paia vs doepfer vraagje

sloth1

Stamgast
ik ben van plan om een paia 9700 ineen te knutselen maar ik vroeg mij af of ik deze nadien nog gemakkelijk kan aanvullen met bv doepfer modules of mfos modules.

hoe zit dat met voeding enzo?

Doepfer niet zo direct in hetzelfde rack. Paia is FracRack. Dat lijkt min of meer hetzelfde maar is een net iets anders formaat. Doepfer (Eurorack) is wel ietsje kleiner, dus er valt wel mee te spelen, maar mooi is het niet. Daarnaast is Frac +/-15V waar Doepfer 12 gebruikt. Je kunt eventueel een 12V uit de 15V via twee extra spanningsregelaars, maar de 9700 voeding is ook niet echt dik dus het is waarschijnlijk al snel beter om er een 12V voeding naast te zetten.

MFOS alleen als je niet de panels gebruikt van MFOS. Die zijn veeeeel groter. Dus zelf panels ontwerpen. MFOS is standaard ook 12V maar er staat altijd wel bij of het ook op 15V draait en zo nee wat je moet veranderen om het op 15V te laten draaien. Ik heb zelf diverse modules van MFOS met een eigen Frac formaat frontje en op 15V dus ja, dat gaat prima. De printplaten die ik tot nu toe gebruikt heb van MFOS passen allemaal prima in een Frac kast.

Ik dacht dat Paia 18V symmetrisch was... of is dat alweer een tijdje geleden? :)

Als je de panels van Paia gebruikt zou je ze nog wel om kunnen bouwen naar euro, aan elke kant 2mm eraf knippen (bij een plaatwerkerij hebben ze wel een geschikte machine hiervoor).
Ik zou wel gaan voor de losse PCB's en niet de kits, heb laatst een MIDI 2 CV 8 kit bestuukt, maar de componenten zijn het echt het goedkoopste van het goedkoopste, de weerstanden en trimpots heb ik niet gebruikt (cheapo trimpot en koolweerstanden), en met de film C'tjes was ik niet blij.
Een dubbele voeding is makkelijk zelf te maken, en dan kun je meteen een dikke bouwen. De MFOS pcb's zijn prima, maar Ray gebruikt wel nogal vreemde waardes voor de weerstanden soms. Zelf heb ik een voeding die zowel +/-15 als +/-12 doet, lekker makkelijk.

Het enige waar ik me een beetje op verkeken heb is de diepte van sommige boards, die MIDI2CV8 is 160 diep en de input module van Digisound (80-13) ook, een Formant module is ook zo diep, gelukkig zaten er op de noise module niet zoveel componenten, dus daar heb ik een stuk afgedremeld, en als je dan ook nog een dikke voeding in je rek hebt liggen wordt het passen en meten.

Blijkbaar werken ze perfect op beiden (15V en 18V), zie ik op de site staan.

't Is ook altijd wat met die verschillende standaarden, btw. Het verschil tussen Euro en Frac is klein, maar het is er wel.

wat de frontplaten betreft ik denk dat ik ze ofwel in plexi allemaal zelf ga maken,

ofwel 1 grote frontplaat waar ik alles insteek of valt dit af te raden?

ik ga 1 grote in plexi maken
omdat ik zo meer op een kleine plaats ga krijgen.
enig idee waar je plexi kan kopen in verschillende diktes (welke gebruik jij?) en kleuren?

ik heb recent een grote partij plexi platen gevonden op straat bij het groot huisvuil :)

een centimeter ofzo dik ik vermoed dat dit wel voldoende moet zijn

wow een centimeter. Misschien wordt het nog moeilijk of een hoop werk om daarin de nodige componenten te bevestigen. Kijk trouwens ook eens naar Cat Girl Synth van Ken Stone. Ik vind persoonlik dat hij de grootste hoeveelheid interessante circuits op prima PCB aanbiedt.

Een centimeter is te veel, daar krijg je de pots en aansluitingen niet in vrees ik. Een paar mm is meer dan genoeg.

CGS is inderdaad ook een goede bron, alleen vind ik de documentatie over het algemeen minder compleet dan YuSynth of MFOS.

Back