Vraag over AMD Processor en muziek maken

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Rob1986

Stamgast
Hallo

Ik ben in dit jaar van plan om een nieuw systeem te bouwen vooral voor audio en midi uiteraard. Nu hoor ik en lees ik op internet dat AMD een Quad Core en een 6 core processor heeft.

Wie heeft goede ervaringen met AMD processoren en Cubase of Sonar, of blijft Intel toch het beste en krachtigste voor audio toepassingen.

Ik wou ook nog vermelden dat ik veel Virtuele instrumenten en Audio Plugins ga gebruiken dus vooral audio software gaat op die machine draaien.

Alvast bedankt

Ik heb een AMD. Iets van 8 jaar oud. Werkt prima, maar ik gebruik geen softsynths. Als het puur om audio gaat, dan wordt dat volgens mij afgehandeld door de geluidskaart. Als het om het rekenen gaat, dan wordt dat door de CPU gedaan en zou een snellere wel handig kunnen zijn. Maar zijn ze ondertussen beiden niet zo snel dat het geen r**t meer uitmaakt? 10 - 20 jaar geleden kochten de meesten elke 3 a 4 jaar een nieuwe PC, want die kon dan weer zoveel meer. Wie doet dat tegenwoordig nog? Ik niet, zoals je ziet. ;-)

Weet wel dat de meeste virtuele instrumenten op 1 core draaien door het feit dat de coordinatie tussen meerdere CPU's in een ontoelaatbare vertraging resulteert. Dat komt erop neer dat je totale processorvermogen met een 6 core waarschijnlijk groter zal zijn (hangt ook af van de rest van de architectuur, ik hou het niet allemaal bij), maar dat een vst die veel processorkracht gebruikt niet over meer dan 1 CPU core kan beschikken.

En elke hedendaagse computer is meer da genoeg om virtuele instrumenten te draaien. Maar als je echt wilt kan je ze ook zeker op de knieen krijgen, hangt af van je manier van werken.

Ik werk hier al een hele tijd met de combinatie quad core AMD en Sonar. Op zich werkt het prima, maar ik ga volgende keer toch weer voor Intel. De simpele reden is dat de meeste ontwikkelingen toch op Intel getest worden. En hoe klein dan ook ik geen behoefte heb aan AMD gerelateerde probleempjes.

Heb sinds kort een AMD X6 1075t. Ben er zeer over te spreken.
Kom bijlange na niet aan de max cpu load.

Amd is leading op game en audio gebied, en dat zal de komende tijd wel zo blijven denk ik.

hoe kom je daarbij woodstock? amd is wel een tijdje beter geweest maar dat is volgens mij al weer een paar jaartjes terug... ik lees eigenlijk overal dat de benchmarks van intel toch wel beter zijn ook de quadcores vs de hexacores

AMD is wel wat goedkoper, dat kan natuurlijk een issue zijn.
Wat betreft hoe krachtig je cpu moet zijn, ligt er een beetje aan welke plugins je gaat gebruiken en hoe je werkt. (freezen ja of nee, routing diverse fx etc)

wat een hoop onzin weer in deze draad zeg. ga gewoon naar tomshardware of tweakers en lees je in in de benchmarks, dan weet je genoeg, anders even bij dawbench kijken. stelletje prutsers. :D

Hoe de situatie sinds Intels' i3, i5, i7 lijn is, weet ik niet, maar daarvoor was het ongeveer zo:
  • In het allergoedkoopste segment wint AMD hands down,
  • Maar Intel heeft veel snellere CPUs in het duurste segment,
  • Wil je veel throughput (denk: multitrack recording) dan was je ietsje beter af met AMD,
  • Wil je veel rekenen (denk: softsynths etc.) dan was je ietsje beter af met Intel,
  • Gemiddeld genomen krijg je per euro ongeveer gelijke prestaties uit een AMD of Intel chip en maakt het uiteindelijk geen bal uit,
  • Benchmarks waar AMD significant beter uit kwam hadden belachelijk vaak hun OS verkeerd geconfigureerd,
  • Compatibiliteit is geen enkel probleem.
Aangezien iedereen een heel specifieke situatie heeft, is het volstrekt onmogelijk om een algemeen advies uit te brengen, temeer daar de verschillen buitengewoon klein zijn. Let ook vooral niet op de game-benchmarks; games moeten het veel meer hebben van de videokaart en de verbinding tussen videokaart en CPU. Muziek maken is iets totaal anders.

Ik zou bij het aanschaffen van een nieuwe PC dus niet bij voorbaat heel erg letten op AMD vs Intel. Helemaal met de CPUs van vandaag de dag; je moet het wel heel erg bont maken, wil de CPU de beperkende factor zijn. Vrijwel niemand heeft nog de allersnelste nodig als je er muziek mee wil maken. Je kunt dat extra geld veel beter investeren in een dikke SSD. Toen ik recent een nieuwe PC kocht, heb ik er dan ook een van de goedkopere Intel i3's ingestopt omdat ik werkelijk volstrekt niet zou weten wat ik met de extra performance van de duurdere i5 of i7 zou moeten doen. Heb ik nog geen spijt van gehad. Ik koop zelf eigenlijk altijd Intel en ben daar erg tevreden over, maar dat zijn de AMD-gebruikers ook over hun spul:) Kortom, non-issue:slotje:

een i7 950 krijg je ook zo op z'n knieen hoor:

flink wat EQ uit de WAVES API Collection
2 instances van Vengeance Mastering compressor
wat VCC op channels en mixbus
en bijv FG-X op de 2bus

gaat ie echt wel over z'n nek
i950
OCZ Vertex2 SSD
12GB
Win7 x64
Cubase 5.5.2

flink wat EQ uit de WAVES API Collection
2 instances van Vengeance Mastering compressor
wat VCC op channels en mixbus
en bijv FG-X op de 2bus

gaat ie echt wel over z'n nek
i950
OCZ Vertex2 SSD
12GB
Win7 x64
Cubase 5.5.2

Alles gaat op de knieën idd:)

i7 (of top pentium computers) nog steeds de snelste in benchmark btw.
Daarom dat ik hem ook heb gekocht.:kroon:

