Atari st1040 met mc303

de sequences van cubase.
dus met de samples van de atari en de roland, en trouwens, dat kan niet via de monitorspeakers want die heeft maar 3 kanaals geluid ahum.
en ik heb geen flauw benul, daarom vraag ik het.
het enigste wat ik hoor via de interne speakers is de metronome en als ie een keer vastloopt, anders krijg ik geen geluid.

de sequences van cubase.
dus met de samples van de atari en de roland, en trouwens, dat kan niet via de monitorspeakers want die heeft maar 3 kanaals geluid ahum.
en ik heb geen flauw benul, daarom vraag ik het.
het enigste wat ik hoor via de interne speakers is de metronome en als ie een keer vastloopt, anders krijg ik geen geluid.

Correct me if I'm wrong... maarruh, ik denk dat je het aloude misverstand over 'midi is geen audio' oprakelt.

Wat Cubase Atari doet, is geen geluid (audio) uitzenden, maar alleen midi commando's sturen naar de MC303 of andere instrumenten. Die spelen het geluid dan af. Het geluid moet dus uit de (stereo uitgang van de) MC303 komen en niet uit de Atari.
Heb je meer geluidsmodules (synths, samplers), dan heb je algauw een mengpaneel nodig om alle uitgangen van die instrumenten samen te laten horen.

Ik zal het Cubase bestandje voor je opzoeken.

Wat vermoedelijk ook wat spraakverwarring oplevert, is dat je alle geluiden samples noemt. Samples zijn opgenomen audio fragmentjes. Een module als de MC303 is geen echte sampler, maar een kruising tussen een sample afspeler en een synthesizer (een rompler). De meeste mensen hier zouden de geluiden van de MC303 ook geen samples noemen.

Laatst gewijzigd:
@ Usoulmusiq

Waarom gebruik je trouwens zulke oude spullen als ik vragen mag? Als je het bv doet uit nostalgisch oogpunt.. of vanwege een specifieke sound dan denk ik dat je meer basiskennis had gehad mbt de werking van je setup.

Als je een beginneling bent (zo klink je) dan is het misschien handig te weten dat je ipv de combi atari/mc303/s1000 je qua gemak en mogelijkheden veel beter af bent met bv een laptop en bv Ableton Live Intro. Bespaart je een hoop moeite en je kan veel meer..

Die spullen van je zijn bijna 20 jaar oud.. er is een hele hoop gebeurd in die tijd.
De mc303 en s1000 zijn niet echt karateristieke apparaten.. en hebben niet echt een bepaalde sound..
Ik denk dat je vrij snel effecten over je samples wil hebben.. dus zal je naast je mengpaneel ook een effectprocessor moeten kopen..

Met alle respect.. hardware is leuk en je kan natuurlijk vette mziek maken met je setup.. maar vandaag de dag kan het zoveel makkelijker als 20 jaar terug..

Ben het compleet met Furious eens. Hang die MC303 gewoon aan een laptop daar heb je veel meer aan dan die atari. :) Trouwens wat die mc 303 kan als Syntheszier, kan je ook compleet met software. Volgens mij is mc 303 juist vooral bedoeld als standalone workstation, dus ik denk zoiezo dat die atari als sequencer niet echt veel toevoegt.

Maarrrr.. wel 1000 plus punten voor het nog steeds willen gebruiken van de atari !!

Good luck ! ;)

als je weet dat de MC-303 ook als stand-alone kan worden gebruikt dan ben je dus op de hoogte van het feit dat de MC geluid door zijn eigen outputs naar buiten stuurt... je hebt dan niets voor niets een MC-303 die je gaat aansturen met de sequencer (Atari in dit geval)... het lijkt mij ook vrij logisch dat een klein beetje beginnend synthliefhebber wel weet dat synths niet worden aangesloten op een monitor speakertje maar op zijn minst via een versterker met redelijke speakers...

vandaar mijn antwoord "wat denk je zelf"...
dit was niet lullig bedoeld maar ik had even het idee dat het zich om een grapje handelde...

Helaas kan ik het Cubase file voor MC303 niet meer vinden.

Vroeger ging ik altijd naar Planet 303, maar die site lijkt nu verdwenen. Hier staat ook een goede uitleg over het kiezen van banks en program changes. Samen met de preset list uit de manual moet je eruit komen.

http://www.synthman.com/roland/support/supplementalnotes/SUPNOTES/MC303MID.html

De CC00 en CC32 Controller changes kun je het best via de List Editor in Cubase Atari aanbrengen. Maak een leeg part aan. Open de list editor, kies controller changes en vul met het potlood 2 events in.
De CC00 geef je een waarde vanaf 64 mee
CC32 heeft altijd de waarde 00

De drumsets staan op midikanaal 10 en kan je zonder bank changes benaderen. Alleen de PC voldoet.

In je preset lijst van de manual staan de goede Bank en Program Change (PC) waardes.

Laatst gewijzigd:
ik weet dat midi geen geluid verzend, en toen ik op verschillende posts hoorde dat ik de basisregels nog eens kon gaan lezen heb ik dat gedaan.
ik heb 2 pioneer speakers en een philips versterker dat is degelijke hardware in mijn ogen, verbeter me als ik het fout heb...

Back