02-01-2011 - Field recording - Chris Watson - Music of the Wires

conso

Fold it
Voor wie in field recording geinteresseerd is, over een klein uurtje op BBC4:

Chris Watson (voormalig Cabaret Voltaire lid.)

http://www.bbc.co.uk/programmes/b00x338l Op internet te volgen met de 'listen live' button rechts bovenin.

The Music of the Wires: wildlife sound recordist Chris Watson is captivated by the extraordinary sounds of the wind and the weather as they play on vast lengths of fencing wire stretched across the Australian landscape.

Alan Lamb is an artist, biomedical research scientist and composer who has long been fascinated by the vibrating qualities of telegraph wires. As a young boy he was introduced to the music of the wires during walks with his sister and their nanny, who showed the children how to press their ears against a telegraph pole to 'hear the sound of the world'.

Years later, when he was a student on a camping holiday in Mull, Alan pulled into the side of the road and fell asleep in his van. He was woken by an extraordinary sound. It was produced by the telegraph wires overhead as they waxed and waned in the wind. Alan was transported by the sounds and became determined to record their music.

Since then, he has worked with abandoned telegraph wires on several sites across Australia and installed new structures in order to produce and record music from them. Alan has also completed extensive research into auditory perception and developed theories relating to the wire music and its behaviour.

In this programme, wildlife sound recordist Chris Watson, who has long been interested in the sounds of the wind, travels to Australia to meet Alan Lamb and some of his colleagues at The Wired Lab Project. He discusses their work and its evolution and records for himself some of the extraordinary music of the wires.

Ai, ik wilde het graag vanaf de iMac gaan opnemen op de Zoom H2 maar ik zie dat ik geen mini-jack / mini-jack kabeltje thuis heb liggen :bekdicht:

Heeft iemand de mogelijkheid om dit programma op te nemen en me het bestandje later even te mailen? :)

je neemt toch op in de computer waarmee je het afspeelt gewoon?

dat is nog ff andere radio dan 538, radio3 ectectectect

Conso, check je mail

Laatst gewijzigd:
je neemt toch op in de computer waarmee je het afspeelt gewoon?

Ik heb hier een standaard iMac staan, zonder audio pakketten of externe geluidskaart e.d., daar kan ik toch niet 'gewoon' de radio mee opnemen? Als het wel kan laat dan even weten hoe.

Ik gebruik de computer nooit voor 'studio' bezigheden op editten Nord Modular na, dus het is heel goed mogelijk dat ik simpelweg niet voldoende op de hoogte ben.

nou, het begon aardig maar werd uiteindelijk allemaal erg new age, wierook, verheerlijkend en ophemelend geblaat over het geluid opnemen van draden in de wind... beetje jammer wel...er werd praktisch alleen maar gepraat ...

Bedankt voor de tip! :okdan: Chris Watson en Alan Lamb in één uitzending is te gek.

Ja, al bleek het ditmaal veel gepraat en erg weinig field opnames te zijn. Heb je Chris ooit in levende lijve ontmoet? Zeer vriendelijke en fascinerende man, kan prachtig vertellen (bijv. over hoe zijn miniatuurmics van € 3.000+ opgegeten werden door, ik meen, leeuwen; o.k., hij had ze wel zelf diep in het karkas van een dode prooi geplakt, maar toch... 8)

Blijkbaar komt nu ook eindelijk zijn nieuwe cd er aan. Ik heb van de onbewerkte opnames een paar jaar geleden wat stukjes gehoord; schitterend en zeer spooky, opgenomen op een rangeerterrein, in Mexico geloof ik.

nou, het begon aardig maar werd uiteindelijk allemaal erg new age, wierook, verheerlijkend en ophemelend geblaat over het geluid opnemen van draden in de wind... beetje jammer wel...er werd praktisch alleen maar gepraat ...

Veel gepraat ja. New Age? Je hebt werkelijk geen idee waarover je praat Bass.

och, termen als dromerig, betoverend, beautiful, glorious, zingende draden, 1 worden met de wind, genezend, emotionele effecten...

komt nogal new age over..

ach boeit ook verder niet :)

Back