Mackie DXB 200 ( Digital X Bus )

Een aantal jaren geleden stond deze hoog op mijn verlanglijstje maar ik kwam toen de horror verhalen tegen over het OS e.d. dus heb er van afgezien. Op papier lijkt het allemaal okay maar in de praktijk is dat dus niet zo. Ik weet niet of Mackie het systeem nog ondersteunt dus zou erg goed nadenken over aanschaf van deze tafel.

Laatst gewijzigd:
Ik heb zelden zulke horrorverhalen gelezen over een apparaat als over deze.
Maar aan de andere kant; ik ken iemand die er heel lang gebruik van heeft gemaakt. Die doet hem nu in de verkoop omdat hij meer ITB gaat werken. Maar ja, zie zo'n ding maar eens kwijt te raken........

Heb problemen met 4 faders, lopen een beetje stroef, daardoor worden ze tijdens de init ook niet goed geinitialiseerd, de waardes kloppen dan ook niet. Ik vermoed gewoon wat vuil. Ik ga proberen ze te reinigen maar ik heb nog geen idee hoe ik het apparaat open moet maken :(

Oke , vooral geen spray gebruiken zeker niet bij moving Faders,
het beste is inderdaad de Mackie uit elkaar halen zodat de
Faders eruit kunnen .

Eerst even markeren om welke faders het gaat, meestal is de motor van de
fader nog prima alleen vuil kan zich ophopen op de fader-baan zodat hij geen
goede gegevens kan verzenden naar de processor en dan raakt hij de weg kwijt :)
de oorzaak is dan ook sticky faders,Faders die niet terug komen of niet goed reageren.

Je moet dus de fader-baan schoonmaken of gewoon met lucht
of met een wattenstaafje , probeer het eerst met 1 faders en kijken
wat het resultaat is, het beste is misschien om eerst even een foto te maken
van deze fader dan kan ik je wat meer advies geven .
Als het goed is zijn het P&G motorized faders maar maak voor
de zekerheid toch maar even een foto.

Ik hoor het wel.

Hoi Digimod,

Bedankt voor je bericht, ik weet ondertussen hoe ik de tafel open kan maken, je kan vrij eenvoudig de bodem plaat verwijderen waardoor je direct toegang hebt tot de faders. Het zijn losse modules die met een flat cable aangesloten zitten. Jammer genoeg heb ik de faders er niet uit kunnen halen omdat je per fader aan de voorkant 2 inbusjes los moet draaien. Ik ben net verhuisd, je raad het dus al, de helft van mn gereedschap is onvindbaar :P

Overigens kreeg ik van een mackie forum gebruiker het volgende bericht:
"Hi! Excuse me for my English((( Recently I has the same problem.
U need to remove the lower cover of the DXB and U'll see the naked faders and wires. The next step, U must disconnect fader and unscrew the two screws from face plate that hold the fader. U need special screwdriver for this. After fader removing, u must to disassemble the fader and remove the cup. This fader's construction is very simple! There is nothing to break(exc. motor and thread)! U need to clean four small rollers inside of fader only. Be careful with thread: if the thread come off the rotor and confused, reeling it back will be very difficult. I spent a half-day for this!. I hope that it will help you. If you'll understand my English!))))"

Het lijkt er dus op dat het vrij eenvoudig schoon te maken is, ik hoop het echt want het is behoorlijk iritant. Vervelend genoeg heb ik ondertussen ook al weer een ander probleem ondekt. Mn vollume knop voor de speakers/control room werkt niet. Maar ik twijfel er nog over of dit misschien een software instelling is, dit moet ik nog verder onderzoeken.

In ieder geval bedankt voor je support! Ik zal de komende tijd hier wat foto's posten van de reparatie zodat mogelijk andere gebruikers er ook iets aan hebben.

Ps. voor de rest ben ik zeer tevreden over de features van de tafel, het is echt een prachtig ding en intergreert naadloos in mijn studio.

Back