Chipsforbrains kaapt XoXboX site

misschien is dat xoxbox gebeuren wel een zooitje zielepieten bij mekaar die een ander het licht in de ogen niet gunt?
daar lijkt het een beetje op.

:mega:

Boeien. Open source betekent nooit veel goeds, dat moge inmiddels wel bekend zijn, en dan altijd dat gezeik met die stomme communities die bijna op sektes lijken (hoewel dat SokkOs wel erg okay is, maar dat is even geheel terzijde). Lekker 'open', als je elkaar het licht in de ogen niet gunt en achterlijke claims wil laten naleven. Wat nou 'rechten, copyright, design'. Iets reverse engineren, het is knap want ik kan het niet dus 't mag best gezegd worden, maar het is ook een beetje het wiel opnieuw uitvinden en dat vervolgens claimen dat 't van jouw is. Ik snap 't wel, maar om er nu zo moeilijk over te doen... Wat boeit het...

Ik weet ook niet wat de waarheid is hier, zal inderdaad wel wat achter zitten. Wat ik wel grappig vind is dat sommige mensen hier er blijkbaar totaal geen moeite mee hebben om te met dit soort types te werken. De gezonde hollandse handelsgeest waar we ooit groot mee geworden waren.
En als Roland echt moeite zou hebben gehad met het XoxboX concept dan waren ze er wel achteraan gegaan, zie het als impliciete toestemming.
En ja, ik weet ook wel waar mijn spijkerbroeken, boutjes, moertjes en kikkerbillen vandaan komen.

Wat ik wel grappig vind is dat sommige mensen hier er blijkbaar totaal geen moeite mee hebben om te met dit soort types te werken. De gezonde hollandse handelsgeest waar we ooit groot mee geworden waren.

met welk soort types ?

wil je iets kwijt? wees dan wat specifieker. en vind je het echt grappig of eigenlijk een beetje laakbaar?

ik ben benieuwd!

Open source betekent nooit veel goeds, dat moge inmiddels wel bekend zijn

Nou zeg....dat is wel een hele boute uitspraak.

Ik ken genoeg Open Source software waar ik en vele andere duizenden mensen dankbaar gebruik van maken.

HAP!
Ik hou wel van een beetje neten ja. Heel laakbaar, dat neten. Als ik dingen lees in de trant van 'och die chinees is misschien een rare vogel maar hij houdt wel de vintage markt overeind' terwijl die chinees met piratenacties de handel van een ander (wellicht ook piraat, weet ik veel) platlegt dan moet ik gelijk denken aan van die gezonde hollanders die er geen been in zien om te handelen met allerlei foute regimes (en wel hun geweten afkopen met contributies aan Amnesty) onder het mom van de schoorsteen moet toch roken en waar haal je anders je kaviaar vandaan. En ik kan wel de lol zien in dit soort morele dilemma's.
Het is alleen de vraag of CrsipsFor Brains hier niet tever mee gegaan is en dit ten koste gaat van zijn bedrijf. Als je een dikke bestelling bij hem plaatst en vooruitbetaald kon het wel eens misgaan. Daar doelde ik (ook) op in mijn openingspost.

Ik weet ook niet wat de waarheid is hier, zal inderdaad wel wat achter zitten. Wat ik wel grappig vind is dat sommige mensen hier er blijkbaar totaal geen moeite mee hebben om te met dit soort types te werken. De gezonde hollandse handelsgeest waar we ooit groot mee geworden waren.
En als Roland echt moeite zou hebben gehad met het XoxboX concept dan waren ze er wel achteraan gegaan, zie het als impliciete toestemming.
En ja, ik weet ook wel waar mijn spijkerbroeken, boutjes, moertjes en kikkerbillen vandaan komen.

Och. Met "dit soort mensen" mensen werken. Dit speelt nu pas, niet al jaren ofzo. Bovendien maakt cy getuige de reacties hierboven blijkbaar gewoon prima spul dus groot gelijk als je daar gebruik van maakt. Als je bij de keuze van je leveranciers dit soort akkefietjes mee moet nemen, zou er wel heel weinig overblijven:P

Wat ik vooral "grappig" vind is hoe luchtig in dit draadje gedacht wordt over strafbare dingen als (a) schending van het merkenrecht, (b) schending van auteursrecht, (c) het kapen van een domeinnaam (zoals dat hier gedaan is dat is in de VS gewoon strafbaar) en vooral (d) afpersing met die domeinnaam. Het is voor cy te hopen dat ie daadwerkelijk in China zit, anders loopt dit niet leuk voor hem af... en dat zou ook weer jammer zijn, want dit lijkt meer op een nogal naieve actie waarvoor de strafmaat die staat op deze overtredingen wel erg hoog zou zijn.

