Atari st1040 met mc303

Usoulmusiq

Ingeburgerd
heey forumleden

weten jullie of ik mijn roland mc-303 direct aan mijn atari st1040 kan pluggen of moet daar nog een sequencer tussen (zoals de roland mc-300)?
en ik wou daar ook nog een s1000 bijhalen en een midi keyboard.

direct natuurlijk... tenminste, ik neem aan dat je op de Atari Cubase gaat draaien?

als je het midi keyboard en de sampler hebt sluit het dan zo aan:

MASTER KYBD [midi out] -> [midi in] ATARI [midi out] -> [midi in] MC-303 [midi thru] -> [midi in] S1000

ik neem aan dat je de MC-303 meer wil laten vandaar dat ie als eerste in de midi chain hangt en dan pas de S1000

maar als je nog steeds geen midi keyboard en een sampler hebt dan sluit het zo aan:

ATARI [midi out] -> [midi in] MC-303

en moet je met de muis alles intekenen :P

misschien, maar dat weet ik niet zeker, is het ook mogelijk om met de MC-303 keys wat in te spelen...
zo ja, dan moet je de boel dus zo aan sluiten:

ATARI [midi out] -> [midi in] MC-303 [midi out] -> [midi in] ATARI

maar als je nog steeds geen midi keyboard en een sampler hebt dan sluit het zo aan:

en moet je met de muis alles intekenen :P

misschien, maar dat weet ik niet zeker, is het ook mogelijk om met de MC-303 keys wat in te spelen...
zo ja, dan moet je de boel dus zo aan sluiten:

ATARI [midi out] -> [midi in] MC-303 [midi out] -> [midi in] ATARI

dus even om het voor mij op te helderen (ik ben nog maar een beginneling:P).

dit is dus dat de atari midi signalen verzend naar de mc 303? dus samples etc

dit is dus dat de atari midi signalen verzend naar de mc 303? dus samples etc
je bedoeld met dat laatste waarschijnlijk het aansturen van een sampler neem ik aan?

samples via midi zou wel kunnen als bulkdump maar dat gaat verschrikkelijk lang duren (3,1 kb/sec)...
da's dus al een kleine minuut voor slechts 1 sec stereo sample van 44.1 Khz/16 bit... :D

je bedoeld met dat laatste waarschijnlijk het aansturen van een sampler neem ik aan?

samples via midi zou wel kunnen als bulkdump maar dat gaat verschrikkelijk lang duren (3,1 kb/sec)...
da's dus al een kleine minuut voor slechts 1 sec stereo sample van 44.1 Khz/16 bit... :D

owke dat gaat dus heel traag, hoe werkt het aansturen van een sampler dan?

gewoon net zoals een normale synth; via MIDI...

ik zie nu ook dat mijn vorige post min of meer wat verwarrend is...
wat ik bedoelde is dat je een sampler qua aansturen dus net zo behandeld als een normale synth maar dat, hoewel hopeloosch ouderwets, MIDI ook gebruikt kan worden om sample data mee te versturen om op te slaan in de sequencer als SYSEX data...

het versturen van sample data via MIDI moet je ook niet meer aan beginnen ;)

Laatst gewijzigd:
direct natuurlijk... tenminste, ik neem aan dat je op de Atari Cubase gaat draaien?

als je het midi keyboard en de sampler hebt sluit het dan zo aan:

MASTER KYBD [midi out] -> [midi in] ATARI [midi out] -> [midi in] MC-303 [midi thru] -> [midi in] S1000

ik neem aan dat je de MC-303 meer wil laten vandaar dat ie als eerste in de midi chain hangt en dan pas de S1000

de mc 303 heeft geen midi thru

eeuh... 6 De MC303 heeft geen thru... :P
(zelfs dat is een nadeel aan de 303)

Edit: Iemand was mij voor

Onzin de MC303 heeft wel midi through moet alleen worden geactiveerd in een menu...ik meen menu 15 of 16.....het is een tijd geleden dat ik de MC aan heb gehad....staat in den manueel....

Lang geleden dat ik met een MC303 en Atari gewerkt heb.

Aansluiting is inderdaad zoals normaal via midi, maar dan moet je wel de interne sequenser van de MC303 uitzetten. Het apparaat heeft twee standen: voor intern en extern sequensen.

Extern sequensen met een MC303 is wel beperkt. Niet alle kanalen en program changes werken. Maar als je eenmaal weet hoe het werkt, lukt het wel. Heb nog wel een Cubase Atari file met instellingen voor de MC303.

eeuh... 6 De MC303 heeft geen thru... :P
(zelfs dat is een nadeel aan de 303)

dan zet je de S-1000 als eerste in de chain, ook goed, maar of alles dan nog net zo strak loopt is dan de vraag...
vandaar dus de gekozen constructie in mijn voorgaande post...

Laatst gewijzigd:
Extern sequensen met een MC303 is wel beperkt. Niet alle kanalen en program changes werken. Maar als je eenmaal weet hoe het werkt, lukt het wel.
klopt, de geluiden en de daarbijbehorende program changes zijn redelijk vreemd gerangschikt...
sommige sounds moesten worden aangeroepen middels een bijbehorende BANK change (CC 00 dus)

je verstuurd dus eerst de Bank Change en dan de PRG Change... bijv:
CC 00: 71 en PC: 35 selecteerd de "Sky Vox" preset
CC 00: 64 en PC: 10 selecteerd de "101 Bass" preset.

Bank Change is in dit geval de extended 7 bits van een Program Change so to speak...

Laatst gewijzigd:
en in het atari stf beelscherm zitten kleine interne speakers.
maar hoe krijg ik de sequences van cubase te horen? er zitten geen rca jacks op de atari stf (wat wel zo is op de atari ste).
is er enige mogelijkheid deze signalen te horen door mijn versterker?

Back