synthesizers als thuishobby

die prestopatches had ik bij mn vorige vcs3, dat vond ik maar niks eigenlijk.

die dingen worden los al voor flink geld verkocht.

vandaag kreeg ik manuals voor de vcs3 per post. $130 voor een vcs3 manual, de amerikaanse versie van het manual van Ionic Industries en een EMS-'manual' voor de cricklewood (een paar getypte velletjes.

als iemand interesse heeft, ik denk dat ik het ionic industries manual wegdoe, zou wel willen ruilen voor een minimoog manual. cricklewood velletjes doe ik ook niks mee (heb geen cricklewood en ben ook niet van plan die aan te schaffen).

Attachments

• DSC03208.jpg
    DSC03208.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 92
  • DSC03209.jpg
    DSC03209.jpg
    37,8 KB · Bekeken: 86
  • DSC03210.jpg
    DSC03210.jpg
    59,1 KB · Bekeken: 83
  • DSC03211.jpg
    DSC03211.jpg
    68,8 KB · Bekeken: 89
sorry, de mijne niet.

Bedoel je dat de jouwe niet herstemt moet worden na puniken, of dat jouwe geen ongebufferde matrix heeft? Want volgens mij hadden ze origineel allemaal een ongebufferde matrix. In hoeverre ze stemvast zijn weet ik niet. Ik heb nog geen synthi beroerd, laat staan 2 vergeleken.

de eerste die ik had, had dat probleem wel, als je dan een pinnetje bijprikte, was de hele scaling in de war en viel er niks meer aan te vangen met gewone aansturing via het toetsenbord, maar een tijdje terug heeft twiki voor mij de vcs3 grondig aangepakt en als ik nu een pinnetje bijprik op de pitch, bv de joystick of een lfo van oscillator 3, dan beïnvloedt dat uiteraard de pitch (dat is ook de bedoeling) maar hij blijft prima scalen. ik denk dus dat (een deel van) de matrix gebufferd is.

de andere vcs3 die ik pas heb overgenomen was door boemtsjak gemodificeerd en die raakte ook niet van slag als ik een pinnetje bijprikte bv om de pitch met de joystick of lfo te moduleren.

ik vind de EMS natuurlijk een geweldige effectenbak, maar ook echt een bruikbare synths voor leads of zelfs bassen (met de trapezoid inversion).

Hebben ze allemaal. Een modular heeft als het goed is braaf buffertjes op de patchpoints zitten. Een synthi niet.

Het was dan ook een budgetgevalletje omdat echte synths peperduur waren. Ik kan er ook niet aan doen dat ze er nu een fortuin voor vragen.

het is een leuke synth , zeker bijzonder en gewild , maar ook " een pieler" en dat is nogal omslachtig als je gewoon vader jacob of iets moderners wilt spelen en dan ook nog aan je geluid werken. daar zijn betere, handigere en vooral veeel goedkopere synth's voor.
ieder synth z'n specialiteit. bij de synthi's is dat de verrassende sounds , niet het melodische werk ( het kan wel maar heeft meer voeten in de aarde, ander voorbeeld is de verschillende tracking van de oscilators1+2 tov osc3 )

tav de buffering: volgens mij zijn er geen volledig gebufferde boarden gemodificeerd. misschien alleen gedeeltelijke buffering , naderhand, van alleen de osc freq's .
anderszijds , waarom zou je dat allemaal gaan implementeren in deze synth. neem hem hoe hij is : enjoy of verkoop..
je krijgt er in ieder geval ( nog ) voldoende geld voor terug.
leuke synth , erg zwaar gehyped

Ik lees nu mijn bericht terug, en ik bedoelde niet te zeggen dat een synthi geen "echte synth" was. Wel een goedkoper alternatief voor de onbetaalbare alternatieven van die tijd.

bedankt om de pek en veren even in de kast te houden. :)

waarom zou je dat allemaal gaan implementeren in deze synth. neem hem hoe hij is : enjoy..
Uiteraard, was ook maar een geintje om van die pins af te blijven:D

De synthi is ook eigenlijk min of meer zoals de synthesizer aanvankelijk bedoeld was:
voor geluids expirimenten.
Pas toen muzikanten Robert Moog (in de 60's) benaderden om die geluiden bespeelbaar te maken,
kwam het klavier in beeld.

Nee was een overzicht in Music Maker begin jaren 80. Met een overzicht van synth's die in die tijd te koop waren. En de nieuwste was de Korg Polysix.
Hij was samen met Otto Kooijmans (Time Bandits) en Robert Jan Stips (Nits) gevraagd(?) om mee te doen.

En toen was ik redelijk om. van het omvang en de XXXXXherrie die een drumstel gaf naar het aansluiten van al die electronica. Nu heb ik van alles een beetje (veel gehad):luv:

Welkom.gif

:biertje:

ps. Die Juno van mij is overigens 'gewoon' digitaal met ingebouwde 8 sporen (audio!) recorder.
'Slechts' 1300 geluiden(max. 4 tegelijk)en 'maar' 128 stemmig polyfoon.
Niet meer dan 6 filters (3 lpf,bpf,hpf,peak)
Oh ja.. en 79 proffesionele Boss effecten. Maar dat terzijde.

Attachments

• GEDC2712.jpg
    GEDC2712.jpg
    75,4 KB · Bekeken: 94
Als je bij een EMS synthi/vcs-3 niet aan de pins mag komen omdat er dan rare dingen gebeuren, wat heb je er dan aan :?
Trouwens met pins lijkt het handiger werken dan met jacks (al die kabel spaghetti).

Back