En Roland kan hier niet achteraan. Zolang je de vormgeving, naam en merk niet gebruikt, geen patenten schendt en bij het reverse engineeren geen "computer beveiliging" doorbreekt, is het maken van een kloon op basis van reverse engineeren gewoon toegestaan. Als je je aan die spelregels houdt, mag je gewoon alles namaken wat je maar wil. Ik kan me ook goed voorstellen dat Adafruit de x0xb0x met die kennis in het achterhoofd expres een duidelijk andere vormgeving heeft meegegeven dan de TB-303. Overigens is een hele duidelijke (en stomme) uitzondering op de reverse engineering "regels" dat het voor software in principe niet is toegestaan als het doel is om een vergelijkbaar product te maken. Verder zouden met name bij kits de vormgeving van de PCB als echte 'vormgeving' beschouwd kunnen worden end aarom mogelijk onder het auteursrecht vallen. Er staat in ieder geval x0xb0x op en hoewel dat volgens mij geen geregistreerd merk is, zou daar merkrecht ook wel eens op van toepassing kunnen zijn.

En dat alles is dan ook de reden dat Adafruit oorspronkelijk (medio 2010) "boos" was op deze meneer; hij gaf de kits uit met de naam 'x0xb0x' en refereerde naar 'Adafruit'. En als je die namen wil gebruiken, moet je je aan de spelregels (licentie) van de eigenaar van die namen (Adafruit Industries) houden. Dat deed hij niet. Daarom had Adafruit wel degelijk het recht om te klagen over de handelswijze van chipforbrains (en niet chipSforbrains, dat is iemand anders) terwijl Roland geen enkel aanknopingspunt heeft om te klagen over de handelswijze van Adafruit. Chipforbrains heeft e.e.a. destijds overigens ook rechtgezet en voldoet met zijn x0xb0x nu aan de licentie van Adafruit.

Edoch, het zou Adafruit sieren als ze - afgezien van de waarschuwing over de nepsite in het forum - dit wat minder publiekelijk zouden afhandelen. Aan de andere kant past deze "openheid" wel weer bij hun filosofie.

Anyway. Adafruitindustries.com is nu down en er zal wel een rechtszaak volgen over die domeinnaam (die Adafruit zonder meer gaat winnen). Ik zou even een tijdje oppassen met bestellingen bij chipforbrains want als hij de rechtszaak door wil zetten, kan dat wel eens flink wat gaan kosten. Adafruit heeft met haar miljoenenomzet waarschijnlijk een flink wat diepere portemonnee dan hij.

joh, hij legt toch geen handel plat, net zo min als hij de vintage handel overeind houdt.
volgens mij zitten ze elkaar gewoon dwars en is dit een ludieke stap van CY. dat zoeken ze maar lekker uit.

ik heb persoonlijk goede ervaring met CY als het om kopen van onderdelen gaat, op kleine schaal. ik heb ook veel plezier van de sleutelhangerlampjes die hij steeds meestuurt, de kinderen vonden die ooit ook erg leuk, net als de exotische postzegels.
verdere morele vragen heb ik mezelf niet gesteld.
feitelijk impliceer jij dat je medeforumleden, met hun 'gezonde Hollandsche handelsgeest' opportunisten zijn. dat valt toch wel mee? in dit geval dan.

in het verlengde van die eenzijdige (wij staan aan de goede kant - hoezo typisch amerikaans?) reacties op dat andere forum, vond ik de reacties hier aanvankelijk ook nogal eenzijdig en grof. beetje onnodig en opgepast.
dat die CY aan de andere kant van de wereld zit en niet hier op het forum, doet daar weinig aan af.

daarmee wil ik niet uitsluiten dat CY inderdaad overreageert of uit de bocht is gevlogen, maar we doen allemaal wel eens gek, zullen we maar zeggen. dat bedoelde ik ook toen ik even refereerde aan recent gedrag van een van de reageerders.

