hoeveel tracks in een song?

nielsderckx

chaoz please...
hier ben ik nu wel eens benieuwd naar..

ik ervaar zelf dat wanneer ik aan een track begin ik het fijnste werk, omdat het dan nog lekker overzichtelijk is, maar naarmate ik er verder mee ga en meer ga layeren, send/returns toevoegen eq-en, vst-effecten toevoegen etc etc, verlies ik het overzicht.

Ik heb ook het idee dat ik veel te veel tracks gebruik, dus daarom aan jullie de vraag, hoeveel tracks (audio en midi) hebben jullie gemiddeld in project zitten.

en hoe houden jullie overzicht? bv je group tracks tussentijds renderen en in een nieuw project verder gaan? of anders?

oooh, dan valt het bij mij nog reuze mee, zit natuurlijk ook net ff op een ander level denk ik.

wat zijn je tips om het overzichtelijk te houden?

hier ben ik nu wel eens benieuwd naar..

ik ervaar zelf dat wanneer ik aan een track begin ik het fijnste werk, omdat het dan nog lekker overzichtelijk is, maar naarmate ik er verder mee ga en meer ga layeren, send/returns toevoegen eq-en, vst-effecten toevoegen etc etc, verlies ik het overzicht.

Meestal is het ongeveer 15 a 30, soms minder en soms iets meer.
Volgens mij maakt het ook niet zo veel uit, het gaat erom dat je geen beperkingen in je muziek voelt. Overdaad kan inderdaad ook weer een valkuil zijn.

Overzicht kwijt is in mijn ogen niet meer dan een luxe-probleem. Dan kan je inderdaad wel gaan renderen, zoveel nadelen heeft dat toch niet? 8>

pfff 40+ tracks?!
ik zette vroeger in cubase 2.0 op de Atari elk drumgeluidje dan wel op een apart midi kanaal maar hoeveel synth layers heb je wel niet nodig dan wil je aan zo'n gigantisch aantal komen?

die protracker modjes vroeger hadden maar 4 tracks, dat was nog eens kunstig :D

Laatst gewijzigd:
Als ik 15 sporen gebruik is het veel. Paar synths, drums, gitaar & zang en dat was het dan wel :)

Ik zit altijd tussen de 2 en de 16 sporen. Maar ik werk dan ook niet met software, alleen hardware, waardoor je sowieso minder sporen tot je beschikking hebt.

Vroeger gebruikte ik altijd maar 2 sporen. Ik maakte een "live" mix op de mengtafel en nam direct op met een DAT recorder.

Wat wordt in dit verband eigenlijk bedoeld met "renderen"? Is dat soms een nieuwe term voor submixen/bouncen? Heb er nog nooit van gehoord :)

dat is bouncen idd!

40 < 60 gemiddeld, op tribal tracks soms wel tot 80
40 tot 60 ??

En wat staat er dan zo gemiddeld op die tracks, pak je bijv. voor elk geluidje waar nog geen 'categorie' is een nieuwe track ??

Voor elke "stem" zoals dat heet geloof ik.

@Niels, misschien een groter beeldscherm ? :P al is dat eigenlijk meer een tip voor mezelf, kom gruwelijk ruimte tekort op m'n scherm.. niks hinderlijkers als elk kwartier uit een uur te verspillen aan zoomen, verschuiven, zoomen, enz

Moet de handleiding van m'n DAW nog eens goed doorbladeren voor 'view' tips, wil graag dingen vastzetten maar kan het nog niet vinden. Nu verspringt m'n beeld telkens als ik een plugin edit enzo.. zwaar irritant.

dat dacht ik ook altijd, maar komt eigenlijk op hetzelfde neer, in mijn "echte" werk render ik ook dagelijks, rdat zijn dan weer 3d renders van gebouwen

1:bass, 2:kick, 3:snare, 4:hats, 5:cymbals, 6:tambourine/skakers,7: toms1, 8 toms 2,9: percussion 1, 10: percussion 2, 11: Guitar 1, 12: Guitar 2, 13: Guitar 3, 14: Leadvoc 1, 15: voc 2, 16: harms 1, 17: harms 2, 18: harms 3, 19: trumpet, 20: sax, 21: bones, 22: piano, 23: organ 1, 24: organ 2, 25: Leadsound, 26: clavis.

26 mono audio's meestal. Komen nog 8 stereo returns bij voor FX

Vind het wel een goeie vraag, ik ervaar hetzelfde bij veel tracks.. heel veel automation, sends, inserts, group tracks die weer zijn doorgestuurd naar group tracks, sidechaining enz

Opzich geen probleem als je er mee bezig bent, maar pak ik 3/4 weken later het project er weer bij, dan is het wel even zoeken ja.
Ben ook concreet op zoek naar goede manieren om custom views snel op te kunnen roepen in Cubase5

Niels welke DAW werk jij mee?

ok, here we go

kick, clap, clap layer, snare ,ohh, chh, 5 tot 10 andere percussie elementen is zo al 20 tracks, alleen percussie
3x basslines
4-6 lead layers
midi tracks voor een aantal van deze instrumenten
grouptracks voor subgroepen
diverse FX tracks

als ik alleen kijk naar kanalen met echt geluid generatatie dan zijn het er meestal zo'n 30
maar als ik alle midi kanalen erbij neem en de fx +subgroups dan is 60 - 80 (met zang) geen uitzondering

ik werk zelf sinds een jaar met ableton live. daarvoor cubase.

wat daarbij ook nog wel eens verwarrend kan werken, qua overzicht, is dat je in session- en arrangement view kan werken, wat in essentie eigenlijk 2 projecten in 1 zijn, je bouwt loops in de session view, en die neem je dan weer op in arrangement view. dat is even wennen

Back