat doe ik fout, of wat moet ik nog meer doen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes van Rudo

Ik heb het in mijn slaap uitgedoktert denk ik, maar het kan haast niet anders dan dat het gaat werken.

Het is gewoon een kwestie van knippen en plakken.....

Groetjes van Rudo

Ik ben wel ernstig bezig mijn eigen posting te spekken.... maar ja.

Ik ben bezig een track te maken en gebruik Edirol Orchestra. Standaar staat de Edirol ingesteld op een fluit (miditrack 1) maar ik gebruik een strijker ensemble voor het nummer.
Als ik het project opsla en later weer open, staat die fluit weer op miditrack 1 in de Edirol VSTi....... hoe kan ik er voor zorgen dat Sonar de instrument setting onthoud. Bij DImension Pro wordt het wel gewoon onthouden en hoef niet zeg maar een program change te programmeren.

Nou vind ik het niet erg om wel een program change te moeten inprogrammeren, maar ik zou niet weten hoe en de help functie en de handleiding bieden geen uitkomst (ik heb het in ieder geval niet gevonden)

Wie kan mij helpen?

Groetjes van Rudo

Ik ben wel ernstig bezig mijn eigen posting te spekken.... maar ja.

Ik ben bezig een track te maken en gebruik Edirol Orchestra. Standaar staat de Edirol ingesteld op een fluit (miditrack 1) maar ik gebruik een strijker ensemble voor het nummer.
Als ik het project opsla en later weer open, staat die fluit weer op miditrack 1 in de Edirol VSTi....... hoe kan ik er voor zorgen dat Sonar de instrument setting onthoud. Bij DImension Pro wordt het wel gewoon onthouden en hoef niet zeg maar een program change te programmeren.

Nou vind ik het niet erg om wel een program change te moeten inprogrammeren, maar ik zou niet weten hoe en de help functie en de handleiding bieden geen uitkomst (ik heb het in ieder geval niet gevonden)

Wie kan mij helpen?

Groetjes van Rudo

Ik ben er na dagen puzzelen dan eindelijk uit. Het probleem was namelijk wanneer ik een program change invoerde het geluid wel veranderde, maar ik kon de bank niet inprogrammeren met een program change.

Het blijkt dus dat de default setting van Edirol Orchestral 16 midikanalen geeft. De geluidsbanken van de Edirol zijn er in totaal 7. Maar de 7 banken zijn allen vertegenwoordigd binnen de 16 midikanalen.

Dus het is een kwestie van in de track met Sonar, het juiste midikanaal selecteren waarin een instrument staat die in dezelfde geluidsbank als het geluid dat ik wil. En met een program change kan ik alle geluiden in die bank dan benoemen...... dus nu kan ik mijn tracks keurig inprogrammeren zoals ik het wil.

Dus opgelost!

Ik weet niet of iemand zich over het probleem heeft gebogen, maar leek me wel zo netjes om de oplossing even hier te melden.......

Groetjes van Rudo

Back