tja, HAP.... ja inderdaad, hap.
ik vond je post en de start van de thread zinvol en de moeite waard. het is ook hier interessant of gewoon leuk om te weten dat zoiets speelt, maar sommige reacties vond ik belachelijk.

en dat jij min of meer meent medeforumleden die wat laconiek reageren op deze kwestie te kunnen wegzetten als een stel opportunisten klopt natuurlijk ook niet echt hè en wordt waarschijnlijk door iets anders ingegeven dan jouw gezond verstand of de werkelijke feiten.

verder heb ik nog even gekeken: er liggennog wat moog knoppen in reserve, moog source touch panel heb ik ook extra liggen. dus wat mij betreft mag hij failliet gaan. :engel: maar het hoeft niet natuurlijk.

Anyway. Adafruitindustries.com is nu down en er zal wel een rechtszaak volgen over die domeinnaam (die Adafruit zonder meer gaat winnen). Ik zou even een tijdje oppassen met bestellingen bij chipforbrains want als hij de rechtszaak door wil zetten, kan dat wel eens flink wat gaan kosten. Adafruit heeft met haar miljoenenomzet waarschijnlijk een flink wat diepere portemonnee dan hij.

zouden de partijen het echt zo ver laten komen? dan heb ik me toch echt vergist.

zouden de partijen het echt zo ver laten komen? dan heb ik me toch echt vergist.

Ik weet het niet, maar ik hoop dat ze er als engineers onder elkaar uitkomen;-) Maar als cy niet toegeeft, heeft Adafruit niet heel veel keus. Wil je het alleenrecht op je merknaam behouden, dan zul je hem ook aktief moeten beschermen. En dat zou in dit geval een rechtszaak betekenen.

volgens mij zitten ze elkaar gewoon dwars en is dit een ludieke stap van CY. dat zoeken ze maar lekker uit.

en dat jij min of meer meent medeforumleden die wat laconiek reageren op deze kwestie te kunnen wegzetten als een stel opportunisten klopt natuurlijk ook niet echt hè en wordt waarschijnlijk door iets anders ingegeven dan jouw gezond verstand of de werkelijke feiten.

Het is maar wat je ludiek vindt. Zmooc heeft de bezwaren van adafruits veel beter dan ik kan besproken. Net zo ludiek als van dat Tarantino geweld.

De handelsmethoden van de een verketteren en deze acties van Cy bagatelliseren (wat de verdere historie ookmag zijn) vind ik inderdaad opmerkelijk.

Die laatste zin begrijp ik niet en mag je via pb en mail toelichten. Ik had en heb niets tegen de mensen die in deze draad gereageerd hebben.

Last edited by a moderator:

ah man, het is maar een domeinnaam
is een standaardprocedure, er is daar niets van grote kosten aan verbonden, wettelijk gezien heeft Cy geen poot om op te staan, maar echt kosten zal hij ook niet eraan hebben.. Enige wat het gevolg zal zijn is dat hij het domein kwijt zal zijn.. niet dat dat een ramp is, het was slechts als een uitdaging/grap bedoeld anyway

en ja hij zit in China, ze kunnen hem echt niets maken..

storm in een glas water.

ah man, het is maar een domeinnaam
is een standaardprocedure, er is daar niets van grote kosten aan verbonden, wettelijk gezien heeft Cy geen poot om op te staan, maar echt kosten zal hij ook niet eraan hebben.. Enige wat het gevolg zal zijn is dat hij het domein kwijt zal zijn.. niet dat dat een ramp is, het was slechts als een uitdaging/grap bedoeld anyway

en ja hij zit in China, ze kunnen hem echt niets maken..

storm in een glas water.

True, true.

Gewoon heel het xoxbox boeltje opdoeken. Is toch alleen maar opbruiken van obsolete onderdelen die broodnodig zijn om het oude analoge spul te herstellen.
Wat een hoop gezeik over minderwaardig namaak speelgoed.
Who gives a fuck?

ook waar.

de enige reden dat ik me er ook maar iets van aangetrokken heb is omdat er enkele projecten daar lopende zijn (zoals nieuwe CPU voor x0xb0x en de nieuwe software) en ik geen zin heb om deel uit te maken van een community die zulk gezeik teweeg brengt, maar toch die projecten niet kan achterlaten

Back