Gewoon zekere voor het onzekere nemen en gewoon intell kiezen. Het feit dat mensen niet weten of een AMD goed werkt is voor mij al genoeg reden om intell te kiezen. Dan weet je zeker dat het goed gaat.
Ongetwijfeld is AMD nu goed maar is dat ook echt zo? Over intell zal je nooit iemand horen klagen mbt compatibiliteit en audio etc.
Persoonlijk haat ik macs maar is het niet zo dat die dingen ook op intell draaien tegenwoordig? Dat zegt ook wel wat denk ik.

Oftwel; intell doen! amd op eigen risico.

Ok ok laat ik mijn uitspraak wat nuanceren:) Je krijgt alles op zijn knieen als je je best doet, maar voor heel veel gebruikers (zoals ik) is dat bij hun manier van werken helemaal niet aan de orde.

AMD is wat betreft 64-bit de standaard, niet Intel. En 32-bit is ondertussen al zo tried & tested, ze maken al meer dan 20 jaar 32-bits processors bij AMD. Dus compatibiliteitsissues met de CPU lijken mij compleet uitgesloten.

De enige problemen die ik voorzie zitten in de combinatie van bepaalde chipsets en bepaalde hardware, waarbij de wat meer obscure chipsets niet getest werden in combinatie met insteekkaarten. Dan werkte je nVidia TNT niet op je SiS chipset. Maar volgens mij zijn er tegenwoordig nog maar drie chipsetmakers en heb je dat probleem ook niet meer.

Als je wat minder geld te besteden hebt, kun je echt wel naar AMD kijken. Wat je uitspaart door niet alleen niet de snelste processor te nemen, maar ook nog eens voor AMD te gaan kan al gauw 200 euro schelen. En da's weer een mooie aanbetaling richting je MOTU interface of een groot scherm.

Vaak neem ik een goedkopere processor die wel in de nieuwste socket past, en upgrade ik die vervolgens na twee jaar nog eens. Veel goedkoper en de processor die ik twee jaar later voor relatief weinig geld aanschaf is op dit moment nog niet eens verkrijgbaar.

Persoonlijk haat ik macs maar is het niet zo dat die dingen ook op intell draaien tegenwoordig?

Je bent een idioot als je geen Mac gebruikt. Iedereen weet dat een Mac veel beter is voor muziek, je hoort het overal en je ziet iedereen op TV altijd een Mac gebruiken. Het feit dat Logic niet op een PC draait zegt toch wel genoeg? Ik weet zeker dat jij geen nummers kunt releasen met tracks die op een PC zijn gemaakt, kan me nog al die verschrikkelijke piepgeluiden op mijn oude DOSbak herinneren.

(even puur om je te laten voelen hoe een slecht geinformeerde maar wel erg dwingende mening over komt als je beter weet ;) )

Recent ja? En had je er daadwerkelijk last van?

Niet heel recent nee. ff geleden toen ik hem net had. Ik had er idd last van en het werd ook wel opgelost. Maar het is natuurlijk kolder om aan te nemen dat twee processoren van twee verschillende fabrikanten identiek zijn en er dus geen compatibiliteits issues zijn. Dan had er op allebei wel hetzelfde typenummer gestaan ;)

Je bent een idioot als je geen Mac gebruikt. Iedereen weet dat een Mac veel beter is voor muziek, je hoort het overal en je ziet iedereen op TV altijd een Mac gebruiken. Het feit dat Logic niet op een PC draait zegt toch wel genoeg? Ik weet zeker dat jij geen nummers kunt releasen met tracks die op een PC zijn gemaakt, kan me nog al die verschrikkelijke piepgeluiden op mijn oude DOSbak herinneren.

(even puur om je te laten voelen hoe een slecht geinformeerde maar wel erg dwingende mening over komt als je beter weet ;) )

ja ja ja! het is al goed met je mek(ker)! Dat je al wakker bent om dit tijdsstip? of heb je geen iphone met wekkerfunctie. :W

ontopic:
Ikzelf ga ook altijd voor een cpu die niet de top van de markt is, scheelt vaak heel weinig in snelheid maar wel heel veel in prijs.
in de SOS stond vorige maand/november geloof ik, een heel stuk over 64 bit voor DAW's en dat het verschil echt nihil is dus voor 64bit hoef je het zeker niet te doen. Kan ook nog eens zo zijn dat je dan JUIST tegen problemen aanloopt met sommige pluginns.

Chipsets zijn niet zozeer een issue meer volgens mij, wel kan de videokaart nog wel eens van invloed zijn, zelf aan de lijven (en raphie ook) ondervonden.

Nogmaals: intell it is

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back